تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

سفیر ایران: هدیه نظامی تهران برای ارتش لبنان آماده است

  • کد خبر : 57975
  • 21 مهر 1393 - 22:03
سفیر ایران: هدیه نظامی تهران برای ارتش لبنان آماده است

سفیر ایران در لبنان با اعلام اینکه «هدیه نظامی ایران به ارتش لبنان»، مخصوص مبارزه با تروریسم است، آن را مرحله اول همکاری نظامی ایران و لبنان خواند و از مخالفت آمریکا با این مسئله انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل  کمال مهر، پس از طرح موضوع «هدیه نظامی جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان» برای کمک به این نهاد دولتی برای مبارزه با تروریسم، و مخالفت دولت آمریکا، سفیر ایران در بیروت بار دیگر بر این موضوع تاکید و تصریح کرد که این کمک مخصوص مبارزه با تروریسم است.

«محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در تازه‌ترین اظهارات خود درباره این هدیه نظامی، مخالفت آمریکا را «دوگانگی سیاست این کشور در مبارزه با تروریسم» دانست و  گفت: مخالفت‌ با این هدیه، خدمتی به لبنان نمی‌کند.

فتحعلی به روزنامه لبنانی «الاخبار» گفت که جمهوری اسلامی ایران برای تقدیم کمک نظامی غیر مشروط به ارتش لبنان به عنوان مرحله نخست همکاری میان دو کشور آماده است.

پیش از این و برای نخستین بار در مدت اخیر، «علی شمخانی» دبیر عالی شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر خود به بیروت اعلام کرد که تهران آماده است برای مقابله با تروریسم، به ارتش لبنان کمک نظامی ارائه کند. با وجود اینکه «تمام سلام» نخست وزیر لبنان از این اقدام استقبال کرد ولی برخی احزاب داخلی لبنان که به جریان غرب و عربستان سعودی نزدیک هستند با این امر مخالفت کردند.

این مخالفت‌ها در لبنان فقط به احزاب نزدیک به غربی‌ها محدود نشد، بلکه واشنگتن نیز به این مسئله معترض شد و تهدید کرد که اگر ارتش لبنان این هدیه را قبول کند، کمک‌ها خود به این ارتش را متوقف خواهد کرد.

محمد فتحعلی درباره مطرح شدن دوباره مسئله کمک نظامی به لبنان، گفت: ایران به لبنان و امنیت این کشور اهتمام دارد؛ بویژه اینکه این کشور در معرض تروریسم قرار گرفته و با بحران جدی مواجه است.

سفیر ایران با بیان اینکه «وظیفه ماست که از لبنان حمایت کنیم»، افزود: ما از کشورهایی حمایت می‌کنیم که به محور مقاومت منتسب هستند و به آنها می‌گوییم که در مبارزه با تروریسم تنها نیتسند.

سفیر ایران در لبنان ادامه داد: همه کشورها به ارتش [لبنان] در مبارزه با تروریسم کمک می‌کنند؛ ما در ایران در طی سال‌های گذشته دستاوردهایی ملموسی داشته‌ایم و بر این باوریم که این دستاوردها می‌تواند به ارتش لبنان کمک کند.

همزمان با یورش تروریست‌های مسلح به شرق لبنان، فتحعلی با بیان اینکه هدیه ایران به ارتش فقط مخصوص حمایت از آن برای مبارزه با تروریسم است، تصریح کرد، این هدیه غیر مشروط و بلاعوض است.

وی با اشاره به استقبال نخست وزیر لبنان از این هدیه، گفت: این هدیه به منزله معامله (قرارداد) نیست و هیچ میانجی یا طرفی سومی در آن حضور ندارد؛ بلکه هدیه‌ای از یک کشور به کشور دیگر است و ایران نیز در مقابل چیزی از لبنان نمی‌خواهد.

سفیر ایران در لبنان درباره همکاری نظامی با ارتش تصریح کرد، ما این هدیه نظامی را به عنوان مرحله نخست همکاری با ارتش لبنان ارائه کردیم و آن را مقدمه طبیعی برای افزایش همکاری با ارتش قلمداد می‌کنیم.

فتحعلی ادامه داد: در آینده نیازهای نظامی و لوجستیکی ارتش را با تأنی بررسی خواهیم کرد تا در عملیات مبارزه با تروریسم مناسب باشد.

سفیر ایران در لبنان درباره نوع کمک و امدادهای نظامی تأکید کرد که ایران آماده است سلاح و مهمات نظامی لبنان را تقدیم کند و با اشاره به تجربه سی ساله جمهور اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در خارج و داخل این کشور، گفت: ما می‌دانیم که نیازهای ضروری (ارتش لبنان) چیست و لذا قصد داریم تجارب خود را در طبق اخلاص گذاشته و در اختیار ارتش لبنان قرار دهیم.

فتحعلی درباره احتمال مخالفت واشنگتن با این کمک نظامی، افزود: این رفتارها برخاسته از سیاست‌های دوگانه واشنگتن در مبارزه با تروریسم است.

وی تصریح کرد، ما معتقدیم که ائتلاف بین‌المللی [علیه گروهک تروریستی داعش] در حال حاضر قصد ندارد با تروریسم مبارزه ندارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تروریسم را سرطان دانست که به کشورهای منطقه آسیب وارد می‌کند، و خواستار اتحاد این کشورها برای مبارزه با تروریسم شد.

فتحعلی با بیان اینکه ایران چندی پیش خطر تروریسم و گروه‌های ترویستی حاضر در سوریه و عراق را پیش‌بینی کرده بود، گفت: هر کشوری که با این کمک نظامی ایران به لبنان مخالفت کند، به سود منافع ملی لبنان کار نخواهد کرد.

وی با اشاره به شرایط دشواری که لبنان با آن روبروست، تأکید کرد، ارتش لبنان به حمایت نظامی همه کشورها نیازمند است تا بتواند در رویارویی با تروریست‌ها و تجاوزاتی که این کشور را هدف قرار می‌دهد، ایستادگی کند.

سفیر ایران در لبنان تصریح کرد، برخی از مکانیزم‌هایی که احتمال دارد در مبارزه با تروریسم به کار گرفته شود، ممکن است در ضمن لایحه قرار گیرد.

وی با بیان این مطلب افزود: ما نیازهای لبنان را می‌شناسیم و می‌دانیم که می‌خواهیم چه چیزی به آنها ارائه دهیم؛ زیرا هدف ما یکی است؛ مبارزه با تروریسم.

فتحعلی همچنین درباره زمان تحویل این هدیه تصریح کرد، «هدیه ایران آماده است و در صورتی که چارچوب‌های قانونی فراهم باشد ما آماده‌ایم که فورا آن را تقدیم کنیم».

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نیاز فوری لبنان به کمک‌های فوری، در پایان تأکید کرد: سلاح و مهمات آماده است و فقط باید به ارتش لبنان انتقال داده شود. از این روی هر گاه لبنان بگوید که آماده است این کمک را دریافت کند، فورا آن را تقدیم خواهیم کرد.

انتهای پیام/ص

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=57975

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x