تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

نخستین بمب اتم جهان + فیلم و تصاویر

  • کد خبر : 137828
  • 29 اردیبهشت 1395 - 17:31
نخستین بمب اتم جهان + فیلم و تصاویر

تصویری از نخستین بمب اتم جهان که ۷۱ سال پیش در صحرای الماگوردو نیومکزیکو آزمایش شد، در معرض دید عموم قرار گرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل «کمال مهر»؛ به نقل از بیزینس اینسایدر؛ عصر اتمی از روز ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵ (۲۵ تیر ۱۳۲۴) و با آزمایش نخستین بمب اتم جهان در صحرایی خالی از سکنه در آمریکا آغاز شد. نخستین بمب اتم جهان “گجت” نام داشت و با الهام از “پروژه منهتن” انیشتین ساخته شد.
نخستین بمب اتم جهان+ تصاویر
نخستین سلاح هسته‌ای بشر، در صحرای الماگوردو، نیومکزیکو با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت. سرتیپ “لِزلی گرووز” و “رابرت اوپنهایمر،” دانشمند فیزیک و رئیس آزمایشگاه ملی لس آلاموس، بر این آزمایش نظارت داشتند.
نخستین بمب اتم جهان+ تصاویر
“آلبرت انیشتین” نابغه آلمانی تبار فیزیک، نسبت به دستیابی آلمان نازی به بمب اتم و تغییر معادلات جهانی جنگ بارها ابراز نگرانی کرده بود. سرانجام این آمریکایی‌ها بودند که با صرف بودجه‌ای ۶ هزار دلاری نخستین بمب اتم جهان را ساختند.
در زمان انفجار نخستین بمب اتم جهان، شدت انفجار برج فولادی قرار گرفته در محل را کاملا پودر کرد، امواج انفجار سراسر صحرا را دربر گرفت و دود قارچ شکل آن ۱۲٫۱ کیلومتر به هوا برخاست.
نخستین بمب اتم جهان+ تصاویر
نخستین بمب اتم جهان+ تصاویر
نخستین بمب اتم جهان+ تصاویر
این موفقیت برای آمریکا به اندازه‌ای شیرین بود که ۶ اوت ۱۹۴۵ (۱۵ مرداد ۱۳۲۴) بمب اتمی به وزن ۵ تن را بر سر مردم هیروشیما در ژاپن فرود آورد. انفجار بمب اتم در هیروشیما جان ۸۰ هزار نفر را گرفت و تا شعاع چند صد کیلومتری، هزاران نفر را به مواد رادیواکتیو آلوده کرد. فقط سه روز از این جنایت آشکار می‌گذشت که آمریکا بمب اتم دیگری را در شهر ناکازاکی ژاپن فرود آورد و ۴۰ هزار نفر نیز در این شهر جان خود را از دست دادند. هزاران نفر در سالهای بعد به دلیل مسموم شدن با مواد رادیواکتیو جان خود را از دست دادند. ژاپن ۸ روز بعد تسلیم نیروهای متفقین شد و جنگ جهانی دوم خاتمه یافت.
نخستین بمب اتم جهان+ تصاویر
نخستین بمب اتم جهان+ تصاویر
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=137828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x