تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

دل سیر چینی ها از سیرهای صادراتی به ایران

  • کد خبر : 139591
  • 09 خرداد 1395 - 18:49
دل سیر چینی ها از سیرهای صادراتی به ایران

با وجود آنکه سیر ایرانی، کیفیت عالی، طعم و مزه ویژه ای دارد و جز بهترین انواع سیر حتی در جهان برای طب گیاهی محسوب می شود،، اما چندین سال است، که با واردات بی رویه سیر از چین و اواکراین و عدم حمایت مسئولان از تولیدات داخلی، سیرکاران با مشکلات عمده ای روبرو شده اند.

به گزارش «کمال مهر»؛ به نقل از رودآور، سیر ایرانی به ویژه سیر کاشت شده در استان همدان، ویژگی های منحصر به فرد، طعم و مزه ای بسیار عالی دارد و از گذشته های دور تاکنون از انواع فراوردهای آن برای درمان بسیاری از بیماری ها در طب سنتی و یا برای مصرف خوراکی همچون سیرترش و انواع ترشیجات و شوری جات مورد استفاده قرار گرفته است.

اما چندسالی است که چینی ها وارد عرصه رقابت شده اند و در غیبت حمایت مسئولان از سیرکاران داخلی، دلی سیر از صادرات خود سود برده اند.

در خبرگزاری های متعددی از زیر کشت بودن دو هزار و ۴۰۱ هکتار اراضی سیر خشک یعنی در حدود ۴۰ هزار ۴۴۶ تن تولید در هر سال خبر به میان آمده است و در این خصوص استان همدان رتبه نخست کشور در تولید سیر خشک را دارد، اما این رتبه نخست هم کاری برای سیرکاران انجام نداده است، چرا که در این سال ها، سیرکاران بودند و هستند که محصولات تولیدی خود را به قیمت های پاینتری نسبت به سیر وارداتی به فروش می رسانند و متضرر می شوند.

در اینجا معلوم نیست که مسئولان از سیاست های استوار اقتصادی مقاومتی، چرا و به چه علت در حمایت از کشاورزان داخلی به ویژه سیرکاران وارد عمل نمی شوند و به بهانههای مختلفی از جمله اینکه “سیرهای وارداتی دارای بسته بندی شکیلتر و خوش فرم تری هستند” تیشه به ریشه تولیدگان این عرصه می زنند.

از این رو «مسعود اکبری»؛ مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت‌وگو با خبرنگار رودآور، به کاشت ۶۰۰ هکتار سیر در تویسرکان اشاره کرد و گفت: متأسفانه واردات بی رویه سیر از کشورهایی همچون اوکراین و چین سبب پایین آمدن قیمت سیر و ضرر رساندن به کشاورزان داخلی به ویژه کشاورزان استان و به تبع آن شهرستان تویسرکان شده است.

وی اظهار کرد: سابق بر این سطح زیر کشت سیر در تویسرکان بیش از این مقدار بوده که اکنون است اما با واردات قاچاق یا بی رویه و نامناسب سیر، کشاورزان این حوزه در رقابت با قیمت پایین سیرها کمر خم کرده اند و بالاجبار سطح زیر کشت سیر خود را کاهش داده اند.

سوری یکی از سیرکاران تویسرکانی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: اگر قرار بر این است تا اقتصاد مقاومتی که یکی از مؤلفه های آن استفاده از تولید داخلی است به خوبی پیاده شود و مسئولان از ما حمایت کنند، پس چرا نظارتی بر سیر وارداتی نمی شود و این گونه تأمین معیشت خانواده های ما را با خطر مواجه کرده اند.

مومیوند از دیگر کشاورزان تویسرکانی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، عنوان کرد: یک هکتاری باغ گردو دارم، اما به دلیل سرمازدگی دو سال خیر درآمد خوبی از آن به دست نیاوردم، در حالی که در سال های دور اگر محصولات گردوی من کاهش می یافت، با فروش سیر جبران می شد و از آن کسب درآمد می کردم، اما واردات سیرهای بی کیفیت، منبع درآمد من و دو خانواده دیگر که با یکدیگر در این زمین مشغول به کشاروزی هستیم را با مشکل مواجه کرده است.

وی از مسئولان خواست تا نظارت بهتری بر محصولات تولیدی کشاورزان داخلی داشته باشند تا بتوانند با خیال آسوده تری به کشت و کار بپردازند.

این کشاورز تویسرکانی گفت: اگر ما کشاورزان نتوانیم خرج و مخارج خود را تأمین کنیم بالاجبار به شهرها مهاجرت می کنیم تا حتی با کارگری هم شده نان شبی برای خانواده هایمان به دست آوریم.

انتهای پیام/م

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=139591

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x