گروه : اخبار اصلی » بین الملل » سیاسی » هسته ای
ساعت : 10:44
شناسه : 47794
تاریخ : 29 تیر 1393
نیویورک‌تایمز: با حفظ تحریم‌ها و پیشنهاد کاهش‌ آنها به مذاکره با ایران ادامه دهی نیویورک‌تایمز: با حفظ تحریم‌ها و پیشنهاد کاهش‌ آنها به مذاکره با ایران ادامه دهی

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به تمدید ۴ ماهه مهل

به گزارشکمال مهر به نقل از روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، پشت تصمیم روز جمعه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای تمدید مهلت مذاکرات با ایران برای چهار ماه دیگر، محاسباتی قرار دارد که دولت آمریکا ترکیبی از فشار و انگیزه را به کار گرفته است. در عین حال که اکثر تحریم‌های مخرب علیه ایران را حفظ کرده است، اما دسترسی ایران به درآمدهایش در کشورهای خارجی به این مفهوم است که رسیدن به توافق محتمل است.

کنگره و برخی از کارشناسان هسته‌ای که خواستار موضع سخت‌تری در قبال ایران هستند، به شدت با این رویکرد مخالفند و معتقدند که تحریم‌ها و فشار اقدامات مخفیانه علیه برنامه هسته‌ای ایران بود که تهران را به میز مذاکرات آورد و اعتقاد دارند که برای رسیدن به توافق نهایی باید از فرمول تحریم‌های بیشتر و فشار بیشتر استفاده کرد و پشت این فرمول تنها تهدید نظامی وجود دارد.

سناتور «مارک کرک» جمهوری‌خواه ایالت ایلینوی به همراه «رابرت منندز» از ایالت نیوجرسی که یک سناتور دموکرات است و تلاش‌های زیادی برای تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران صورت دادند، بیانیه‌ای را صادر کردند و گفتند: ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم که زمان بیشتری برای ساخت بمب هسته‌ای خریداری کند.

در این بیانیه تند آمده بود که آمریکا به طور دائم انگیزه‌های زیادی را به ایران می‌دهد تا زیرساخت هسته‌ای خود را از بین ببرد اما ایران این پیشنهادها را رد کرده است.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که اگر توافق حاصل شود، اوباما در نهایت می‌بایست کنگره را متقاعد کند تا تحریم‌ها علیه آنهایی که با ایران تجارت می‌کنند، را لغو کنند. اوباما در این ۴ ماه وقت دارد که لایحه کاهش تحریم‌ها را از طریق سنا که اکثر آنها دموکرات‌ها هستند، را مطرح کند. زیرا ممکن است در انتخابات میاندوره‌ای کنگره، دموکرات‌ها کنترل سنا را به جمهوری‌خواهان واگذار کنند و آن زمان است که مطرح کردن موضوع کاهش تحریم‌های ایران برای اوباما دشوار می‌شود.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد، علیرغم آنکه طبق مهلت تمدید شده، ایران تنها به ۲.۸ میلیارد دلار از دارایی‌های خود که در خارج از آمریکا است، دسترسی پیدا می‌کند اما در مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، ۳۰۰ نفر از اعضای این مجلس نامه‌ای را به امضا درآوردند که در آن مخالفت خود را با لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کردند و فقط در صورتی با لغو تحریم‌ها موافقند که ایران برنامه موشکی خود را کنار بگذارد و حمایت از حماس و دیگر گروههایی که آمریکا آن را تروریستی می‌داند، را متوقف کند اما این موضوعات به هیچ عنوان در مذاکرات هسته‌ای وین در دستور کار طرفین مذاکره نبود.

این خبر در حال تکمیل شد