تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
1

خریدهای حیاتی مدعیان قهرمانی در نقل و انتقالات/ ضعف پرسپولیس در نیمه مربیان +جدول

  • کد خبر : 141010
  • 17 خرداد 1395 - 10:14
خریدهای حیاتی مدعیان قهرمانی در نقل و انتقالات/ ضعف پرسپولیس در نیمه مربیان +جدول

یک بررسی ساده آماری نشان می‌دهد که تیم های مدعی کسب عنوان قهرمانی در لیگ آتی نیاز به جذب بازیکن در کدام خطوط خود دارند. از خط حمله و دفاع استقلال خوزستان تا خط دفاع ضعیف پرسپولیس گرفته تا خط هافبک استقلال.

گروه ورزشیک بررسی ساده آماری نشان می‌دهد که تیم های مدعی کسب عنوان قهرمانی در لیگ آتی نیاز به جذب بازیکن در کدام خطوط خود دارند. از خط حمله و دفاع استقلال خوزستان تا خط دفاع ضعیف پرسپولیس گرفته تا خط هافبک استقلال. – با پایان یافتن لیگ برتر فوتبال و جام‌حذفی بازار نقل و انتقالات رسما وارد روزهای گرم خود شده است. از یک سو مدعیان کسب قهرمانی جام شانزدهم تلاش خواهند کرد تا با حفظ مهره‌های کلیدی خود، نقاط ضعف‌شان را با جذب بازیکنان جدید پوشش دهند و از طرف دیگر تیم‌های میانه جدول می‌کوشند تا از داشته‌های‌شان در بازار پرتلاطم نقل و انتقالات محافظت کنند.

حال باید دید خریدهای جدید بر حسب نیاز تیم‌ها انجام می‌شود و یا در راستای سیاست جذب بهترین‌ها برای جلوگیری از افزایش قدرت رقبا.

در این مجال بررسی عملکرد ۱۶ تیم حاضر در لیگ پانزدهم نشان می‌دهد که شرایط آنها در دو فاز هجومی و دفاعی چگونه بوده است.

تشکیل دو جدول در فازهای یادشده خیلی آسان نشان می‌دهد که مدعیان در چه دقایقی از بازی‌های فصل اخیر قدرت هجومی‌شان افزایش یافته و البته در چه دقایقی دچار ضعف شده و دروازه‌شان بیشتر باز شده است.

* قهرمان بدون خارجی‌هایش

استقلال خوزستان به واسطه بهره بردن از ساختار دفاعی مناسب قهرمان لیگ پانزدهم شد. تیم عبدا… ویسی به طور متوسط در هر دیدار ۰٫۴۷ گل دریافت کرد و این فوق‌العاده بود.

البته در تیمی که به طور میانگین هر ۱۹۲ دقیقه یک گل خورد، دو بازیکن با خصوصیات دفاعی، تاثیر فراوانی داشتند؛ دو بازیکنی که باید آنها را جداشده‌های قهرمان لیگ پانزدهم دانست. درواقع تیمی که سرمربی‌اش – عبدا… ویسی- را از دست داده، بدون فرناندو ده‌خسوس (دروازه‌بان برزیلی) و موسی کولیبالی (هافبک- مدافع) دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.

به نظر می‌رسد آبی‌های خوزستان که نماینده فوتبال ایران در لیگ آینده قهرمانان آسیا هستند، باید به فکر ترمیم ساختار دفاعی جدید خود باشند؛ ساختاری که دیگر دو بازیکن خارجی برجسته خارجی‌اش را همراه ندارد.

این در شرایطی است که خوزستانی‌ها باید در فاز هجومی هم تفکرات جدیدی را به برنامه‌های‌شان اضافه کنند. تیمی که قهرمان لیگ پانزدهم شد، در فاز هجومی ششمین عملکرد را داشت. زدن یک گل در هر ۷۵ دقیقه اگرچه که بسته به شرایط رقبا برای قهرمانی در فصل اخیر «جواب» داد اما بعید به نظر می‌رسد که دوباره به کار تیمی بیاید که قصد آقایی در لیگ برتر ایران را دارد.

* تیم برانکو نباید روی پله دهم بایستد

پرسپولیسی که قهرمان شد، در فاز دفاعی مشکل داشت. این را آمار و ارقام نشان می‌دهد. دریافت یک گل در هر ۷۹ دقیقه سبب شد تا بهترین خط آتش لیگ پانزدهم با سیستم دفاعی‌اش تعادل مناسبی نداشته باشد.

تیم برانکو هرچه در فاز هجومی خوب بود در فاز دفاعی عملکردی نامطمئن داشت و چه بسا همین عملکرد سبب شد تا در شرایط حساس، قهرمانی از کف قرمزها برود.

واضح است که در بازار نقل و انتقالات مهم‌ترین اقدام قرمزها انجام خریدهایی است برای پوشش دادن ضعف‌های‌شان در فاز دفاعی.

* ایوانکوویچ زیر ذره‌بین در نیمه مربیان

در مقابل پرسپولیس ایوانکوویچ با زدن ۵۰ گل طی ۳۰ هفته – با فاصله- بهترین عملکرد را در فاز هجومی داشت. آن هم در شرایطی که ۵۶ درصد این گل‌ها در نیمه مربیان به ثمر رسید. زدن میانگین ۱٫۶۷ گل در هر بازی اصلی‌ترین عامل بازگشت پرسپولیس به صدر جدول لیگ پانزدهم بود.

برانکو در نیمه مربیان تلاش فراوانی داشت تا در این بخش تیمش جهش مناسب رو به جلو داشته باشد و این اتفاق افتاد. البته از سوی دیگر سیستم دفاعی پروفسور در نیمه مربیان معکوس عمل کرد. پرسپولیس برانکو ۷۳درصد گل‌ها را در نیمه مربیان از رقبا دریافت کرد و این یعنی نیاز به بازنگری اساسی در این بخش.

* امید آبی‌ها دو جایگزین می‌خواهد

استقلال تیم سوم لیگ پانزدهم مثل پرسپولیس در فاز هجومی بهتر از فاز دفاعی بود. دومین خط آتش لیگ در هر بازی به طور متوسط ۱٫۴۳ گل به ثمر رساند.

هرچند که ۱۰ گل از ۴۳ گل این فصل آبی‌ها را یک بازیکن با خصوصیات دفاعی (امید ابراهیمی) وارد دروازه رقبا کرد. شاید خروج هافبک دفاعی ملی‌پوش استقلال – امید ابراهیمی- از ترکیب فصل آتی این تیم و غیبت روزبه چشمی تا نیم فصل، بزرگ‌ترین دغدغه را در ذهن متفکران فنی آبی‌ها ایجاد کند. قابل توجه اینکه استقلال در فاز دفاعی با دریافت ۰٫۹۳ گل در هر دیدار عملکردی قابل‌قبول داشت آن هم در شرایطی که مصدومیت مهره‌ای کلیدی چون روزبه چشمی خواه ناخواه این تیم را دچار مشکلاتی کرد.

به نظر می‌رسد استقلال جدید، با خروج احتمالی امید ابراهیمی باید در هر دو فاز هجومی و دفاعی بازیکنانی را جذب کند که وظایف این بازیکن را توامان انجام دهند. باید دید فرشید باقری خرید جدید استقلال در هافبک دفاعی می تواند مهره قابل اتکایی باشد یا نه؟

* دایی مربی خاص لیگ

صبا با علی دایی روی پله هفتم این فصل قرار گرفت. عملکرد بدی نبود. آن هم برای تیمی که گاه دچار حواشی شده. اما صبای دایی با شهریار در یک نکته خاص «ویژه» عمل کرد. شاگردان سرمربی اسبق تیم‌ملی در فاز دفاعی فقط ۲۴ گل دریافت کردند تا پس از استقلال خوزستان و نفت سومین خط دفاعی موفق لیگ را به نام صبا سند بزنند.

نکته قابل توجه اینکه صبای دایی ۷۰درصد گل‌ها را در نیمه نخست دریافت کرد و طبیعی است که این رقم در نیمه مربیان تا ۳۰درصد کاهش یافت. در واقع این تاثیرگذاری تفکرات علی دایی را نشان می‌دهد که چطور تیمش را تا دریافت تنها ۰٫۸ گل در هر بازی رهنمون ساخت.

جدول عملکرد ۱۶تیم لیگ پانزدهم در فاز هجومی

ردیف

تیم

گل زده

درصد گل زده در ۴۵ دقیقه اول

درصد گل زده در ۴۵ دقیقه دوم

میانگین گل زده در هر بازی

میانگین گل زده/ دقیقه

رتبه نهایی در لیگ

۱

پرسپولیس

۵۰

۴۴

۵۶

۱٫۶۷

۵۴

دوم

۲

استقلال

۴۳

۵۳

۴۷

۱٫۴۳

۶۲

سوم

۳

تراکتورسازی

۴۳

۵۱

۴۹

۱٫۴۳

۶۲

چهارم

۴

ذوب‌آهن

۳۸

۳۷

۶۳

۱٫۲۷

۷۱

ششم

۵

گسترش

۳۶

۴۲

۵۸

۱٫۲

۷۵

نهم

۶

استقلال‌ خوزستان

۳۳

۴۳

۵۷

۱٫۱

۷۵

قهرمان

۷

نفت

۳۰

۴۰

۶۰

۱

۹۰

پنجم

۸

صبا

۳۰

۴۶

۵۴

۱

۹۰

هفتم

۹

پدیده

۳۰

۳۴

۶۶

۱

۹۰

دهم

۱۰

سپاهان

۲۹

۴۵

۵۵

۰٫۹۷

۹۳

یازدهم

۱۱

سایپا

۲۸

۲۹

۷۱

۰٫۹۳

۹۶

هشتم

۱۲

فولاد

۲۶

۳۱

۶۹

۰٫۸۷

۱۰۳

دوازدهم

۱۳

راه‌آهن

۲۴

۳۷

۶۳

۰٫۸

۱۱۲

پانزدهم

۱۴

سیاه‌جامگان

۲۳

۱۸

۸۲

۰٫۷۷

۱۱۷

سیزدهم

۱۵

ملوان

۲۳

۴۷

۵۳

۰٫۷۷

۱۱۷

چهاردهم

۱۶

استقلال اهواز

۱۶

۲۵

۷۵

۰٫۵۳

۱۶۸

شانزدهم


جدول عملکرد ۱۶ تیم لیگ ۱۵ در فاز دفاعی

رتبه

تیم

گل‌خورده

درصدگل زده در ۴۵دقیقه اول

درصد گل‌خورده در ۴۵ دقیقه دوم

میانگین گل خورده در هر بازی

میانگین گل خورده در دقیقه

رتبه نهایی در لیگ

۱

استقلال‌ خوزستان

۱۴

۳۶

۶۴

۰٫۴۷

۱۹۲

اول

۲

نفت

۲۱

۳۸

۶۲

۰٫۷

۱۲۸

پنجم

۳

صبا

۲۴

۷۰

۳۰

۰٫۸

۱۱۲

هفتم

۴

ذوب‌آهن

۲۶

۳۱

۶۹

۰٫۸۷

۱۱۲

ششم

۵

تراکتورسازی

۲۷

۳۳

۶۷

۰٫۹

۱۰۰

چهارم

۶

استقلال

۲۸

۴۰

۶۰

۰٫۹۳

۹۶

سوم

۷

سپاهان

۳۰

۴۴

۵۶

۱

۹۰

یازدهم

۸

سایپا

۳۱

۴۵

۵۵

۱٫۰۳

۸۷

هشتم

۹

گسترش

۳۲

۵۰

۵۰

۱٫۰۷

۸۴

نهم

۱۰

پرسپولیس

۳۴

۲۷

۷۳

۱٫۱۳

۷۹

دوم

۱۱

سیاه‌جامگان

۳۴

۴۷

۵۳

۱٫۱۳

۷۹

سیزدهم

۱۲

پدیده

۳۵

۴۵

۵۵

۱٫۱۷

۷۷

دهم

۱۳

ملوان

۳۵

۴۶

۵۴

۱٫۱۷

۷۷

چهاردهم

۱۴

راه‌آهن

۳۶

۳۷

۶۳

۱٫۲

۷۵

پانزدهم

۱۵

فولاد

۳۷

۲۷

۷۳

۱٫۱۳

۷۲

دوازدهم

۱۶

استقلال‌اهواز

۵۸

۳۷

۶۳

۱٫۹۳

۴۶

شانزدهم

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=141010

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x