تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

روزی که یک کارمند معمولی دولت آمریکا را رسوا کرد

  • کد خبر : 141055
  • 17 خرداد 1395 - 10:57

سه سال پیش در چنین روزهایی ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با افشاگری‌های خود در مورد جاسوسی‌های بی حدومرز کاخ سفید از میلیاردها نفر در دنیا تاریخ ساز شد.

سه سال پیش در چنین روزهایی ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با افشاگری‌های خود در مورد جاسوسی‌های بی حدومرز کاخ سفید از میلیاردها نفر در دنیا تاریخ ساز شد.
به گزارش «کمال مهر»؛، اسنودن در ششم ژوئن سال ۲۰۱۳ در اتاق هتل خود در هنگ کنگ با دو خبرنگار روزنامه گاردین و یک فیلم ساز در مورد برنامه های جاسوسی سایبری و مخابراتی دولت امریکا گفتگو کرد و رسوایی بی سابقه‌ای برای دولت اوباما و بوش به وجود آورد.
افشاگری های اسنودن نشان داد که چگونه آژانس امنیت ملی آمریکا بدون پایبندی به هیچ قانونی و بر اساس احکام فرمایشی و مخفی تعدادی دادگاه تحت امر خود ایمیل ها، گپ های اینترنتی ، سوابق استفاده از اینترنت، عکس ها و ویدئوهای خصوصی کاربران و … را مشاهده و داده های مربوط به آنها را جمع آوری می کند.
استراق سمع تمام مکالمات تلفنی مردم در داخل و خارج از آمریکا، جاسازی بدافزارهای مخرب در رایانه های هدف در دهها کشورو سیم کارت های مورد استفاده میلیاردها مشترک خدمات مخابراتی، کنترل کابل های فیبرنوری که برای دسترسی به اینترنت به کار می روند، دسترسی آزادانه به رایانه های سرور شرکت های فیس بوک، گوگل، مایکروسافت، اپل، یوتیوب، پال تاک، درایوباکس، وریزون، ای تی ان تی و …، دستکاری روترها و سرورهای ساخت سیسکو و دهها شرکت دیگر برای سرقت اطلاعات کاربران، جاسوسی از تلفن های همراه و ارتباطات اینترنتی صدها نفر از رهبران سیاسی و مدیران ارشد شرکت های تجاری و بازرگانی، استراق سمع مکالمات تلفنی و اینترنتی دبیر کل سازمان ملل، دیپلمات ها و اعضای هیات های نمایندگی خارجی در سازمان ملل و سفارتخانه ها تنها بخشی از جنایات و خلافکاری های افشا شده توسط ادوارد اسنودن در سه سال اخیر بوده است که ماهیت تجاوزکار و وحشی دولت ایالات متحده را به خوبی نشان می دهد.
این در حالی است که کاخ سفید همیشه چنین قانون شکنیهایی را به دیگر کشورها و به خصوص ایران، چین و روسیه نسبت می دهد، اما عملا به راهزنی بی همتا مبدل شده که از وجود زیرساخت های اصلی اینترنت در کشور خود سواستفاده می کند.
نکته جالب این است که تمامی این جاسوسی ها و کنترل ها که از سال ۲۰۰۷ و به دنبال ریاست کیت الکساندر بر آژانس امنیت ملی آمریکا تشدید شد نتوانسته جلوی اقدامات تروریستی در داخل خاک آمریکا و بر علیه منافع این کشور را بگیرد. دولت آمریکا با جمع آوری انبوهی داده خام و متادیتای مربوط به کاربران اینترنت در سراسر جهان عملا کوهی از داده های سردرگم را در دست دارد که باعث شده نتواند از انها برای تحقق اهداف خود استفاده کند. بررسی های وزارت دادگستری آمریکا بعد از افشاگری های ادوارد اسنودن هم ثابت کرد کنترل فله ای کاربران اینترنت توسط آژانس امنیت ملی آمریکا حتی در یک مورد هم منجر به شناسایی قطعی یک عملیات تروریستی و توقف آن نشده است.
از سوی دیگر تلاش ماموران آژانس امنیت ملی آمریکا برای سواستفاده از آسیب پذیری و ضعف های امنیتی نرم افزارها و سخت افزارهای مختلف یا ایجاد چنین آسیب پذیری هایی در آنها به سواستفاده هکرها و کلاهبرداران اینترنتی دیگر هم انجامیده و مشکلات موجود را بیش از گذشته تشدید کرده است.
به نظر می رسد آژانس امنیت ملی آمریکا با ایجاد چنین نظام مخوف کنترل گری در تلاش برای ارسال این پیام به جامعه آمریکا و جامعه جهانی است که هرگز هیچ کس از کنترل و جاسوسی های آن در امان نیست. نتیجه باور کردن چنین ادعای دروغینی تبدیل جوامع خلاق و پویا به جوامعی مرده و ایستاست که شهروندانش از ترس کنترل شدن از هرگونه نشاط و خلاقیت خالی شده اند و به علت ترس از تبعات مخالفت با دولت جرات هیچ گونه اظهارنظری را ندارند. در چنین جوامعی مردم به خودسانسوری روی می آورند و خودشان را سرکوب می کنند و این شیوه بهترین شیوه برای کنترل و ویران کردن یک جامعه است که بسیار موثرتر از شیوه های سرکوب فیزیکی عمل می کند.
اما با افشاگری های اسنودن و مشخص شدن ناکارآمدی سرمایه گذاری کلان دولت آمریکا برای کنترل همگانی، تمامی نقشه های آژانس امنیت ملی آمریکا برای ساکت کردن معترضان و مخالفان سیاست هایش با مشکل مواجه شده است. تحقق این ایده های مخوف به نفع دولتمردان و شرکت های بزرگ اسلحه سازی، فناوری و جاسوسی سایبری است که می توانند با ایجاد ترس در مردم و به بهانه حفظ امنیت آنها میلیاردها دلار پول و سرمایه به جیب خود سرازیر کنند، ولی زمانی که مردم متوجه واهی بودن این ادعاها شوند توجیه چنین سرمایه گذاری های کلانی برای افکار عمومی دشوار به نظر می رسد.
بررسی ها نشان می دهد سالانه در آمریکا یک تریلیون دلار به بهانه حفظ امنیت مردم و مقابله با تروریسم هزینه می شود. رقمی که برای خنثی کردن ۳۳۳ حمله تروریستی در مقیاس بسیار بزرگ کافی است. این در حالی است که تعداد حملاتی از این دست در آمریکا هر سال کمتر از انگشتان یک دست است. بنابراین کاملا واضح است که کاخ سفید و متحدانش در دنیای سرمایه با اغراق در مورد یک تهدید موهوم تلاش می کنند جیب های مالیات دهندگان آمریکایی را خالی کنند. امروز دنیا بیش از پیش به افشاگرانی نظیر ادوارد اسنودن نیاز دارد که بتوانند نوری به تاریکخانه آژانس امنیت ملی آمریکا و دیگر نهادهای مشابه با آن در کشورهای به ظاهر متمدن جهان بتابانند.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=141055

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x