تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

BMW 2002 زنده شد!

  • کد خبر : 14639
  • 26 دی 1392 - 9:53
BMW 2002 زنده شد!

احیای مجدد یک نام افسانه‌ای، اقدامی‌‌خطرناک است که ممکن است توقعات بسیار بالایی را از سوی مشتریان به همراه داشته باشد. هدف ب‌ام‌و از معرفی سری ۲، احیای مجدد مدل پرطرفدار ۲۰۰۲ سال ۱۹۶۸ بوده است.

کمال مهر: احیای مجدد یک نام افسانه‌ای، اقدامی‌‌خطرناک است که ممکن است توقعات بسیار بالایی را از سوی مشتریان به همراه داشته باشد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است در قالب یک مثال آن‌را بیان کنیم. یک بازیکن بسکتبال NBA، برای پوشیدن لباس شماره ۲۳ که زمانی بر تن مایکل جردن بود؛ یا باید بسیار حرفه‌ای‌تر از جردن عمل کند تا در لباس او قرار گیرد یا اینکه اگر به اندازه کافی خودش را باور ندارد، بهتر است لباس دیگری را بر تن کند. این دقیقأ حکایت احیای دوباره ب‌ام‌و ۲۰۰۲ در قالب سری ۲ است. هدف ب‌ام‌و از معرفی سری ۲، احیای مجدد مدل پرطرفدار ۲۰۰۲ سال ۱۹۶۸ بوده است و به‌نظر می‌‌رسد که با اطلاعات رسمی ‌‌۲۰ صفحه‌ای از سوی کمپانی، ب‌ام‌و حساب جداگانه‌ای از سایر تولیداتش بر روی این مدل باز کرده است اما آیا سری ۲ واقعأ جایگزین مناسبی برای ۲۰۰۲ کوپه کلاسیک است؟

از نظر ظاهری، ب‌ام‌و سعی کرده است تا شماتیک کلی ۲۰۰۲ کلاسیک را در آن به نمایش بگذارد. دو نسخه از سری دو با پسوندهای ۲۲۸i و M235i عرضه می‌‌شود که نسخه ۲۲۸i به یاری موتور خطی ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز به توربوشارژر، ۲۴۰ اسب بخار و ۲۵۸ پوند فوت گشتاور تولید می‌‌کند که این موتور از مدل ۳۲۸i به عاریت گرفته شده است. در حالی‌که نسخه M با موتور ۶ سیلندر خطی مجهز به توربوشارژر با حجم ۳ لیتر می‌‌تواند ۳۲۲ اسب بخار و ۳۳۲ پوند فوت گشتاور تولید کند. هر دو نسخه بصورت استاندارد با گیرباکس ۸ سرعته اتوماتیک عرضه می‌‌شوند ضمن اینکه گیرباکس ۶ سرعته دستی نیز به عنوان آپشن قابل سفارش خواهد بود.

موتور و سیستم فنی

هر دو نسخه از این مدل، به‌نظر می‌‌رسند که از نظر توانایی، می‌‌توانند انتظارات مشتری را برآورده کنند. از آنجایی که هر دو، به سیستم لانچ کنترل به‌صورت استاندارد تجهیز می‌‌شوند، ب‌ام‌و  شتاب صفر تا صد نسخه ۲۲۸i را ۴/۵ ثانیه اعلام کرده است ضمن اینکه تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌‌تواند سرعت بگیرد. این درحالی است که نسخه قوی‌تر سری ۲، با گیرباکس اتوماتیک در ۸/۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت رسیده و تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌‌گیرد. البته نسخه M با گیرباکس دستی، ۲/۰ ثانیه در شتابگیری، کُندتر عمل می‌‌کند. هردو نسخه از سری ۲، مصرف سوختی معقول دارند به‌طوریکه ۲۲۸i با دنده اتوماتیک به ازای هر گالن به ترتیب می‌‌تواند ۲۲ مایل در شهر، ۳۵ مایل در بزرگراه و ۲۶ مایل در سیکل ترکیبی را پشت سر بگذارد. اما سری ۲، به عنوان نسل جدید ۲۰۰۲ معرفی شده است. بنابراین چه کسی به مصرف سوخت اهمیت می‌‌دهد؟ این کوپه نه تنها هندلینگ بی‌نظیری دارد بلکه در مسیر مستقیم نیز، عملکردی تحسین‌برانگیز را از خود ارائه می‌‌دهد. از این‌رو، نسخه M با مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها و سیستم‌های کمکی ارائه می‌‌شود تا به هنگام رانندگی لبخند را بر روی لبان راننده بنشاند. ب‌ام‌و M235i به‌صورت استاندارد به سیستم‌هایی از قبیل تعلیق قابل انطباق M، ترمزهای M، فرمان تنظیم شده با عملکردی اسپرت‌تر از نسخه استاندارد، رینگ‌های ۱۸ اینچی و تایرهای میشلن پایلوت اسپرت تجهیز شده است ضمن اینکه رینگ ۱۹ اینچی آلیاژی M برای آن قابل سفارش است.

عملکرد

اگرچه ۲۲۸i همانند نسخه M از تجهزات اسپرت بهره نمی‌‌برد، عملکرد اسپرت قابل قبولی را از خود به نمایش می‌‌گذارد. همچون سایر تولیدات ب‌ام‌و، ۲۲۸i می‌‌تواند به بسیاری از قطعات داخلی و خارجی M235i تجهیز شود. ب‌ام‌و دارای طراحی سنتی مشهور ب‌ام‌و  بوده که در اتومبیل‌هایی همچون ۲۰۰۲ و سری ۳ (E30) محبوبیت زیادی پیدا کرد. سری ۲ را می‌‌توان به نوعی، نمونه دگرگون شده سری ۱ تلقی کرد که از خطوط بدنه اسپرت و جسورانه‌تر، چراغ‌های اسپرت‌تر در جلو و عقب و بدنه‌ای با شلختگی کمتر بهره می‌‌برد. سری ۲ تلفیقی از طراحی سنتی و در عین حال مدرن این برند باواریایی را یکجا به تصویر می‌‌کشد. جلوپنجره دوگانه ب‌ام‌و معروف به “کلیه” در تلفیق با “پرده هوا” الهام گرفته شده از سری ۴، ظاهری منحصر به فرد را از آن پدید آورده است. از نظر ابعاد، سری ۲ از تمامی‌‌جهات از سری یک بزرگتر است.

سری ۲ با ۴۴۳ سانتی‌متر طول، با طول سری ۳ (E36) برابری کرده ضمن اینکه ۱۷۷ سانتی‌متر عرض داشته و اکسل‌های آن ۲۶۹ سانتی‌متر از یکدیگر فاصله دارند. به گفته ب‌ام‌و، هر دو نسخه از سری ۲ دارای تقسیم وزن بهینه ۵۰-۵۰ هستند اما هنوز وزن آن اعلام نشده است.

کابین

کابین سری ۲ همچون سری ۴، دارای آرایش ۲+۲ است که طراحی آن، راننده محور انجام شده است. صفحه نمایش ۵/۶ اینچی مجهز به سیستم iDrive بصورت استاندارد برای سری ۲ عرضه می‌‌شود در حالیکه اگر آپشن سیستم ناوبری را برای آن سفارش دهید، صفحه نمایش ۸/۸ اینچی جایگزین آن خواهد شد. کابین سری ۲ در حالت استاندارد با چرم مصنوعی عرضه می‌‌شود و چرم طبیعی برای آن قابل سفارش است.

در حالت استاندارد این کابین به رنگ طوسی مات رنگ آمیزی شده و تزیینات آلومینیوم و چوب به عنوان آپشن ارائه می‌‌شوند. ب‌ام‌و اذعان دارد که با توجه به طول کم بدنه، هر چهار صندلی سری ۲ قابل استفاده بوده و از فضای پا و سر کافی بهره می‌‌برد. سری ۲ اگرچه کوچک‌ترین ب‌ام‌و  بوده، ارزان‌ترین نیست و هنوز این افتخار از آن X1 کراس اوور است. قیمت ۲۲۸i از ۳۳ هزار دلار و نسخه M آن از ۴۴ هزار دلار شروع می‌‌شود که تحویل درب محل، مبلغ ۹۲۵ دلار را به آن می‌‌افزاید.

در نهایت…

بنظر می‌‌رسد که بر روی کاغذ، سری ۲ ویژگی‌های لازم برای ادامه راه ۲۰۰۲ را داشته باشد و با رونمایی آن در نمایشگاه دیترویت در ژانویه و تحویل سفارشات در ابتدای سال آینده، مطمئنأ ادعاهای روی کاغذ در واقعیت هم تحقق خواهد یافت. به هر جهت باید منتظر ماند.

مجله تخت گاز
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=14639

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x