تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

چرا صفحه داغ ظریف در پسابرجام رو به سردی گذاشت +تصاویر

  • کد خبر : 138951
  • 05 خرداد 1395 - 10:18
چرا صفحه داغ ظریف در پسابرجام رو به سردی گذاشت +تصاویر

صفحه فیس‌بوک وزیرخارجه ایران که در زمان مذاکرات هسته‌ای به عنوان یکی از داغ‌ترین صفحات این شبکه اجتماعی شناخته می‌شد؛ اما در پسابرجام دیگر خبری از گزارش‌های ظریف نیست.

گروه سیاسی«کمال مهر»؛ – از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به عنوان دیپلماتی یاد می‌شود که علاقه زیادی به دیپلماسی عمومی دارد. از این رو وی از نخستین روزهای تکیه‌بر مسند وزارت خارجه، روابط نزدیکی را با مردم سرزمین خود آغاز کرد.

بر همین اساس صفحه فیس‌بوک وزیر خارجه راهی برای تبادل‌نظر و صحبت مستقیم ظریف با مردم ایران و ارائه گزارش از روند مذاکرات بود. البته آنهایی که آشنایی خاصی با مبحث دیپلماتیک دارند می‌دانند که دیپلماسی عمومی بیشتر معطوف به شهروندان خارجی و غیر هموطن و با زبان آنهاست. از این رو منتقدان، کار ظریف برای هدایت افکار عمومی داخلی را بیشتر به کار روابط عمومی (public affairs) تعبیر می‌کنند تا دیپلماسی عمومی. با این حال ظریف تا برهه‌ای ارتباط مستمر و نزدیکی از طریق شبکه‌های اجتماعی با مردم ایران داشت.

چرا ظریف از فیس‌بوک درباره برجام به مردم گزارش نمی‌دهد؟/ وقتی داغ‌ترین صفحه مجازی به سردترین صفحه تبدیل می‌شود

خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز در گرماگرم رایزنی‌های هسته‌ای یک‌چشم به صفحات مجازی آقای وزیر از جمله فیس‌بوک (و توییتر) او داشتند تا از این منبع خاص گوشه‌ای از اخبار و اتفاقات مذاکرات را به سمع و نظر مردم برسانند.

بر همین اساس صفحه فیس‌بوک آقای ظریفدر ایام مذاکرات هسته‌ای به یکی از داغ‌ترین صفحات این شبکه اجتماعی تبدیل‌شده بود تا جایی که ظریف حتی در فاصله رفتن به هتل نیز از به روز کردن مطالب خود در فیس بوکش غافل نمی‌شد و تقریبا هر روز این صفحه بروز رسانی می‌شد که عموما محتوای هسته‌ای داشت. در همین صفحه فیس‌بوک بود که دختری نامه تکان‌دهنده‌‌ای برای ظریف به نگارش درآورد و از مشقات زندگی و فقر و نداری برای او درد دل کرد و از وی تقاضای کمک کرد تا تلاش کند با لغو تحریم‌ها وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کرده و جوانان از فقر و بیکاری رهایی یابند.

چرا ظریف از فیس‌بوک درباره برجام به مردم گزارش نمی‌دهد؟/ وقتی داغ‌ترین صفحه مجازی به سردترین صفحه تبدیل می‌شود

وزیر خارجه کشورمان نیز در پاسخ به این دختر وعده نزدیکی سحر داد و نوشت:‌ «می‌دانم که مسئولیت سنگینی بر دوش من و همکاران من است و گرچه در ایجاد شرایط کنونی نقشی نداشته‌ایم ولی به‌هرحال با پذیرش مسئولیت باید در جهت حل آن حرکت کنیم. امیدوارم با تدبیر ریاست محترم جمهوری و با حمایت همه مردم مشکلات انباشته اقتصادی به‌تدریج رفع شوند و زندگی برای شما و بقیه مردم راحت‌تر شود. اما اطمینان داشته باشید که برای مذاکره جدی و رفع فشارها، بهترین روش تلاش برای رسیدن به تفاهم از طریق تعامل سازنده و عزتمند‌است. اندکی صبر، سحر نزدیک است.»[۱]

چرا ظریف از فیس‌بوک درباره برجام به مردم گزارش نمی‌دهد؟/ وقتی داغ‌ترین صفحه مجازی به سردترین صفحه تبدیل می‌شود

اما حال که بیش از ۱۰۰ روز از اجرای برجام گذشته و مردم بیش از هر زمان دیگر نسبت به نتایج حاصله از آن نگران هستند و به دنبال اخباری در مورد نتیجه کارند، صفحه شخصی فیس‌بوک آقای وزیر سردتر از هر صفحه دیگری است. گویی این صفحه مجازی همان صفحه فیس‌بوکی نبوده که پیش از این به مردم امید و وعده می‌داده و برخی مانند این دختر که رسانه‌های حامی دولت مانور تبلیغاتی خاصی روی درخواست کمک او از آقای ظریف دادند به این صفحه رجوع و مسائل و دغدغه‌های خود را با او به اشتراک می‌گذاشتند.

چرا ظریف از فیس‌بوک درباره برجام به مردم گزارش نمی‌دهد؟/ وقتی داغ‌ترین صفحه مجازی به سردترین صفحه تبدیل می‌شود

اگر نگاهی به صفحه فیس‌بوک آقای وزیر بیندازیم متوجه می‌شویم که آخرین مطالب وی به دعوت ظریف از مردم برای شرکت در انتخابات هفت اسفند ۹۴، تبریک عید باستانی نوروز و عکس نوشته‌ای از شکوفه‌های بهار مزین به شهر مولانا جلال‌الدین و پست‌های مناسبتی اختصاص دارد اما از گزارش به مردم در خصوص نتایج برجام که این‌روزها دومینووار از رئیس‌بانک مرکزی تا معاون آقای وزیر دستاوردهای اقتصادی آن‌را تقریباً هیچ و عدم رضایت خود از اجرای کامل آن‌ را ابراز می‌دارند، خبری نیست.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با موافقت و تصویب آن در مجلس و با تلاش محمدجواد ظریف و تیم دیپلماسی دولت به اجرا گذارده شد اما حال مردم در انتظارند تا پس از اجرای برجام، وعده و انتظاراتی که ایجاد شده تحقق یافته و حاصل اعتماد به دستگاه دیپلماسی دولت را ببیند.

اینک در زمان پسابرجام گزارش و ارتباط محمد جواد ظریف به‌مانند زمان اوج مذاکرات هسته‌ای به مردم از جمله موارد لازم و ضروری است. اینکه چرا برخلاف وعده آقای وزیر که می‌گفت «یک روز بعد از اجرای برجام همه تحریم‌ها لغو می‌شود»[۲] اما پس از بیش از ۱۰۰ روز، هنوز شاهد گشایشی در این امر نیستیم و بانک‌های اروپایی سفت شده‌اند و تن به اجرای برجام نمی‌دهند، موضوعی است که باید به مردم علت و چرایی آن توضیح داده شود. جای طرح این موضوع در صفحه سرد فیس‌بوک آقای ظریف این روزها به‌شدت خالی است …


[۱] http://www.isna.ir/fa/news/92072918132

[۲] http://www.ettelaat.com/etiran/?p=149044

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=138951

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x