تارخ انتشار: پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱

راز مرگ عجیب دایناسورها کشف شد!

یک مطالعه تازه حاکیست که دایناسورها ۵۰ میلیون سال پیش از آن‌که برخورد یک سیارک عظیم به زمین کاملا آنها را منقرض کند رو به افول بوده اند

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛،این ارزیابی به مشاجره جاری درباره وضعیت دایناسورها، هنگام برخورد یک سنگ ۱۰ کیلومتری به زمین در حدود ۶۶ میلیون سال قبل، دامن می زند.

تیم محققان می گوید که این موجودات در دراز مدت دچار افول بودند چون نمی‌توانستند خود را با تغییرات زمین سازگار کنند.

نتایج این مطالعه در نشریه پی‌ان‌ای‌اس (PNAS) چاپ شده است.

محققان بقایای فسیلی دایناسورها از زمان ظهور آنها در حدود ۲۳۱ میلیون سال پیش تا زمان انقراض آنها را تحلیل کردند.

گونه های تازه ابتدا با سرعتی انفجاری تکامل می یافتند. اما در حدود ۱۶۰ میلیون سال قبل این فرآیند کند شد و در نهایت از ۱۲۰ میلیون سال قبل افت جمعیت گونه ها شروع شد.

دکتر مانابو ساکاموتو، فسیل شناس در دانشگاه ردینگ، که سرپرستی تحقیقات را به عهده داشته گفت:‌ “ما انتظار چنین نتایجی را نداشتیم.”

“هرچند آنها در نهایت در اثر برخورد سیارک به زمین منقرض شدند، اما از ۵۰ میلیون سال پیش از برخورد سیارک روند نابودی آنها شروع شده بود.”

الگوی ضد و نقیض

تحلیل دکتر ساکاموتو نشان می دهد که سرعت زوال ساروپادهای گردن دراز از باقی دایناسورها بیشتر بود، درحالی که جمعیت تروپادها یعنی گروهی که شامل تی-رکس است، با سرعت کمتری رو به افول بود.

دکتر مانابو ساکاموتو معتقد است: هرچند آنها در نهایت در اثر برخورد سیارک به زمین منقرض شدند، اما از ۵۰ میلیون سال پیش از برخورد سیارک روند نابودی آنها شروع شده بود

دکتر کریس وندیتی، زیست شناس تکاملی از دانشگاه ردینگ که از دیگر محققان این مطالعه است، گفت: “دیدگاه عمدتا پذیرفته شده جاری این است که دایناسورها تا زمان برخورد سنگ آسمانی با قدرت حکم‌فرمایی می کردند – و آن برخورد بود که باعث انقراض آنها شد.”
درحالی که این مسلما صحیح است، آنچه ما دریافتیم این بود که آنها از مدت ها پیش از آن درحال افول بودند.”

دکتر وندیتی معتقد است که آن سیر نزولی ۵۰ میلیون ساله، دایناسورها را بیشتر در برابر فاجعه های طبیعی که پس از برخورد سیارک اتفاق افتاد آسیب پذیر کرد.

او گفت:‌ “اگر آنها همچنان قدرتمندانه بر زمین مسلط بودند، احتمالا شاید از آن فاجعه جان به در می بردند.”

مطالعه ای که دو سال قبل منتشر شد نیز حاکی بود که بعضی گونه های دایناسورها درحال زوال بودند، اما فقط برای چندین میلیون سال پیش از برخورد سیارک به زمین. تحقیقات تازه حاکیست که آن زوال ده ها میلیون سال پیشتر شروع شد و گریبان گونه های خیلی بیشتری را گرفت.

چرا دایناسورها رو به زوال بودند؟ هیچ کس نمی داند اما یک احتمال ناتوانی آنها در سازگار شدن با تغییرات محیطی است.

فشار تکاملی

شرایط ۲۳۰ میلیون سال قبل هنگام ظهور دایناسورها ایده آل بود. هوا از قطب تا خط استوا گرم و همه جا سرسبز بود.

اما با سرد شدن آب و هوا و تغییر سطح آب دریاها، دایناسورها احتمالا در معرض فشارهای تکاملی تازه ای قرار گرفتند.

دایناسورها و پستانداران تقریبا همزمان تکامل یافتند، اما دایناسورها برای بیش از ۱۰۰ میلیون سال حکم‌فرما بودند.

تصور عمومی این است که برخورد سیارک به زمین راه را برای غالب آمدن پستانداران فراهم کرد. اما براساس مطالعه تازه پستانداران حتی بدون برخورد آن سیارک هم احتمالا حاکم می شدند.

پروفسور مایک بنتون از دانشگاه بریستول که از دیگر نویسندگان این مقاله است به بی بی سی گفت: “آب و هوای جهانی بی وقفه سردتر می شد. دایناسورها به آب و هوای خیلی گرم تکیه داشتند اما پستانداران بهتر خود را با هوای سرد تطبیق می دهند.”

منبع:ایرنا

• با این صدا هم بگیر!+کارتون
    مافیای سهام عدالت اقتصاد کشور را به خاک سیاه نشانده‌/این سهام در دست ۲۵۰ نفر است
    علاقه دارم که همه نیروهای انقلاب در یک جا جمع شوند/ از وحدت نیروهای انقلاب در هر شکلی حمایت می‌کنم
    سلفی زنی با پای بریده خود +تصاویر
    لحظه عکس العمل شهروندان به شلیک ممتد ضدهوایی! + فیلم
    توهین بزگترین فروشگاه اینترنتی جهان به پرچم کشور ایران +تصاویر
    پسر بچه عجیبی که به کودک ماسک دار معروف شده است +تصاویر
    تصویر ستاره ایرانی روی جلد مجله کنفدراسیون فوتبال آسیا
    پلارک؛ شهید عطریِ قطعه ۲۶
    دور جدید حذف یارانه‌ها آغاز شد
    شیطان با این پنج نفر مشکل دارد
    لحظات دلهره آور سرقت مسلحانه از مغازه میوه فروشی! + فیلم
    دلایل عربستان برای حمله به یمن چیست؟
    رفت و آمد آزادانه سگ‌های ولگرد در بیمارستان + تصاویر
    ارزشمندترین فوتبالیست جهان مشخص شد/ ستاره‌ای که بالاتر از مسی و رونالدو قرار گرفت!
    حضور خواننده سلطنت طلب در قاب تلویزیون + فیلم