گروه : رمضان » مناسبتها
ساعت : 8:44
شناسه : 46012
تاریخ : 16 تیر 1393
از نماز هفت قل هو اللهى تا دوختن پیراهن مراد از نماز هفت قل هو اللهى تا دوختن پیراهن مراد

مردم استان اصفهان در اواخر ماه شعبان با نظافت و خانه تکانى، نظافت اماکن عمومى، نظافت شخصى و تهیه مایحتاج ماه رمضان به پیشواز ماه مبارک مى‏روند و خود را براى میهمانى خالق مهیا مى‏نمایند.

به گزارش گروه وبگردی کمال مهردر اکثر مساجد برنامه‏هاى منظم قرائت قرآن برپا مى‏گردد. در بسیارى از منازل نیز این گونه برنامه‏ها رایج مى‏شود. از مراسم فرح بخش این ماه، بیدار شدن در هنگام سحر و سحرى خوردن است. در گذشته مردم با صداى بانگ خروس، صداى نقاره یا طبل و شیپور یا با خواندن سوره یاسین و طه بیدار مى‏شدند و یا اینکه همسایه‏ها همدیگر را با کوبیدن در منزل یا دیوار خانه بیدار مى‏کردند یا اینکه با صداى توپ و یا صداى مناجات بیدار مى‏شدند.

افطارى دادن یکى از رسوم پسندیده‏اى است که از دیرباز در میان مردم این استان مرسوم بوده است و کسانى که توانایى دارند یک یا چند روز از ماه رمضان را افطارى مى‏دهند. در ایام شهادت مولاى متقیان حضرت على علیه‏السلام، مردم اصفهان همانند سایر مردم ایران اسلامى، غرق در ماتم و عزایند. همه جا سیاه پوش مى‏شود، هیئت‏هاى عزادارى متشکل مى‏شوند و دسته‏ها به راه مى‏افتند. کسب و کار و بازار یکسره تعطیل و عزادارى در این سه روز ادامه دارد. در این شب‏ها که مصادف با لیالى قدر است، مردم تا به سحر به درگاه خدا دعا و نیایش مى‏کنند و بر قاتلین على علیه‏السلاملعن مى‏فرستند و در تمام مساجد و حسینیه‏هاى استان در سوگ مولاى خود به نوحه‏سرایى و عزادارى مى‏پردازند.

در جریان مراسم شبهاى قدر، دعاهایى که مخصوص این لیالى است و همچنین سوره‏هایى از قرآن مجید قرائت مى‏شود. خواندن نماز قضا، نماز نافله شب و نماز هفت قل هو اللهى نیز از جمله برنامه‏هاى این شبهاست. برخى نیز با هم صحبت مى‏کنند ولى تا سحر بیدار مى‏مانند.
قرآن به سر گرفتن یکى دیگر از آئین شبهاى قدر است که در سراسر کشور اجرا مى‏شود.
از دیگر مراسم مخصوص این ماه که در اصفهان برگزار مى‏شود مى‏توان از مراسم شب نیمه، رسم هومبابائى و دوختن پیراهن مراد نام برد.

* مراسم شب نیمه

در کاشان در شب پانزدهم ماه رمضان، بچه‏ها و نوجوانان به در منازل مى‏روند و جملاتى را با هم مى‏خوانند و از صاحب خانه هدیه‏اى را درخواست مى‏کنند. هدایا از قبیل پول و شیرینى و سایر خوراکى‏هاست.

* رسم هومبابائى

این رسم در بسیارى از شهرهاى استان از جمله کاشان برگزار مى‏شده است. این رسم توسط بچه‏ها و جوانها از شب اول ماه رمضان آغاز و تا شب پانزدهم که آن را شب نیمه مى‏گویند ادامه دارد. بچه‏ها و جوانها در دسته‏هاى مختلف ۴ تا ۲۰ نفره به هومبابائى مى‏روند.

این عده بعد از افطار در محل معینى جمع مى‏شوند و یک نفر را به عنوان صندوق دار براى جمع‏آورى پول و خوراکى‏ها و یک نفر را به عنوان میدان‏دار براى خواندن ابیاتى انتخاب مى‏کنند. بقیه جوان‏ها نیز باید همصدا، جواب میدان دار را بدهند. آنها در هر خانه‏اى که رسیدند، در خانه را مى‏کوبند و شروع به خواندن مى‏کنند و بچه‏ها جواب مى‏دهند. بچه‏ها عبارت «هومبابا، هومبابا» را بعد از هر بیت میدان دار تکرار مى‏کنند.

وقتى که صاحب خانه چیزى به آنها داد به در خانه دیگرى مى‏روند. ولى اگر پاسخى دریافت نکردند با چند بیت شعر، صاحب خانه را نفرین مى‏کنند و به او ناسزا مى‏گویند.

* دوختن پیراهن مراد

این مراسم اغلب در روز ۲۷ ماه رمضان در اکثر شهرها و روستاهاى استان برگزار مى‏شده است. زنهایى که مریضى داشته، یا بچه‏دار نمى‏شدند یا اینکه بچه آنها در کودکى مى‏مرده است، پیراهن مراد مى‏دوخته‏اند.
زنى از بستگان بیمار پارچه‏اى را به مسجد مى‏برد و بعد از نماز مغرب و عشا آن را مى‏بریدند و مى‏دوختند.
سپس از آخوند مسجد مى‏خواستند که روضه حضرت ابوالفضل علیه‏السلام بخواند و بیمار را دعا کند. آنگاه همه رو به قبله آیه «امن یجیب …» را مى‏خواندند و صاحب نذر مقدارى خرما بین مردم تقسیم مى‏کرد. بعد آخوند با عده‏اى به دیدن بیمار مى‏رفتند و براى او دعا کرده و پیراهن را به تن او مى‏پوشاندند و معتقد بودند که خدا او را شفا خواهد داد.
همچنین در کاشان رسم بود که شب ۲۷ ماه رمضان، زنان تازه عروس را براى سفید بختى به مسجد مى‏بردند. سعى داشتند عروس را در صف اول جماعت جاى دهند. پس از خواندن نماز مغرب و عشا، مقدارى شیرینى یا خرما بین نمازگزاران تقسیم مى‏کردند. آنگاه عروس را به خانه باز مى‏گرداندند و معتقد بودند که بین زن و شوهر هرگز جدایى نمى‏افتد و همیشه در صلح و صفا به سر خواهند برد.

* غذاهاى ویژه ماه رمضان

هر چند که امروزه غذایى ویژه ماه رمضان وجود ندارد و همه آنچه را که در طول سال مصرف مى‏کنند، در این ماه نیز مصرف مى‏نمایند. اما در گذشته در بعضى نواحى استان غذاهایى ویژه ماه رمضان وجود داشته است.

در قمصر کاشان، شولى یکى از غذاهاى متداول در ماه رمضان بوده است. در شهر کاشان دیزى تنورى از غذاهاى ماه رمضان محسوب مى‏شده است. در نشلج کاشان خورش چغندر مخصوص سحر و افطار بوده است.