تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

مخترع بیرجندی، مشکل مصرف بالای آب کولر را حل کرد/ هم کاهش ۷۰ درصدی آب هم اقتصاد مقاومتی

  • کد خبر : 137713
  • 29 اردیبهشت 1395 - 9:13
مخترع بیرجندی، مشکل مصرف بالای آب کولر را حل کرد/ هم کاهش ۷۰ درصدی آب هم اقتصاد مقاومتی

بهزاد کاشانی مخترع بیرجند دستگاهی تولید کرده که ۷۰ درصد مصرف آب کولر را کاهش می دهد.

 

به گزارش«کمال مهر»؛ بهزاد امیدی کاشانی، مخترع دستگاه کاهش مصرف آب کولر در گفتگو با خاورستان، اظهارکرد: از سال ۹۱ کار مطالعاتی بر دستگاه بهینه سازی مصرف آب کولرهای آبی آغاز شد و در سال ۹۴ این دستگاه  ساخته، تایید اداره استاندار را گرفت و به بهره برداری رسید.

*کاهش ۷۰ درصدی مصرف آب

وی با بیان اینکه این دستگاه به منظور کاهش مصرف آب در کولرهای آبی ساخته شده است، افزود: این دستگاه میزان مصرف آب را از ۳۰ لیتر به ۱۱٫۷ لیتر در دور کند کاهش و راندمان کولر را نیز از ۸۹ به ۹۰ می رساند.

عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه بیرجند ادامه داد: از ۴۲ لیتر به ۲۳ لیتر در دور تند مصرف آب را کاهش داده و از راندمان را از ۸۱ به ۷۸ درصد کاهش می دهد.

کاشانی بیان کرد: این دستگاه بر اساس قوانین بقای جرم و انرژی با یک موازنه علمی بین هوا و آب عبوری از پوشال کولر، قادر است با توجه به اندازه و دور موتور کولر از هدر رفت بخار آب از روی پوشال جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: اندازه کوچک دستگاه و نصب ساده و سریع و ایمن آن در پشت کلید کولر و هزینه پایین تولید، عدم نیاز به تغییر در اجزای برقی و مکانیکی کولرها، قابلیت تنظیم برای کولرهایی با اندازه های مختلف و تطابق و فرمان پذیری از دور کند و تند موتور کولر از ویژگی های این دستگاه است.

*عمر ۲۵ ساله این دستگاه

این مخترع بیرجندی عمر این دستگاه را ۲۵ سال بیان کرد و گفت: مصرف آب کولر در روز ۵۰۰ لیتر است که این دستگاه مصرف آب کولر را ۶۰ لیتر روزانه و برق را ۱۵ تا ۳۰ درصد متوسط کاهش می دهد.

کاشانی ادامه داد: این قطعه با توجه به سایز کولر متفاوت است و شش ماه گارانتی تعویض دارد.

*هم کاهش آب در کنار افزایش راندمان کولر

وی با تاکید بر اینکه ایران تنها کشوری است که کولر را برچسب انرژی می زند، تصریح کرد: یک کولر به ظاهر از نظر برق نیم کیلو وات برق مصرف می کند اما از نظر آب و برق ۴۰ کیلو یعنی ۸۰ برابر انرژی مصرف می کند در حالی که کولری مناسب که مصرف آب و انرژی کمتری داشته باشد.

*کاهش ۶۰۰ هزار لیتر آب روزانه با بهره مندی نصف بیرجند از این دستگاه

عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه بیرجند گفت: اگر تنها در بیرجند ۲۰ هزار انشعاب وجود داشته باشد و اگر نصف این میزان کولر داشته باشند با این دستگاه روزانه ۶۰۰ لیتر در مصرف آب صرفه جویی می شود.

کاشانی با بیان اینکه این دستگاه را خودم در بیرجند تولید می کنم، افزود: قیمت هر دستگاه ۳۵ هزار تومان است که اگر به تولید بالای ۱۰۰ هزار برسد می توان کمتر از این میزان به فروش رساند.

وی با تاکید بر اینکه اگر دانشگاه و نهادها از من حمایت کنند می توان کمبود آب در بیرجند را مدیریت کرد، افزود: این طرح در بیرجند امتحان خود را پس  داده است و تاییدیه استاندار را نیز به خود گرفته است.

*اگر در بیرجند از من حمایت نشود محصولم را صادر خواهم کرد

این مخترع ۵۲ ساله بیرجندی تصریح کرد: اگر در بیرجند از من حمایت نشود این طرح را در استان های یزد، کرمان، زاهدان و اصفهان اجرایی خواهم کرد و به کشورهایی چون عراق صادر خواهم کرد چراکه این کشورها از طرح های کاهش مصرف آب استقبال می کنند.

کاشانی، فرهنگ سازی را راه استقبال از این دستگاه بیان کرد و یادآروشد: باید از مساجد این فرهنگ سازی را آغاز کرد.

وی کاهش مصرف آب، افزایش عمر سه برابری پمپ آب و پوشال های کولر را از ویژگی های عمده این دستگاه عنوان کرد.

*اشتغال زایی برای دانشجویان

این مخترع بیرجندی گفت: زمینه آموزش نصب این دستگاه در فنی و حرفه ای فراهم شده است و ۱۰ فارغ التحصیل دانشگاه آموزش می بینند و بعد اقدام به نصب می کنند که این باعث اشتغال و درآمدزایی می شود.

کاشانی از انعقاد قرار داد برای فروش این محصول در شرکت کویرتایر خبرداد و گفت: ما در حال قرارداد با کارخانه های مختلف و استان های دیگر برای فروش این محصول هستیم.

کاشانی بیان کرد: این قطعه از آن جایی که در تمام کولرهای ایران دارای پمپ یکسان است و برای تولید این قطعه ابتدا دو سایز کولر را اندازه گرفتم و مشخص شد که بیشتر از حد نیاز آب هدر می رود و از پوشال بیرون میرود و شوره می بندد و کار این دستگاه این است که نمی گذارد آب از پوشال به بیرون فرار کند.

وی افزود: برای سنجش صحت و سقم قطعه آزمایشات با نصب پنج دماسنج و پنج رطوبت سنج در نقاط مختلف (هوای بیرون، خروجی از کولر، خروجی دریچه کولر به اتاق، نقطه مستقیم روبروی دریچه کولر در مرکز اتاق، در نقطه غیرمستقیم خروجی دریچه کولر) انجام شد و با حفظ شرایط کارکرد و همینطور شرایط هوای خروجی کولر، مصرف آب کولر کاهش یافت.

این مخترع بیرجندی سه عامل طول کانال های غیر استاندار، پوشال های کهنه و آب زیاد روی پوشال را از عواملی دانست که باعث می شود که بخار آب تولید شده سطح پوشال نتواند با هوا به داخل بیاید.

کاشانی خاطرنشان کرد: طول استاندارد کولر کانل ۲۰ و شکل آن گرد است اما تمام کانال کولر ایران مکعب مستعطیل است.

وی گفت: این قطعه متناسب با سایز کولر متفاوت است و هیچ تاثیری بر سرمای کولر ندارد بلکه در دور کند راندمان آن را نیز بالا می برد.

این مخترع بیرجندی تصریح کرد: برخی از افراد برای اینکه عملکرد کولر بالا رود در داخل کولر آب شیرین می ریزند اما فکری به حال کم آبی ندارند؟

*با بهره مندی از این قطعه در کشور دریاچه ارومیه پرآب می شود

 کاشانی گفت: اگر در کشور ۲۰ میلیون کولر آبی وجود داشته باشد که فقط در هر روز ۹ ساعت و فقط سه ماه در سال (تیر ، مرداد، شهریور) کار کنند، مقدار آب صرفه جویی شده در هر سال ۲۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود که میزان دریاچه ارومیه را پر می کند که این میزان در بیرجند که ۷ ماه از کولر استفاده می شود بیشتر است.

وی اظهار کرد: در ثبت و تایید این اختراع اداره آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی همکاری های زیادی داشته اند.

*مردم و دولت وارد کار شوند

مدیر شرکت بهسازان آب و انرژی بیرجند گفت: اگر دولت و مردم وارد کار شوند هم از بحران آب جلوگیری شده و هم اشتغال زایی می شود.

وی اضافه کرد: نامه ای یک سال و نیم پیش به اداره استاندارد کشور ارسال کردم که یک کولر باید در کنار برچسب انرژی برچسب آب داشته باشد.

این اختراع با عنوان « فرآیند بهینه سازی و کاهش مصرف آب کولرهای تبخیری آبی با تنظیم دبی حجمی آب در حال سیر کولاسیون » در مرکز مالکیت معنوی اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به شماره ۸۵۵۷۹ ثبت شده است.

وی گفت: دستگاه کاهنده مصرف آب کولرهای آبی نیز از دیگر طرح های است که مصرف آب در کولر را کاهش می دهد و از تبخیر ۵ تا ۸ لیتر آب در زمانی که کولر کار نمی کند جلوگیری می کند و از تبخیر ۸۰  درصد آب تشک پوشال جلوگیری می کند.

عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه بیرجند ادامه می دهد: خشکی هوا باعث تبخیر هوا شده که این که این فوم از تبخیر آب جلوگیری کرده و نمی گذارد ذرات خاک حاصل از طوفان نیز وارد آب کولر شود قیمت این فوم ۵ هزار تومان است که با قیمت ۱۰ پوست موز برابری می کند.

بهزاد امیدی کشانی که ۵۲ ساله است سال ۷۸ وارد بیرجند شده است و آن زمان بر روی کاهش مصرف موتورهای ایژ کار می کرد که ۳۰ درصد راندمان آن را بالا برده و توانست جایزه ملی محیط زیست بگیرد و هم چنین کارخانه آسفالت شهرداری بیرجند تغییر سوخت از گازوئیل به مازوت دادم.

از سال ۸۳ تا ۹۱ برای تحصیل و کار به کاندا رفت و دکترای مکانیک تبدیل انرژی گرفت و اکنون دو طرح پژوهشی آن به مرحله تولید رسیده و چندین طرح دیگر در مرحله بررسی است.

مدیر شرکت بهسازان آب و انرژی بیرجند گفت: کولر ۷۰ سال است کسی بر روی ان کار تحقیقاتی انجام نشده است و زمان دو سال و نیم طول کشید که توانستم این قطعه را اختراع کنم.

کاشانی بیان کرد: از سال ۹۳ و ۹۴ شرکت بهسازان آب و انرژی بیرجند ثبت شد که عمده اقدامات پژوهشی ما در خصوص کاهش مصرف آب در منطقه کویری بیرجند است.

وی طرح دیگری به نام “کندانسیه بخار آب از اگزوز نیروگاه ها”را یکی دیگر از طرح خود بیان کرد و گفت: طی این طرح می توان از اگزوز نیروگاه ها سرما تولید کرد و در تابستان با گاز سرما تولید کرد و بدون مصرف آب و برق، اب تولید می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند اظهارکرد: تمام نیروگاه های ایران با سوخت فسیلی کار می کند که این سوخت گران قیمت است و بخار آب تولید می کند که به عنوان مثال نیروگاه قاین دو برابر سوخت مصرفی آب تبخیر می کند که می توان از این آب تبخیری بهره گرفت که باید در این زمینه موافقت وزارت نیرو گرفته شود و چنانچه این طرح عملیاتی شود ۲۰۰ میلیون تومان این طرح را اهدا می کنم.

وی اظهارکرد: طرح دیگری برای صرفه جویی آب در شیرهای مصرفی دارم که در جهت صرفه جویی در منابع آبی است.

کاشانی تصریح کرد: با توجه به شرایطی که کشور تحریم است انتظار تحق اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی است و نیاز است در این راستا مسوولان و مردم ما را همراهی کنند.

*در بیرجند شرکت مهندسی فکر وجود ندارد

وی گفت: در بیرجند یک شرکت مهندسی فکر وجود ندارد که بتوانند محصولی تولید کنند که در ایران وجود نداشته باشد.

این مخترع بیرجندی بیان کرد: در زمان های قدیم به وسیله یخچال نفتی سرما تولید می کردند که اگر از این وسیله بهره بگیریم به راحتی از نفت سرما تولید می شود.

وی تاکید کرد: در ایران که راندمان نیروگاه ها افت می کند می توان سرما تولید کرد و ۲۰ تا ۳۰ درصد راندمان نیروگاه ها را بالا برد.

این مخترع بیرجندی گفت: چنانچه افرادی متقاضی خرید این دستگاه باشند با شماره ۰۹۳۳۸۳۰۰۹۵۱ تماس بگیرند.

انتهای پیام/ط

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=137713

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x