تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

بالا رفتن سن ازدواج معضل جامعه امروزی ما

  • کد خبر : 51621
  • 26 مرداد 1393 - 10:48
بالا رفتن سن ازدواج معضل جامعه امروزی ما

بالا رفتن سن ازدواج از آن دست مشکلاتی است که مربوط به قشر خاصی از جامعه نیست و در جامعه جوان ما هرکس به نوعی با آن درگیر است.

 کمال مهر:محمدرضا نظامی روانشناس خانواده ، گفت: یکی از دلایل اصلی بالا رفتن سن ازدواج جوانان، بویژه برای گروه‌های تحصیل کرده توقعات و انتظارات بالای دختران و مسئولیت گریزی پسران است.

آمار طلاق با وجود آگاهانه‌تر شدن ازدواج بالا است درحالی که دونفر ازدواج می‌کنند با هم دوست هستند نه اینکه هر یک درپی فریب دیگری باشد. آمادگی روحی، داشتن جهیزیه و اجازه والدین از فاکتورهای ازدواج دختران و در مورد پسران مواردی از قبیل داشتن شغل مناسب، تحصیلات، مسکن، اتومبیل و رفتن به سربازی ملاک قرار می‌گیرند.

این روانشناس اظهار کرد: وقتی پسری شغل و مسکن مناسب ندارد مطمئنا امیدی نیز به لحاظ روانی برای ازدواج ندارد. سن ازدواج در میان دختران به دلیل افزایش و گرایش به تحصیلات تکمیلی بالا می‌رود و کمتر رغبت و آمادگی برای ازدواج دارند. دیگر مشکل بر سر راه ازدواج جوانان، مسئله اقتصادی و دو عامل عدم اشتغال و نداشتن مسکن دو معضل اساسی در بی‌رغبتی جوانان به ازدواج است.

وی افزود: امروزه شرایط مانند گذشته نیست که همه خانواده با هم در یک خانه زندگی کنند، امروزه جوانان به دنبال زندگی مستقل هستند. مداخله خانواده‌ها در زندگی جوانان یکی دیگر از دلایل بالا رفتن سن ازدواج است. اعتیاد برخی از جوانان به مواد مخدر موجب ترس بسیاری دختران از ازدواج و در نتیجه به تعویق انداختن آن می‌شود. دولت با توجه بیشتر به موانع ازدواج جوانان می‌تواند کمک شایانی به این امر داشته باشد، و نیز با بکارگیری فرهنگ‌سازی و یادآوری مزایای ازدواج به هنگام می‌توانیم این امر را تسریع دهیم.

نظامی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از پیامدهای دوری گزیدن جوانان از ازدواج و بالا رفتن سن آن زمینه ایجاد آسیب‌های اجتماعی است. متأسفانه پخش فیلم‌های مختلف در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای می‌تواند سبب الگوبرداری جوانان از فرهنگ غرب شود و باعث گرایش آن‌ها به زندگی مجردی و بی‌میلی در ازدواج شود.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=51621

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x