تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

چه ارتباطی میان معاونت زنان ریاست جمهوری و مجری طرح آمریکایی توهین به “شعائر حسینی” وجود دارد؟

  • کد خبر : 139585
  • 09 خرداد 1395 - 18:52
چه ارتباطی میان معاونت زنان ریاست جمهوری و مجری طرح آمریکایی توهین به “شعائر حسینی” وجود دارد؟

“شادی صدر” را می‌توان طراح پرونده حضور زنان در ورزشگاه‌ها دانست چرا که پس از آن‌که دولت وقت بنا به نظر مراجع از پیگیری پرونده ورود زنان به ورزشگاه‌ها منصرف شد، وی در خرداد ماه ۱۳۸۵ با جمعی۵۰ نفره در مقابل ورزشگاه آزادی دست به اعتراض زد و نام حرکت خود را «کمپین دفاع از حق زنان برای حضور در ورزشگاه ها» گذاشت. این جمع تقاضای ورود به ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری برای تماشای بازی فوتبال ایران و بوسنی را داشتند.

به گزارش «کمال مهر»؛؛ حضور زنان در ورزشگاه‌ها چندسالی است که به یکی از پربحث‌ترین مسائل اجتماعی تبدیل شده است و مخالفان و موافقان بسیاری در خصوص این طرح اظهارنظر کرده‌اند.

تاریخچه حضور زنان در ورزشگاه‌های کشور را می‌توان از مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ دانست که تعدادی از زنان در کنار رئیس جمهور وقت به تماشای بازی ایران و بحرین در استادیوم آزادی نشستند.

پس از آن در سال ۱۳۸۵ محمود احمدی‌نژاد با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان تربیت بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد. اما این نامه با واکنش‌های گوناگون نمایندگان مجلس و مراجع تقلید مواجه شد و در نتیجه با توجه به نظرات نمایندگان و مراجع عظام تقلید، دولت وقت از ادامه پیگیری این موضوع منصرف شد.

اما پرونده ورود زنان به ورزشگاه‌ها مسکوت ماند تا آنکه سپ‌بلاتر رئیس وقت فدراسیون جهانی فوتبال در آبان ماه  ۹۲ از حسن روحانی خواست تا این وضع غیر قابل قبول را تغییر دهد؛ بلاتر گفت: “این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند و از مقام‌های ایران می‌خواهم درهای ورزشگاه‌های کشور را به روی زنان باز کنند.

چند ماه پس از درخواست بلاتر از روحانی، وی از وزیر ورزش و جوانان و شهیندخت مولاوردی خواست تا موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را بررسی کنند.

این طرح در هیئت دولت نیز منتقدانی داشت که می‌توان از جمله آن‌ها به حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری اشاره کرد؛ وی در در حاشیه‌ اولین نشست نقش رهبران دینی در پیشگیری از خشونت علیه کودکان گفت: برخی از محیط های ورزشی ما برای جوانان و پسرانمان هم خیلی مطبوع و فرهنگی و سازنده نیست. ما در این جهت باید تلاش کنیم و فکر می‌کنیم حضور بانوان در برخی از این محیط‌ها به تشدید ناهنجاری فرهنگی می‌انجامد نه بهبود و من هم دوست ندارم واقعیت های اجتماعی را پنهان کنم.

مسائل مهمی که در حوزه زنان وجود دارد

با قوت گرفتن مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها پای نمایندگان مجلس و علما به این پرونده باز شد؛ در همین راستا لاله افتخاری عضو فراکسیون زنان مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: در کشور مسئله‌های بسیار مهم‌تری در حوزه‌ی زنان وجود دارد که باید تمرکز مسئولان و مردم بر روی آن ها گذاشته شود.

وی در توصیف این مشکل ها به موضوع هایی نظیر ماده ی ۲۲۷ برنامه ی پنجم توسعه در خصوص سلامت و امنیت کودکان، ماده ی ۲۳۰ در خصوص زنان و خانواده، موضوع بیمه‌ی زنان خانه دار و تاکید رهبری بر توجه به خانه داری به عنوان یک شغل، بحث های مربوط به مرخصی‌های زایمان خانم‌ها که قرار بود دولت در خصوص آن اقدام‌هایی را انجام دهد واشاره کرد.

فاطمه رهبر دیگر عضو فراکسیون زنان مجلس نهم نیز مخالفت و موافقت با این مسئله را وابسته به متغیرهای مختلف دانست و گفت: در برخی از ورزشگاه های ما شرایط خاصی وجود دارد و ما قادر نیستیم در مورد همه‌ی ورزشگاه‌ها نظری یکسان دهیم.

وی افزود: برای مثال در خصوص ورزشگاه‌های فوتبال، به دلیل بزرگی، زیادی جمعیت، فضای خاص حاکم بر این محیط که معمولا مردانه است، سردادن شعارها و دشنام‌هایی که شنیدن آن ها شایسته ی خانم ها نیست، حضور بانوان در این شرایط به صلاح نیست و من فکر می کنم حتی خود آن ها هم از حضور در این مکان ها اجتناب می کنند. البته درخصوص ورزشگاه‌های مربوط به ورزش هایی نظیر کشتی، وزنه برداری، شنا و …، حضور خانم ها از نظر شرعی و عرفی به هیچ وجه درست نیست.

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مفاسدی در پی خواهد داشت

آیت الله مکارم شیرازی نیز در جمع مدیران کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران به مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها پرداخت و افزود: این کار لزومی ندارد و در عین حال به وجود آورنده مشکلات و مفاسدی هم هست؛ ضمن اینکه نباید هر کاری که غربی‌ها انجام می‌دهند عیناً توسط ما هم تکرار شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه خطوط قرمزی داریم که ملزم به رعایت آنها هستیم، گفت: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ضرورتی ندارد و با توجه به مفاسدی که در پی خواهد داشت، زنان می‌توانند مسابقات را از طریق تلویزیون تماشا کنند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر پرهیز از اصرار برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، توضیح داد: نباید مرعوب فرهنگ غربی شویم بلکه حفظ استقلال دینی، اخلاقی و مذهبی امری ضروری است.

دفاع مولاوردی از حضور زنان در ورزشگاه‌ها

اما پس از آنکه از ورود زنان به ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقات تیم ملی والیبال کشورمان در لیگ جهانی والیبال جلوگیری شد و عده‌ای از خانواده‌های معظم شهدا نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری از موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها دفاع کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان در گفتگو با مهر درباره اعتراض اش به عدم حضور زنان در مسابقات والیبال و واکنش هیئت دولت به این اعتراض گفت: آقای رئیس جمهور در این باره توضیح خواستند و من به آقای روحانی توضیح دادم که قبلا این ممنوعیت برای حضور زنان در ورزشگاه و تماشای مسابقه والیبال وجود نداشته و این زیبنده دولت تدبیر و امید نیست که این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به نام این دولت گره بخورد و برخلاف برنامه ها و هدف دولت است که به دنبال افزایش سرمایه اجتماعی و جلب رضایت عمومی جوانان است.

وی افزود: رئیس جمهور در این باره توضیح بیشتر خواستند و قرار شد من و گودرزی وزیر ورزش و جوانان در این باره تعاملاتی داشته باشیم که تدابیر و ساز و کارهایی صورت گیرد که هم نگرانی افرادی که نگران حضور زنان در ورزشگاه هستند برطرف و به ویژه خواسته نسل جوان در مسابقات بین المللی محقق شود.

مولاوردی در خصوص احتمال حضور زنان در مسابقات والیبال ایران- لهستان و ایرانایتالیا وجود دارد گفت: ما تمام تلاشمان را می کنیم و به رایزنی هایمان ادامه می دهیم.

معاون امور زنان ریاست جمهوری در فیس بوکش از اعتراض اش به عدم حضور زنان برای تماشای مسابقات والیبال در هیئت دولت خبر داده بود.

هم‌صدایی مولاوردی با هتاک فمنیست

اما مولاوردی تنها حامی این طرح نبود، بلکه می‌توان از حامیان این طرح به “شادی صدر” فعال فمنیست اصلاح‌طلبی اشاره کرد که در روزهای اخیر با توهین به شعائر حسینی در صفحه اینستاگرامش موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم شده است.

این فعال فمنیست اصلاح‌طلب با انتشار تصویری که در آن لیوانی مشروب در دست دارد و به روی مبلی تکیه زده است که بر روی آن نوشته های عاشورایی نقش بسته باعث شده تا بسیاری از مردم نسبت به آن واکنش نشان دهند.

البته “صدر” را می‌توان طراح پرونده حضور زنان در ورزشگاه‌ها دانست چرا که پس از آن‌که دولت وقت بنا به نظر مراجع از پیگیری پرونده ورود زنان به ورزشگاه‌ها منصرف شد، وی در خرداد ماه ۱۳۸۵ با جمعی۵۰ نفره در مقابل ورزشگاه آزادی دست به اعتراض زد و نام حرکت خود را «کمپین دفاع از حق زنان برای حضور در ورزشگاه ها» گذاشت. این جمع تقاضای ورود به ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری برای تماشای بازی فوتبال ایران و بوسنی را داشتند.

انتشار عکس صدر و بی‌حرمتی وی به شعائر حسینی اولین اقدام او در راستای دین ستیزی نیست و می‌توان از دیگر اقدامات وی به حمایت از طرح چند شوهری زنان، حمایت از هم‌جنس‌بازان، حمایت از بهائیان و حمایت از تجزیه‌طلبان اشاره کرد.

حال سوال این است که چرا معاونت زنان ریاست جمهوری بر اجرایی شدن طرحی اصرار می‌ورزد که مبدع و پیشنهاد دهنده آن یک فرد فمنیستی است که هیچ حریمی برای جامعه قائل نیست و به هر نحوی که می‌تواند دست به هنجارشکنی و توهین به مقدسات می‌زند؟ به راستی چه ارتباطی بین معاونت زنان ریاست جمهوری و “شادی صدر” فعال اصلاح‌طلب هتاک به شعائر حسینی وجود دارد؟

انتهای پیام/نج

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=139585

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x