تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

چه کسی پایه‌گذار حفظ قرآن در ایران شد؟

  • کد خبر : 140845
  • 16 خرداد 1395 - 16:19

احمد دباغ حافظ روشندل و پرافتخار قرآن کریم استاد پرهیزکار را پایه‌گذار حفظ قرآن در کشور دانست و گفت: تواضع و حسن‌خلق حتی هنگام بیماری، رک‌گویی و بیان سخن حق با هدف رضای خدا از جمله ویژگی‌های استاد پرهیزکار است.

به گزارش «کمال مهر»؛ به نقل از فارس، آئین بزرگداشت استاد شهریار پرهیزکار یکشنبه ۱۶ خردادماه در سالن همایش‌های خبرگزاری فارس برگزار می‌شود، از این رو برای معرفی بهتر این استاد قرآن کریم دقایقی را با استاد احمد دباغ حافظ کل قرآن و پرافتخارترین حافظ شرکت‌کننده در مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو نشستیم.

استاد پرهیزکار پایه‌گذار حفظ قرآن در کشور است

دباغ، استاد پرهیزکار را پایه‌گذار حفظ قرآن در کشور دانست و گفت: زمانی که استاد پرهیزکار حافظ کل قرآن شد، به لحاظ تسلط در حفظ، در حدی بود که در کشور نظیر نداشت. به یاد دارم در سال‌های ۶۶ و ۶۷ که من مشغول حفظ قرآن بودم، همه اساتید استاد پرهیزکار را به عنوان الگو به من معرفی می‌کردند، زیرا وی از نظر حسن حفظ، بسیار قوی و از نظر اجرا هم قوی و پرقدرت ظاهر می‌شد.

حفظ و قرائت در کنار هم استاد پرهیزکار را متمایز کرده است

این حافظ کل قرآن درباره دیگر خصوصیات استاد پرهیزکار گفت: یکی از نکات مهمی که درباره استاد پرهیزکار باید بیان شود این است که وی هم قاری و هم حافظ کل قرآن هستند. ایشان در سطح بالایی قرآن را حفظ و قاری بسیار خوشخوانی هم بودند، اما امروز به این صورت نیست و اغلب قرّا ما حافظ قرآن نیستند و یا اغلب حافظان قرآن توان تلاوت ندارند.

ترتیل استاد پرهیزکار کار جدیدی بود که در جامعه تحول ایجاد کرد

دباغ، ارائه ترتیل جدید از سوی استاد پرهیزکار را یکی از خصوصیات وی دانست و گفت: این استاد به نوعی مبدأ ترتیل در کشور هستند، آن زمان ترتیل وی در نوع خود بی‌نظیر بود و به عنوان یک کار جدید، تحولات خوبی در جامعه ایجاد کرد، حتی هنوز ترتیل استاد پرهیزکار الگوی بسیاری از هموطنان است و به وسیله این ترتیل، با قرآن مأنوس هستند.

حسن حفظ و ترتیل قوی استاد پرهیزکار داوران عربستان را تسلیم کرد

وی کسب عناوین متعدد در مسابقات مختلف بین‌المللی را از دیگر ویژگی‌های استاد پرهیزکار دانست و گفت: این استاد عزیز، مقام نخست مسابقات بین‌المللی کشور عربستان را به دست آورد و در آن زمان با ارائه حسن حفظ قوی و در کنار آن اجرای بسیار خوب، تعجب داوران مسابقات عربستان را برانگیخت و اول شد، البته پیش از عربستان، استاد پرهیزکار در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور خودمان هم مقام نخست را کسب کرد. به یاد دارم آن زمان نه تنها من،‌ بلکه شرکت‌کنندگان مسابقات، با شنیدن صدای استاد پرهیزکار متعجب شدند که چگونه فردی اینقدر زیبا می‌خواند.

تواضع و حسن خلق حتی هنگام بیماری

دباغ تواضع و فروتنی را از دیگر خصوصیات استاد پرهیزکار دانست و گفت: استاد پرهیزکار مقام‌های متعدد بین‌المللی در کارنامه دارد و در کنار آن چهره محبوبی در سطح جامعه است، اما این اتفاقات نه تنها از تواضعش نکاسته، بلکه تواضع این استاد را بیشتر کرده است، همچنین حسن خلق استاد به گونه‌ای است که در هر شرایطی حتی در حالت بیماری و کسالت شدید، باز هم با روی خوش با افراد برخورد می‌کند و تفاوتی در شرایط بیماری و بهبودی وی وجود ندارد.

رک‌گویی و بیان سخن حق با هدف رضای خدا دیگر ویژگی استاد پرهیزکار

این حافظ کل قرآن، با اشاره به رک بودن و بیان حرف حق از سوی استاد پرهیزکار گفت: از دیگر ویژگی‌های استاد پرهیزکار می‌توان به رک‌گویی وی اشاره کرد. این استاد عزیز همواره حرف حق را می‌زند و واهمه‌ای هم از بیان حرف حق ندارد، زیرا هدفش رضای خداست و با این هدف، بدون واهمه به بیان حرف حق می‌پردازد.

انتهای پیام/بخ

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=140845

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x