تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
0

شهاب حسینی: جایزه‌ام را با افتخار به آستان مقدس جمکران تقدیم می‌کنم +فیلم

  • کد خبر : 139981
  • 11 خرداد 1395 - 9:28
شهاب حسینی: جایزه‌ام را با افتخار به آستان مقدس جمکران تقدیم می‌کنم +فیلم

بازیگر برگزیده جشنواره کن گفت عربستان مشتری پرو پا قرص تسلیحات آمریکا و انگلیس است اما با همه اینها از نظر فرهنگی اعتبار لازم را ندارد. کاربردی که فرهنگ و هنر در دنیا دارد شاید به مراتب توان تسلیحاتی و سیاسی خیلی از کشورها نداشته باشد.

گروه فرهنگ «کمال مهر»؛ – عوامل فیلم «فروشنده» با برگزاری نشست پرسش و پاسخ در محل سالن همایش‌ از ساعت ۹ آغاز شد و شهاب حسینی ، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی راس ساعت در محل این نشست در در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا  به سوالات آنان درباره حضور این فیلم در جشنواره فیلم کن پاسخ دهند. به گزارش مشرق، فرهادی در ابتدای نشست با ذکر این نکته که تلاش کردم جلسه با نظم برگزار شود گفت: فکر می‌کنم بهتر است وارد مورد موضوع فیلم نشویم. تشکر هم می کنم از همه کسانی که برای ساخت به ما کمک کردند. همچنین یادی کنیم از یدالله نجفی روحش شاد.
(گزارش تصویری مشرق از این نشست را از اینجا مشاهده کنید)
نشست پرسش و پاسخ عوامل فروشنده پس از حضور در جشنواره فیلم کن + فیلم‌ها

دانلود

فرهادی در باره اینکه چطور شد که فیلم فروشنده در آخرین لحظه وارد کن شد گفت:  زمان مشخصی هست برای اینکه فیلم ها ارسال شود فیلم ما آخرین لحظه اماده شد .در مورد تصحیح رنگ کارمان طولانی شد به همین دلیل فیلم با اشکال فنی دیر به جشنواره رسید و آخرین لحظه می توانستند فیلم را ببینند که ان هم با اشکال فنی مواجه شدند. فیلم را می‌خواستیم فیلم را برای اکران عمومی کنیم که مدیر جشنواره تماس گرفت خواست فیلم دوباره ارسال شود که معمولا در سال های گذشته هم این رویه به وجود امده است. خوشبختانه فیلم اماده شد و به کن رسید.

اطبایی نیز در ادامه گفت: فیلم با تاخیر رسید اما زمانی که اسامی اعلام شد هنوز هیئت انتخاب فیلم را ندیده بودند. اما می‌توان فهمید که اخرین زمان برنامه ریزی شده برای نمایش در کن هم به فروشنده رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر مشرق، کارگردان فروشنده نیز در ادامه گفت: یکی از چیزهایی که بعد از فیلم اولم به طور جدی به آن فکر کردم این است که فیلمی بسازم که مردمی که به طور حرفه‌ای سینما نمی‌روند و هم متخصصین دوستش بدارند. به نظر شدنی نمی‌آمد. اما کار در رادیو و تلویزیون این تجربه را به من داد. مثلا سریال داستان یک شهر نمونه آن است. راهش قصه گفتن است این چیز مشترک بین همه مردم است. این تجربه ها کمک کرد تا از چهارشنبه سوری برایم افتاد. بیشتر در مورد جوایز من دیده شده اما پر مخاطب‌بودن برایم مهم‌تر است در چهارشنبه سوری، جدایی نادر از سیمین و حتی «گذشته» این اتفاق افتاد. گذشته و جدایی در فرانسه یک میلیون بیننده داشت. راهی که من پیدا کردم قصه گفتن است.

شهاب حسینی: جایزه‌ام را با افتخار به آستان مقدس جمکران تقدیم می‌کنم +فیلم

شهاب حسینی در بخشی از از این نشست گفت در پاسخ به روزنامه عربستانی در مورد خطرناک بودنش گفت: کاربردی که فرهنگ و هنر در دنیا دارد به مراتب توان تسلیحاتی و سیاسی خیلی از کشورها نداشته باشد. عربستان طبعا دارای پیشرفته ترین سلاح های جنگی است. و مشتری پرو پا قرص از آمریکا و انگلیس است و مشتری بزرگ تسلیحات است و با همه اینها اما از نظر فرهنگی اعتبار لازم را ندارد و به همین دلیل برخوردهای ناشایستی با زائرین خانه خدا می کند که جای تاسف فراوانی دارد. شاید این نکته مهم باشد که در سرزمینی با قدمت فرهنگی چند هزار ساله در جهان دارد زیست می کند و آن‌ها تازه متوجه قدمت فرهنگی ایران شده‌اند. فرهنگ این سرزمین از قدیم مورد توجه بوده و این مسئله باعث خوشحالی بنده است و از همه چیز مهمتر برای من شادی و عزت مردم این سرزمین است.

حسینی در ادامه اشاره کرد: تفکر در فیلم های آقای فرهادی حرف اول را می‌زند و روی ما تاثیر میگذارد و دغدغه فردی ماست. شاهزاده عربستانی تازه متوجه شده است که ایران سالها فرهنگ دارد. فرهنگی که همه ملت ها آرزوی آن را دارند.  این کشور مشتری بزرگ تسلیحات است و اعتبار فرهنگی ندارد . حتی با وجود زائران خدا و خانه خداوند هم نتوانسته شکل فرهنگی برای خود دست و پا کند.
شهاب حسینی: جایزه‌ام را با افتخار به آستان مقدس جمکران تقدیم می‌کنم +فیلم

به گزارش «کمال مهر»؛، اصغر فرهادی در ادامه این نشست گفت: برخی نگاهشان اصلا سینمایی نیست و روی صحبتم با آنها نیست و تا امروز هم با آنها کاری نداشته‌ام. روی سخنم با کسانی است که کم اطلاعند و به آنها می‌گویم هیچ سیاه نمایی در فروشنده وجود ندارد. من برای سینمایی هستم که ۴۰ ۵۰ سال پیش فیلم‌های مثل فروشنده دارد. این توهم دایی جان ناپلئونی و تحقیر سینما از ترس و عدم اعتماد به نفس است. سالها پیش کارگردان خارجی فیلم گاو را تحسین کرد اما مفهومش را متوجه نشده بود که من برایش بیان کردم.  خودمان و کشورمان را دست کم نگیریم .

وی در ادامه گفت: با تهیه کننده خارجی پیشنهاد دادم برویم فیلمی ببینیم که ایرانی بود. صحنه ای بود دختری در خیابان فال می فروخت او پرسید دختر چه می فروشد گفتم شعر می فروخت. آنقدر شیفته کشورم شد او باور نمی کرد که در این مملکت شعر می فروشد اما می پذیرم که ممکن است اثاری ببینیم که خوشایند نباشد. من می پذیرم ممکن است صحنه هایی در فیلم ها باشد که دوست نداریم اما این گونه نیست که انها منتظر دیدن این صحنه ها باشند. اما تازه در فیلم های من افراد تحصیل کرده هستند. خبرنگاری پرسید شما در مورد بورژواها فیلم ساختید و من گقتم اینها بورژوا نیستند.

فرهادی نیز در ادامه درباره نمایش آثارش در جشنواره های خارجی و همچنین سرمایه گذار عربی فیلم نیز گفت: همه جشنواره‌ها را نرفتم همه فیلم‌های ایرانی هم در این جشنواره ها ندیدم. اما فکر می کنم باید مثالی بزنم مثلا فیلم گاو که سینمای ما مدیونش است همه ما معتقدیم فیلم خوبی است. فرض کنید امروز می ساخت من معتقدم باز هم جایزه می گرفت آیا باید بگوییم فیلم بدی است؟ آن فیلم در مورد افرادی در روستا است هنوز که می‌بینم به آن فکر می‌کنم آیا این فیلم سیاه هست؟ ظاهر فیلم شاید سیاه است اما معانی درخشانی دارد.

پاسخ غیر مستقیم فرهادی به سخنگوی ارشاد

سازنده فیلم فروشنده در ادامه در مورد همکاری مالی با فستیوال دوحه اشاره کرد: فستیوال دوحه قطر مثل خیلی از جاهای دنیا به فیلمنامه‌های در حال ساخت امتیاز می‌دهند. که بعد از بررسی این فیلمنامه امتیاز دادند که ده درصد از بودجه کل فیلم است و  ۷ فیلم دیگر هم مثل من بودند که این زیاد شد و هی زیاد شد و زیاد شد و به این حرفا منجر شد که قطر و امیر آن تهیه کننده است.

این حرف ها زده می شود و ادامه هم خواهد داشت و تمام نمی شود . گاهی به جدایی نادر از سیمین که به لابی استناد کردند و این بار به فروشنده که خود امیر قطر و همراهانش وقتی شنید خندید. فروشنده پیرامون این گونه صحبت ها که زده می شود نیست. فستیوال قطر را تبدیل کردند به دختر امیر قطر، وقتی به خودشان این صحبت ها را گفتم واکنششان یک خنده دسته جمعی بود. این هم ماجرایی است مثل ماجرای “لابی” که برای فیلم جدایی راه انداختند.

 

دانلود

توضیح شهاب حسینی درباره بستن گره کراوات

دانلود

دانلود

فرهادی در پایان خطاب به سخنان سخنگوی ارشاد گفت: کلمه ملاحظات دارای معنی بی حد و مرز است. زمانی که فیلم را ندیدند اظهار نظرشان برایم عجیب بود. من همه فیلم هایم اکران شده است. فراموش نکنیم فیلم‌هایم پر تماشاگر بودند. علیرغم این که برخی می گویند این فیلم‌ها جشنواره‌ای بودند تماشاگر نداشتند.

در پایان نشست  شهاب حسینی گفت به خاطر همزمان دریافت شدن جایزه کن با شب میلاد امام زمان (عج)، این جایزه را با کمال احترام و افتخار به آستان مقدس حضرت صاحب الزمان در جمکران  تقدیم می‌کنم .

گزارش از: احسان عباسی

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=139981

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x