تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

تحولات ۳ جبهه‌ حلب‌-حماه‌-لاذقیه و آغاز مرحله‌ای جدید در عرصه میدانی سوریه+عکس و نقشه

  • کد خبر : 56960
  • 13 مهر 1393 - 12:36
تحولات ۳ جبهه‌ حلب‌-حماه‌-لاذقیه و آغاز مرحله‌ای جدید در عرصه میدانی سوریه+عکس و نقشه

از بررسی تحولات میدانی ۳ جبهه حلب، در شمال سوریه و ریف‌حماه، در مرکز آن و ریف‌لاذقیه،‌ در شمال غربی این کشور آشکار می‌شود سوریه در آستانه آغاز مرحله‌ای جدید در عرصه میدانی قرار دارد.

به گزارشکمال مهر، بی‌شک مهمترین تحولات میدانی روزهای اخیر در سوریه صرف نظر از حملات گروه تروریستی تکفیری «داعش» علیه شهر کردنشین «عین العرب» یا همان «کوبانی» در ریف شمالی حلب و مقاومت سرسختانه کمیته‌های مردمی کُردهای سوریه در کنار ارتش سوریه و نیروهای مردمی این شهر، تسلط ارتش و نیروهای مسلح سوریه بر منطقه «حندرات» در جبهه حلب و پیشروی نیروهای پیاده نظام ارتش سوریه به سمت اردوگاه حندرات با هدف آزادسازی آن است.

نمایی از منطقه «حندرات» در حلب

خبر آزادسازی منطقه حندرات درحالی منتشر شد که در این اواخر برخی از آرامش حاکم بر جبهه حلب و عدم انجام عملیاتی چشمگیر در آن از سوی ارتش سوریه شکایت داشتند.

هدف اصلی عملیاتی که ارتش سوریه در روزهای اخیر دست به آن زد و با پیشروی آن در حندرات همراه بود، قطع را‌ه‌های ارتباطی گروه‌های مسلح تروریستی از داخل کوی‌های شرقی شهر حلب به خارج آن بود، اما چرا ارتش تاکنون از اجرای این عملیات امتناع می‌کرد و در این برهه از زمان آن را به اجرا گذاشت؟

منطقه آزادشده حندرات در حلب بدست ارتش سوریه//به رنگ سبز

آشکار است که یکی از دلایل اجرای این عملیات در این برهه از زمان تحولات جاری در عرصه میدانی استان حماه و ریف آن، در مرکز سوریه بود که معادلات میدانی را از تهدید مستقیم فرودگاه نظامی حماه به سمت آزادسازی اغلب مناطق ریف حماه که گروه‌های تروریستی مسلح بر آن تسلط داشتند تا قرار گرفتن شهر مورک و شهرک‌ کفر زیتا و دیگر شهرک‌های موجود در این منطقه به سمت ریف شمالی حماه در آستانه آزادسازی، تغییر داد.

سرهنگ سهیل الحسن، معروف به «ببر» در ریف حماه

این درحالی است که به موازات عملیات‌های ارتش سوریه در مناطق مختلف استان حماه و ریف آن شاهد عملیات‌های ارتش سوریه در ریف شمالی لاذقیه، در شمال غربی سوریه بودیم که منحصر به آزادسازی دو شهرک عین الجوزه و رویسه الجاعوره نمی‌شد، بلکه طی آن نیروهای ارتش سوریه موفق شدند، بلندی‌های «دورین» را نیز به سیطره خود درآورند که بر دو پایگاه بسیار مهم گروه‌های مسلح تکفیری در منطقه «جبل الاکراد» یعنی دورین و سلمى اشراف داشت.

علاوه بر تپه دورین ارتش سوریه موفق شد، بر تپه‌های کتف الغنه و الغدر نیز تسلط پیدا کنند که زمینه را برای آزادسازی کوه «نبی یونس» فراهم می‌کند که بر منطقه جبل الأکراد اشراف کامل دارد.

یکی از مقرهای تصرف شده گروه‌های مسلح تروریستی در ریف لاذقیه

از مطالعه میدانی فوق چنین برداشت می‌شود که یگان‌های ارتش سوریه با اجرای عملیات‌های خود از حندرات در حلب گرفته تا ریف شمالی لاذقیه در شمال غربی سوریه و ریف حماه در مرکز این کشور، تلاش دارد، با رقم زدن سرنوشت میدانی این مناطق و آزادسازی آنها خود را آماده نبردهای بزرگی در شمال و جنوب سوریه کند و با آزادسازی این مناطق این امکان برایش فراهم می‌شود تا مازاد نیروهای خود را در شمال سوریه که با کشور ترکیه هم مرز است و جنوب این کشور که هم مرز با سرزمین‌های اشغالی است، متمرکز و با خطر احتمالی ایجاد مناطق حائل در این دو منطقه مقابله کند.

مناطق حائلی که تلاش می‌شود، در شمال و جنوب سوریه ایجاد شود/نوارهای بنفش و صورتی

محاصره کوی‌های شرقی حلب در این برهه از زمان توسط ارتش سوریه به این معناست که ارتباط گروه‌های مسلح تروریستی مستقر در این منطقه با خارج قطع می‌شود و آنها از هرگونه کمک خارج از منطقه و همچنین از دادن کمک به جبهه‌های دیگر محروم می‌شوند و آنقدر که استراتژی محاصره گروه‌های مسلح شرق حلب می‌تواند، ثمر بخش باشد، تاکتیک گشودن جبهه جدید سودمند نخواهد بود، چراکه تاکتیک محاصره تحلیل توان و قدرت گروه‌های مسلح در کنار سوق یافتن آنها به سمت مصالحه و آشتی ملی را به دنبال دارد و روند آن را در این مناطق تسریع خواهد کرد.

سرهنگ سهیل الحسن

این درحالی است که ارتش سوریه در ریف حماه به فرماندهی سرهنگ «سهیل الحسن» که در میان سوری‌ها به «نمر» یا همان «ببر» معروف است، خود را برای آزادسازی شهر مورک و شهرک‌ کفر زیتا و مناطق وجود بر سر راه آماده می‌کند تا با آزادسازی ریف شمالی حماه، ارتش سوریه به نیروهای مستقر در ریف جنوبی حلب از طریق خان طومان و الزربه و خان شیخون ملحق شوند تا زمینه آزادسازی «معره النعمان» در ریف ادلب فراهم شوند.

یکی از ساختمان‌های آزادشده توسط ارتش سوریه در ریف حماه

اینجاست که می‌توان، به دلیل اعلام آماده باش و افزایش استقرار عناصر مسلح در ریف ادلب وتشکیل گروه تروریستی جدیدی به نام «عشایر اهل سنت» پی برد که تاکنون دلیل خصومت آنها با ارتش و نظام سوریه برکسی آشکار نشده است.

براین اساس می‌توان گفت، پس از تعطیلات عید قربان در حلب باید شاهد آغاز موج جدیدی از عملیات‌های ارتش سوریه باشیم، اگرچه در این بین نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که گروه‌های مسلح تلاش بسیاری خواهند کرد تا کوی‌های غربی حلب را آماج حملات خود، از جمله حملات خمپاره‌ای و موشکی قرار دهند.

خمپاره‌های دست‌ساز گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه

در ریف شمالی لاذقیه نیز ارتش سوریه به خوبی می‌داند که زمستان سخت این مناطق را پیش رو دارد که عملیات‌های آن را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد، به همین دلیل عملیات‌های آن را در این منطقه با هدف آزادسازی تپه‌ها و قله‌های استراتژیک سلسله کوه‌های لاذقیه تسریع بخشد.

سرهنگ سهیل الحسن در تدارک عملیاتی دیگر در ریف حماه

اما در خصوص ریف ادلب هنوز آشکار نشده که ارتش سوریه قصد گشودن جبهه معره النعمان و آزادسازی آن را دارد یا خیر، اما آنچه در آن تردید نیست، اینکه در بعد میدانی سوریه در آستانه مرحله متفاوتی با مراحل دیگر قرار دارد و آزادسازی حندرات نشان داد که پیروزی‌های سرهنگ سهیل الحسن در حلب پیش از رهسپار شدن به ریف حماه بازتاب‌های میدانی خود را بر حلب گذاشته و او بار دیگر به حلب باز خواهد گشت، اما از مسیری دیگر.

انتهای پیام/ز

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=56960

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x