تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

«یتیم‌خانه ایران»؛ روایتی از سوژه‌هایی که جای خالی آنها در سینمای ایران احساس می‌شود+تصاویر

  • کد خبر : 139851
  • 10 خرداد 1395 - 17:39
«یتیم‌خانه ایران»؛ روایتی از سوژه‌هایی که جای خالی آنها در سینمای ایران احساس می‌شود+تصاویر

با نگاه به رهنمودهای رهبری در می یابیم که یتیم خانه ایران از جمله آثاری است که با نمایشی کردن یک رخ داد تلخ از تاریخ ملت ایران و بلایی که دولت های استکبار بر ایران عزیز تحمیل کرده اند همگان را به سال های دور برده و چهره واقعی دول استکباری را نشان میدهد.

به گزارش«کمال مهر»؛؛ یتیم خانه ایران جدیدترین اثر ابوالقاسم طالبی کارگردان سینمای ایران است. اثری که قحطی و خشکسالی ایران در زمان جنگ جهانی اول و در زمان اشغال ایران به دست نیروهای انگلیس و روس است را روایت میکند که عده ای میلیونی از ایرانیان کشته می شوند.

طالبی گفته که چهار سال درگیر ساخت آن بوده است. اثری که از بزرگترین پروژه‌های سال‌های اخیر سینمای ایران است.

*تمجید رهبر انقلاب از مضمون اثر و گلایه از عدم توجه کافی به مطالعات تاریخ

چند روز گذشته بود که خبری از تمجید رهبر انقلاب از این فیلم منتشر شد. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن تمجید از این اثر سینمایی از توجه سینما به این مضامین مهم در تاریخ معاصر ابراز رضایت کرده‌اند؛ مضامین و سوژه‌هایی که جای خالی آنها به شدت در سینمای ایران احساس می‌شود.

رهبری که خود در عرصه تاریخ اسلام، تاریخ جهان و تاریخ ایران معاصر،  مطالعات عمیق و گسترده‌ای داشته و جزو صاحب‌نظران این عرصه به حساب می‌آیند، نارضایتی خود را از عدم توجه کافی به مطالعات تاریخ اعلام داشته و همه جوانان و نسل امروز را به تدبر در تاریخ دعوت نموده‌اند.

*ضرورت مطالعه تاریخ از سوی مسئولان

مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از کارگرازان فرهنگی  ۲۱/۵/۷۱ بیان کردند: این تهاجم فرهنگی، از چه وقت شروع شد؟ مشخّصاً از دوران رضاخان شروع شد. البته قبل از او، مقدّمات آن، فراهم شده بود. کارهای فراوانی شده بود: روشنفکران وابسته، در داخل کشور ما کاشته شده بودند. نمیدانم آیا جوانان نسل ما و نسل انقلابی، تاریخچه این صدوپنجاه، دویست سال را درست خوانده‌اند یا نه؟ من همه دغدغه‌ام این است که جوان انقلابی امروز، نداند مابعد از چه دورانی، امروز در ایران مشغول چنین حرکت عظیمی هستیم. تاریخچه این صدوپنجاه، دویست سال اخیر – از دوران اواسط قاجار به این طرف؛ از دوران جنگهای ایران و روس به این طرف – را بخوانید و ببینید چه حوادثی بر این کشور گذشته است.

با نگاه به رهنمودهای رهبری در می یابیم که یتیم خانه ایران از جمله موضوعاتی است که با نمایشی کردن یک رخ داد از تاریخ ملت ایران و بلایی که دولت های استکبار بر ایران عزیز تحمیل کرده اند همگان را به سال های دور برده و چهره واقعی دول استکباری را روشن می‌نماید.

مینا شجاع دوبلور درباره نقش خود در فیلم «یتیم خانه ایران» اظهار داشت: به نظرم اگر مردم ما تمایل دارند ناگفته‌های تاریخ ایران را بدانند، این فیلم را ببینند. نام فیلم «یتیم خانه ایران» است؛ یعنی اولین پرورشگاه در ایران. این اسم و تیتر به تنهایی داستان فیلم است؛ چرا که نشان می‌دهد چه کسانی این یتیم خانه را با چه تفکر و فرهنگی آن هم در آن زمان تاسیس کردند.

علیرام نورایی نیز که سایقه همکاری با طالبی را در قلاده های طلا در کارنامه خود دارد در خصوص این اثر گفت: فیلم ظلم و ستمی که در دوره‌های مختلف از کشورهای مختلف بخصوص دولت بریتانیا نسبت به مردم ایران سرزده است را بیان می‌کند که متاسفانه بسیاری از این ستم‌ها در تاریخ ناگفته مانده است.

*به‌کارگیری از عوامل و بازیگران مجرب در این اثر

گفتنی است در این اثر سینمایی بازیگرانی همچون: علیرام نورایی، جعفر دهقان، فرخ نعمتی‏، قطب الدین صادقی، حمید تاج دولتی ، علی شادمان، بهارک صالح نیا، والا شهیری، بهار محمد پور، ایمان صفا، مهری آل آقا، ملیکا شعبان، محسن حسینی، اصغر حیدری ،مصطفی بهشتی، محبوبه تقویت مجید معافی و تعداد دیگری از هنرمندان سینما و تاتر در این اثر سینمایی ایفای نقش می کنند.


بازیگران خارجی همچون برایان تورفه از انگلیس، کامرون چاپمن از انگلیس، برت جان کورن از هلند، پاول دیونی از انگلیس، جان اتول از ایرلند، توبی هیوز از انگلیس و کلوم کوتس از انگلیس از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی حضور دارند.

عوامل تولید فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» عبارتند از نویسنده و کارگردان: ابوالقاسم طالبی، تهیه‌کننده: محمدرضا تخت‌کشیان، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: حسن لفافیان، اکبر منصور فلاح، دستیاران کارگردان: مسعود جیرانی، سحر جراحی(مترجم) ، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی‌جم، مدیر صدابرداری: بهمن حیدری، تدوینگر: حسین زندباف،  عکاس: محمد فوقانی، طراح گریم: داریوش صالحیان، طراح صحنه و لباس: عباس بلوندی، ‌مدیر تولید: داوود معدنی، منشی صحنه: محسن بهاری، جلوه‌‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، جلوه‌‌های ویژه بصری: حسن پیله‌ور.

انتهای

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=139851

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x