تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

پنج اسلحه قدیمی که نشان دادند همه راه‌ها به آمریکا ختم نمی‌شود +عکس

  • کد خبر : 139768
  • 10 خرداد 1395 - 10:28
پنج اسلحه قدیمی که نشان دادند همه راه‌ها به آمریکا ختم نمی‌شود +عکس

برخی گلوله‌های مورد استفاده در این توپ‌ها قابلیت تنظیم برای شرایط مختلف را داشته و به حسگر نیز مجهز هستند که با استفاده از این حسگرها، می‌توان گلوله مورد نظر برای درگیری با اهدافی مثل موشک‌های کروز نیز استفاده کرد.

به گزارش«کمال مهر»؛، تیربارهای سبک و سنگین و توپها از جمله سلاح هایی به شمار می آیند که با وجود پیشرفت های بسیار صورت گرفته در بحث های موشکی، همچنان بر روی شناورهای رزمی نصب شده و اتفاقا برای حضور در میادین نبرد قرن بیست و یکم به طور قابل ملاحظه ای مدرن سازی شده اند. شرکت های مختلفی در نقاط مختلف جهان امروزه برنامه های ارتقایی را برای این تیربارها و توپها در نقش دریایی ارائه کردند که در ادامه با چند نمونه از آنها آشنا می شویم.

Sea defender

شرکت بلژیکی FN Herstal برای دوستداران جهان جنگ افزار نامی آشنا به شمار می آید. این کمپانی بلژیکی از جمله معروف ترین تولیدکنندگان سلاح سبک محسوب شده و سالهاست که تولیدات آن در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی تیربار ۱۲٫۷ میلی متری M2 که در اصل در آمریکا ساخته شده است به حساب آمده و آن را برای امور مختلف نظامی تولید می کند. فراموش نکنید که تیربار ام ۲ در حدود اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی تولید شده است.

توپ دریایی
تیربار سنگین M2
توپ دریایی
سامانه   Sea defender
برنامه Sea defender در حقیقت یک جایگاه کنترل از راه دور سلاح است که در اصل برای تیربار ام ۲ توسعه یافته است اما می تواند تا تیربارهای ۵٫۵۶ میلی متری را نیز کنترل کند. این سامانه کنترل از راه دور خود مجهز به سیستم های اپتیکی هدف گیری بوده و از داخل کشتی کنترل می شود. با داشتن توان شلیک ۱۷۰۰ گلوله در دقیقه این تیربار سنگین می تواند یک دفاع موثر در برابر تهدیداتی مثل قایق‌های تندرو و پهپادهای کوچک ایجاد کند.

MK 110

شرکت سوئدی Bofors یکی از تولید کنندگان مطرح سلاح از کشور سوئد محسوب می شود. این شرکت از اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی توپهای ۵۷ میلی متری دریایی را ساخته و به مشتری های گوناگونی در نقاط مختلف دنیا تحویل داده است. اما جدیدترین مدل از خانواده توپ های ۵۷ میلی متری این شرکت که به عنوان MK 110 شناخته می شود به نوعی یک انقلاب در نبردهای دریایی ایجاد کرده است.

توپ دریایی
نمونه قدیمی توپ ۵۷ میلی متری ساخت سوئد
شاید در نگاه اول برای بسیاری کالیبر ۵۷ میلی متر برای توپ اصلی یک شناور خیلی قوی نباشد، اما باید گفت که سوئدی ها با استفاده از گلوله‌های هوشمند MK 110 را تبدیل به سلاحی بسیار قوی کرده اند. گلوله های مورد استفاده در این توپ قابلیت تنظیم برای شرایط مختلف را داشته و به حسگر مجهز هستند. با استفاده از این حسگر می توان گلوله مورد نظر برای درگیری با اهدافی مثل موشک‌های کروز نیز استفاده کرد.
قابلیت انفجار در زمان برخورد، فیوز مجاورتی و یا تاخیری هوشمند از دیگر قابلیت‌های نصب شده بر روی این گلوله است. استفاده از برجک با طراحی پنهان‌کار از دیگر نکات مهم درباره این توپ دریایی است.
توپ دریایی
MK 110
نواخت این توپ در حدود ۲۲۰ گلوله در دقیقه بوده و تا برد ۱۷ کیلومتری ار پوشش می دهد. کشتی های رزمی نسل جدید آمریکا موسوم به LCS از جمله کاربران این توپ است.

MLG 27

در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی و در جریان برنامه ساخت جنگنده چند میلیتی تورنادو، شرکت آلمانی ماوزر آلمان توپ ۲۷ میلی متری BK-27 را برای این جنگنده طراحی کرد. این توپ بر روی جنگنده جدید تر یورو فایتر تایفون نیز نصب شده است. اما مدلی از این توپ برای مقاصد دریایی به اسم MLG 27 آماده شده است و امروز بر روی نسل جدید شناورهای نیروی دریایی آلمانی نصب شده است.

توپ ها و مسلسل های قدیمی برای شناورهای جدید آماده شدند+عکس(آماده نیست)
BK 27
توپ ها و مسلسل های قدیمی برای شناورهای جدید آماده شدند+عکس(آماده نیست)
MLG 27
این توپ به صورت کنترل از راه دور عمل کرده و با تمامی سامانه های راداری و اپتیکی نصب شده در روی شناور قابلیت شبکه شدن و هدایت شدن به سمت هدف را دارد. نواخت تیر ۱۷۰۰ گلوله در دقیقه و بردی در حدود ۴ هزار متر و همچنین قابلیت شلیک انواع گلوله های ضد زره، نفوذگر و شدید الانفجار باعث شده است تا MLG 27 به عنوان یکی از سلاح های مناسب دفاع نزدیک برای شناورهای مدرن در دنیا به حساب آید.

NARWHAL

اما محصول بعدی ما یک جایگاه کنترل تسلیحات از شرکت فرانسوی Nexter Systems است که توپ ۲۰ میلی متری M621 که در دهه ۱۹۸۰ میلادی در فرانسه ساخته شده است را تبدیل به یک سلاح هدایت شونده برای نبردهای قرن بیست و یکم کرده است.

توپ دریایی
مدل اولیه توپ M621
به طور معمولی این توپ ۲۰ میلی متری فرانسوی به صورتی چشمی و توسط یک کاربر هدایت و شلیک می شود اما با اضافه شدن سامانه NARWHAL این توپ به دوربین حرارتی، مسافت سنج لیزری و یک دوربین با قابلیت قفل و تعقیب هدف مجهز شده و در عین حال توان استفاده از اطلاعات سامانه های کنترل آتش کشتی را نیز دارد.
توپ دریایی
سامانه NARWHAL
این توپ توان شلیک ۷۵۰ تیر در دقیقه را داشته و می تواند در برد دو کیلومتری به اجرای موثر آتش بپردازد. در حال حاضر ناو های محافظ پنهان کار فرانسوی FREMM به این سلاح مجهز است.

Oto Melara DART/STRALES

اما بری آخرین سامانه به یکی از مشهورترین نام ها در زمینه توپ‌های دریایی می رسیم و آن هم توپ دریایی ۷۶ میلی متری مدل Oto Melara ساخت ایتالیا است. مدل‌های قدیمی تر این توپ بر روی بسیاری از شناورهای رزمی در نقاط مختلف دنیا از جمله کشور ما نصب شده و به موفقیت در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

توپ دریایی
مدل قدیمی
اما شرکت سازنده برای این توپ در قرن بیست و یکم برنامه های جدیدی داشته است. در بحث مهمات مخصوص درگیری با اهداف پر سرعت و مانور پذیر و در فاصله کم این توپ‌ها به مهمات سری DART  مجهز شده اند که دارای حس‌گر بوده و با استفاده از هدایت موج سواری امواج رادیویی و نزدیک شدن به موشک های کروز توان نابود کردن آنها را دارد.
توپ دریایی
مدل جدید
اما گونه دیگری از مهمات که برای این توپ در نظر گرفته شده است سری Vulcano است که علاوه بر داشتن انواع حسگر و هدایت ماهواره‌ای توان رسیدن به برد ۴۰ کیلومتر را نیز دارد. این توپ می‌تواند با بر سرعت ۱۲۰ گلوله در دقیقه شلیک کرده و برجک آن نیز از طراحی پنهان کار برخوردار است.
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=139768

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x