تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

“احساس حقارت ” بزرگترین دلیل غیبت کردن

  • کد خبر : 139745
  • 10 خرداد 1395 - 10:08
“احساس حقارت ” بزرگترین دلیل غیبت کردن

کسانی که از دیگران بدگویی می کنند اعتماد خود را نزد اطرافیان از دست می دهند.

   «کمال مهر»؛ امامی روان شناس و مشاور خانواده درباره دلایل غیبت و بدگویی کردن از دیگران، اظهار داشت: غیبت کردن دلایل مختلفی دارد که ” ضعف شخصیت” از مهمترین آنهاست. کسی که از احساس حقارت درونی رنج می برد سعی می کند، با تخریب شخصیت دیگران، ضعف خود را پنهان کرده و توجه اطرافیان را به موضوع دیگری متمرکز کند.
این کارشناس ادامه داد: وسواس فکری از دلایل دیگر بدگویی از دیگران است. افرادی که به وسواس فکری دچارند همواره با خود گفتگوهای ذهنی دارند و رفتار دیگران را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند و در نتیجه با به زبان آوردن افکار خود مرتکب عمل غیبت می شوند.
امامی با اشاره به اینکه غیبت کردن همیشه ناشی از اختلالات شخصیتی نیست، افزود: افرادی که غیبت می کنند ۲ دسته اند: دسته اول آنهایی که دانسته دست به این کار می زنند و دسته دوم افرادی که ناخواسته و در حین صحبت با دیگران و سهواً به بدگویی می پردازند، در حالی که واقعاً قصد و نیت این کار را ندارند.
وی در ادامه گفت: از دیگر عوامل غیبت کردن، بیکاری و نداشتن موضوع یا سوژه برای صحبت کردن در مهمانی ها و دورهمی هاست. معمولا در برخی جمع های خانوادگی برای اینکه مجلس به سکوت نگذرد، ناخودآگاه درباره فردی که حضور ندارد شروع به صحبت می کنند.
این کارشناس درباره تبعات غیبت کردن گفت: بدگویی؛ دوستی ها را به دشمنی تبدیل می کند و فرد غیبت کننده اعتماد خود را نزد دیگران از دست می دهد چرا که همگان بیم آن را خواهند داشت که شاید این فرد در جایی که ما حضور نداریم از ما هم بدگویی کرده و به اصطلاح ” پشت سرمان حرف بزند”.
امامی در ادامه تصریح کرد: برای از بین بردن این خصیصه اخلاقی ناپسند بهتر است نقاط قوت خود را شناسایی و آنها را تقویت کرده و سعی کنیم خودمان را از لحاظ شخصیتی و موقعیت اجتماعی ارتقا دهیم و درصدد این نباشیم که با تخریب دیگران، خودمان را در نظر دیگران مقبول تر جلوه دهیم.
وی در پایان درباره روش های از بین بردن بدگویی، گفت: اگر خودمان دچار این اختلال هستیم بهتر است از خودمان سوال کنیم که اگر فرد غیبت شونده از حرفهای ما مطلع شود چه اتفاقی می افتد؟ یا خودمان را به جای او قرار دهیم و ببینیم آیا دوست داریم با ما نیز چنین رفتاری  شود؟ یا اگر در جمعی بودیم که از کسی غیبت می شود بهتر است هوشمندانه موضوع بحث را عوض کرده و با آنها همراهی نکنیم یا در صورت امکان جمع را ترک کنیم.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=139745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x