تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

ایران با وجود سال‌ها تحریم در حال توسعه و آزمایش پهپادهای جدید بومی است

  • کد خبر : 140992
  • 17 خرداد 1395 - 9:48
ایران با وجود سال‌ها تحریم در حال توسعه و آزمایش پهپادهای جدید بومی است

وبگاه شبکه خبری معروف فرانسه نوشت: ایران با وجود بیش از سی و اندی سال تحریم‌ تسلیحاتی آمریکا و سازمان ملل متحد در زمینه ساخت و ارتقا پهپاد‌های تجسسی و هجومی پیشرفت کرده است.

 

به گزارش «کمال مهر»؛ وبگاه شبکه خبری «فرانس-۲۴» در گزارشی مدعی شد که ایران در سوریه و عراق در حال آزمایش کارایی پهپادهای جدید ساخت خود است.

 فرانس-۲۴ در این زمینه و در آغاز گزارش خود نوشت: صدها تصاویر ضبط شده آماتوری نیروهای داعش و غیر نظامیان نشان می‌دهد که حکومت «بشار اسد» در سوریه و رزمندگان شیعه عراق از پهپادهای ایران استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش،ایران پهپادهای پیشرفته‌ای چون «ابابیل»، «مهاجر» و «شاهد» را توسعه داده و نکته قابل توجه این است که در سی سال گذشته، تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل متحد مانع فروش تجهیزات نظامی به ایران شده‌اند. متخصصان عنوان می‌کنند که بیشتر پهپادهای ساخت ایران از نوع تجسسی هستند و ایران از آن‌ها برای جمع آوری اطلاعات از مواضع دشمنان استفاده نموده و سپس اطلاعات جمع آوری شده را با دولت سوریه و عراق به اشتراک می‌گذارد. از آن‌جایی که این پهپادها تصاویر ویدئویی را زنده انتقال می‌دهند، نیروهای سوری و عراقی می‌توانند با دقت بیشتری راکت‌ها و توپ‌های خود را نشانه گیری کنند.

در ادامه این گزارش با اشاره به شباهت‌های برخی تصاویر به نمایش درآمده از عملیات پهپادهای ایرانی چون پرواز بر فراز ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه و یا شلیک پهپاد ایران در سوریه علیه مواضع دشمن در سال ۲۰۱۵ آمده است: تحقیق صورت گرفته بر فیلم‌های نمایش در آمده نشان دادند که پهپاد ایرانی ماموریت موفقیت‌آمیزی را در جنوب حلب در شمال سوریه انجام داده بوده است.

تصویر پهپاد شاهد-۱۲۹ در وبگاه فرانس-۲۴

فرانس-۲۴ در ادامه به بررسی این‌که آیا ایران در اساس دارای پهپاد تهاجمی است یا خیر، نوشت: بر اساس اطلاعات رسمی،دو پهپاد ایرانی «شاهد-۱۲۹» و «کرار» قادر به انجام علمیات تهاجمی هستند. شاهد-۱۲۹ می‌تواند بیش از ۸ موشک «سدید» ساخت ایران را حمل کند در حالی‌که پهپاد کرار قادر است ۴ موشک کروز حمل نماید. البته طبق معمول جدا کردن حقیقت و دروغ پردازی‌ درباره توان هوایی ایران دشوار است.

یک کارشناس نظامی در این زمینه گفت: «ما به خوبی واقفیم که ایران پهپادهای بزرگی دارد که قادرند موشک حمل کنند. البته تا این لحظه، هیچ سندی دال بر استفاده واقعی ایران از پهپادهای تهاجمی وجود ندارد. تصاویر نشان داده شده نیز غیر حرفه‌ای هستند. این امر تا حدی عجیب است. همچنین اگر آن‌ها از پهپادهای هجومی استفاده کرده‌اند، این امر شاید در جنوب حلب باشد اما هیچ تصویری از سوی شبه نظامیان حاضر در منطقه که چنین عملیاتی را نشان بدهند را شاهد نبوده‌ایم. شاید ایران در حال آزمایش پهپادهای تهاجمی است . این بار اول نیست که آن‌ها سلاح‌ را در سوریه یا عراق آزمایش می‌کنند. »

کارشناس نظامی در ادامه گفت: «بهر حال، تصویر ویدئویی به اشتراک گذاشته شده تلویزیون دولتی ایران واقعا معتبر است. اولین دلیل این است ‌که شما قادر به مشاهده دود موشک شلیک شده از پهپاد هستید. دوم این‌که میزان انفجار هم کوچک است زیرا موشک‌های حمل شده پهپاد کوچک هستند و این مسئله منطقی است. البته شاید این پهپادها در حین حمله عملیات تجسسی نیز انجام می‌دادند و به مقر فرماندهی نیز اطلاعات ارسال می‌کردند.»

فرانس-۲۴ در خاتمه نوشت: ایران در دهه ۸۰ میلادی بعد از حمله دولت وقت عراق به کشورش شروع به ساخت پهپاد نمود. در این دوره ایران اولین نوع از پهپاد «مهاجر» را ساخت. ایرانی‌ها بعدا پهپادهای پیشرفته‌تری چون «ابابیل»،«شاهد-۱۲۵ » و «فطروس» را تولید کردند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=140992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x