تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
1

تحلیل‌ رسانه‌های خارجی از پیروزی «آیت‌الله جنتی»

  • کد خبر : 138956
  • 05 خرداد 1395 - 10:21
تحلیل‌ رسانه‌های خارجی از پیروزی «آیت‌الله جنتی»

رسانه‌های خارجی در تحلیل‌هایی پیرامون انتخاب رئیس مجلس خبرگان نوشتند: پیروزی آیت‌الله جنتی نشان از اداره کشور از سوی اصولگرایان حتی با وجود برجام و موانع جدید بر مسیر ائتلاف اصلاح‌طلبان و میانه‌روها است.

به گزارش «کمال مهر»؛، رسانه‌های خارجی در تحلیل‌هایی به پیروزی «آیت‌الله جنتی» در مجلس خبرگان رهبری اشاره کردند.

«توماس اردبرینک» خبرنگار روزنامه ‌آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی از تهران پیرامون انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست مجلس خبرگان رهبری که دیروز (سه‌شنبه) انجام شد، نوشت: این امر پیامی مبنی بر موانع جدید بر مسیر ائتلاف اصلاح طلبان و میانه‌روها است که در پی ایجاد  تغییراتی نسبی در جمهوری اسلامی ایران هستند.

روزنامه نگار آمریکایی سپس به اهمیت سمت ریاست مجلس خبرگان رهبری پرداخت و نوشت: آیت‌الله جنتی رییس یکی از با نفوذترین ارکان‌های حکومتی ایران است.

وبگاه شبکه خبری «بی. بی. سی»  نیز  در گزارشی در این‌باره نوشت: انتخاب آیت الله جنتی سیگنالی است که نشان می‌دهد اصولگرایان کماکان کنترل این نهاد (مجلس خبرگان) را در اختیار دارند.

بی بی سی نوشت: آیت‌الله جنتی از جمله منتقدان «حسن روحانی» رییس جمهور و علاقه او به روابط و گفت‌وگوهای گسترده‌تر با غرب است.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نیز در گزارشی با اشاره به پیروزی آیت‌الله جنتی در وصف وی نوشت: روحانی اصولگرای ایران رییس مجلس خبرگان ایران شد.

این رسانه آمریکایی افزود: آیت‌الله جنتی روز سه شنبه ۵۱ رای از ۸۸ رای مجلس خبرگان را به دست آورد  و دو نامزد دیگر این سمت که یکی از آن‌ها «آیت الله امینی » میانه رو و دیگری «آیت الله شاهرودی» اصولگرا بود را شکست داد.

آسوشیتدپرس در ادامه عنوان داشت: این پیروزی نشان از در عرصه بودن و اداره کشور از سوی اصولگرایان حتی با وجود توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی بود.

خبرگزاری فوق در انتهای گزارش به سخنان ‌آیت‌الله جنتی بعد از پایان نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد. آیت الله جنتی با تاکید بر سخنان رهبر ایران از پایبندی این نهاد به «آرمان‌های انقلابی» سخن گفت.

وبگاه شبکه خبری آلمانی «دویچه وله» نیز در این زمینه نوشت: پیروزی آیت الله جنتی نشان داد که اصولگرایان ایران با وجود از دست دادن کرسی‌های مجلس به حسن روحانی رییس جمهور و متحدانش در ماه آوریل سال جاری هنوز قدرتی نیرومند دارند.

«خبرگزاری فرانسه» نیز در گزارشی با چنین مضمونی به سرنوشت «اکبر هاشمی رفسجانی» اشاره کرد و با استناد به گزارش‌های رسانه‌ای نوشت: گزارش‌ها حکایت از این دارند که  آیت الله هاشمی رفسنجانی در صورت شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تنها می‌توانست بیست رای جمع کند.

و خبرگزاری رسمی چین «شین هوا» نیز نوشت: انتخاب آیت الله جنتی نشان داد  که اصولگرایان قدرت یکی از نهادهای تعیین کننده کشور را در دستان خود دارند.

منبع: فارس
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=138956

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x