گروه : اخبار اصلی » بین الملل » سیاسی » هسته ای
ساعت : 9:50
شناسه : 45220
تاریخ : 11 تیر 1393
شکاف‌های عمده‌ای در مذاکرات هسته‌ای ایران باقی مانده/ در صورت نیازی “کری” هم به وین خواهد آمد شکاف‌های عمده‌ای در مذاکرات هسته‌ای ایران باقی مانده/ در صورت نیازی “کری” هم به وین خواهد آمد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: شکاف های عمده‌ای در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مشاهده می شود این کشور باید تصمیمات دشواری بگیرد.

به گزارش سرویس بین‌‌الملل کمال مهر به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، “ماری هارف” گفت: همانطور که وزیر خارجه گفت شکاف های عمده همچنان باقی مانده است و ما نمی دانیم  ایران چه چیزی را انتخاب خواهد کرد و اگر آنها آن چیزی را انتخاب کنند که به آنها متعهد هستند، این گزینه دشواری برای اثبات نخواهد بود. آنچه که ما خواهان آن هستیم عاقلانه،قابل راستی آزمایی و معیارهایی آسان برای رسیدن به آن وجود دارد. اما ما تاکنون آن چیزی را که ایرانی ها انتخاب خواهند کرد ندیده‌ایم.
*** ما به جلو حرکت خواهیم کرد
ما به جلو حرکت خواهیم کردوی افزود:جدی بودن در مذاکرات موضوع مهمی است.در شش ما گذشته افراد زیادی شک و تردید خود را درباره طرح اقدام مشترک و اینکه ایران به آنها وفادار خواهند ماند و به تعهداتش عمل خواهد کرد؛اعلام کرده اند. امروز برنامه اتمی ایران متوقف شده است و این نتیجه همان طرح اقدام مشترک است. ما به جلو حرکت خواهیم کرد و مطمئنم که در هفته های آتی هم شاهد اظهارات افراد گوناگونی خواهیم بود. این افراد در ماه های نوامبر و ژانویه و زمانی که ما طرح را تکمیل و عملی کردیم هم وجود داشتند. به نظرم طرح اقدام مشترک گام مهمی بود و ما درباره توافقی جامع گفتگو کرده ایم که طرح اقدام مشترک پایه و بنای اصلی آن است.
*** در صورت نیازی “کری” هم به وین خواهد آمد
هارف درباره احتمال حضور جان کری در وین گفت: همانطور که می دانید وزیر خارجه دوست دارد خود را به مذاکرات برساند. ما بارها گفته ایم که در صورت نیاز وزیر خارجه کشورمان و دیگر وزرای خارجه در زمان مقتضی به آنجا خواهند آمد.
*** تا حالا شاهد هیچ تصمیم گیری از طرف ایران به ویژه اراده ای سیاسی که بتواند انتخابی سخت را داشته باشد، نبوده ایم
وی ادعا کرد: آنها (ایرانی ها) به طور کلی درباره نتایج این مذاکرات خوش بین هستند و آنرا علنا اعلام کرده اند. ما قصد داریم درباره همه مسائل فنی گفتگو کنیم. اما تا حالا شاهد هیچ تصمیم گیری از طرف آنها به ویژه اراده ای سیاسی که بتواند انتخابی سخت را داشته باشد، نبوده ایم. معتقدیم که آنها باید این تصمیم را بگیرند. اگر آنها بتوانند این تصمیم را بگیرند منافع آن برای اقتصاد ایران و مردم این کشور بسیار واضح خواهد بود. راه روشنی در پیش است و اگر آنها نتوانند این تصمیم را بگیرند باز هم راه شفافی در پیش خواهد بود.
*** در ماه های گذشته معیارهای آسان، قابل راستی آزمایی و معقول را پیشنهاد کرده ایم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما قصد نداریم وارد جزئیات شکاف های بزرگی که وجود دارد و چه تصمیماتی باید درباره آنها گرفته شود،شویم. بسیاری از این مسائل در طرح اقدام مشترک آورده شده اند. سانتریفیوژها؛ غنی سازی، فوردو و اراک از جمله این مسائل هستند. ما در ماه های گذشته معیارهای آسان، قابل راستی آزمایی و معقول را پیشنهاد کرده ایم. تاریخی درباره ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد که این کشور تعهداتش را اجابت نکرده است(!) و این موضوع سبب شده شورای امنیت در نتیجه آن اقداماتی را درباره این کشور انجام دهد. معتقدیم که می توانیم شاهد آینده متفاوتی باشیم و شاهد اقدامات متفاوتی باشیم. ما باید شاهد این موضوع در آینده باشیم. این مذاکرات بهترین شانس را برای موفقیت دارند.
***  امکان تمدید مذاکرات وجود ندارد مگر اینکه همه طرف ها موافق آن باشند
وی درباره تمدید مذاکرات هم گفت:ما در یک بیانیه واقعی اعلام کردیم که امکان تمدید مذاکرات وجود ندارد مگر اینکه همه طرف ها موافق آن باشند.این موضوع در طرح اقدام مشترک آورده شده است. ما و متحدانمان اعلام کرده ایم که ما مذاکرات را فقط برای طولانی تر کردن آن تمدید نخواهیم کرد.ما به بیستم ژوئیه متعهد هستیم و تلاشهای ما بر روی این تاریخ متمرکز شده است و تغییری در سیاست ما مشاهده نمی‌شود. این مذاکرات روز چهارشنبه آغاز می‌شود و ما انتظار داریم که تا بیستم ژوئیه مذاکره کنیم. شما نظرات وزیر خارجه را درباره ایران در واشنگتن پست مشاهده کردید.این دور شامل ترکیبی از جلسات عمومی است که در آن کاترین اشتون مسئول سیاست گذاری خارجی اتحادیه اروپا و همه روسای سیاسی گروه پنج به علاوه یک و ظریف وزیر امور خارجه ایران حضور خواهد داشت.دیدارهای دو جانبه ای هم بین ما وایرانی ها و همچنین ما و دیگر شرکایمان در گروه پنج به علاوه یک برگزار خواهد شد.شماری جلسات کارشناسی هم برگزار خواهد شد که در آنها کارشناسانی از گروه پنج به علاوه یک و ایران بر روی جزئیات بخش اتمی و بخش تحریم ها با هم کار خواهند کرد.
*** موضوعات سوریه و عراق را در این مذاکرات وارد نمی‌کنیم
وی افزود:ما قصد نداریم موضوعات سوریه و عراق را در این مذاکرات وارد کنیم. مذاکرات و به ویژه مذاکرات دوجانبه درباره مسائل اتمی خواهد بود.تمرکز ما بر روی موضوع اتمی است.ما همچنین درباره شهروندان آمریکایی مذاکره خواهیم کرد.دور گذشته به دلیل اوضاع عراق و اوضاع اضطراری آن با هم گفتگوهایی داشتیم  و ما در حاشیه اجلاس درباره آن مذاکراتی داشتیم اما این دور تمرکز ما بر روی موضوع اتمی است و نه چیز دیگر. ما انتظار نداریم موضوع عراق در مذاکرات وین مطرح شود.در دور گذشته این موضوع به طور مختصر بررسی شد اما حالا تمرکزی بر روی آن نیست و انتظار آنرا نداریم و اگر تغییراتی ایجاد شود آنها را به اطلاع همه خواهیم رساند.
*** امیدواریم دولت عراق زودتر تشکیل شود
وی درباره اوضاع عراق گفت: ما هرگز نگفته ایم که آنها باید بر اساس ضرب الاجل اول ژوئیه دولت را تشکیل دهند.وزیر خارجه از این تاریخ به عنوان زمانی که قرار است دولت تشکیل شود نام برده است.این کار باید هرچه سریعتر انجام شود.این خیلی مهم بود که پارلمان جدید عراق تشکیل جلسه دهد و آنها به وظیفه خود عمل می کردند.این می توانست رخداد خوبی باشد.امیدواریم که رهبران عراق با درک اضطرار شدید وضع موجود به جلو حرکت کنند.رئیس موقت پارلمان خواهان تشکیل جلسه آن در هشتم ژوئیه شده است تا نامزدهای ریاست مجلس ،نخست وزیری و ریاست جمهوری معرفی شوند.
وی افزود:زمان به نفع عراق نیست. آنها باید این کار را هرچه سریعتر انجام دهند.آنها می توانستند این کار را تا پیش از هشتم ژوئیه انجام دهند.اگر آنها این کار را تا پیش از هشتم ژوئیه صورت می دادند بهتر بود اما مطمئنا آنها باید به تعهدات خود پایبند باشند و به جلسات خود تا تشکیل هر چه سریعتر دولت ادامه دهند.
هارف گفت:به نظرم بیشتر رهبران عراق وضع اضطراری کشورشان را درک می کنند.ما به زودی این موضوع را خواهیم دید.تشکیل جلسه پارلمان موضوع خوبی بود اما دولت باید هرچه سریعتر تشکیل شودو این کار باید تا پیش از هشتم ژوئیه انجام می شد.مذاکرات برای تشکیل آن در جریان است.
*** ما نقش مهمی را در عراق ایفا می‌کنیم
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید نظر شما درباره اظهارات سفیر عراق در واشنگتن  که گفته بیش از این نمی توانستیم منتظر کمک نظامی آمریکا باشیم و برای مقابله با تروریست های گروه داعش از ایران،روسیه  و سوریه کمک می خواهیم چیست؟ گفت:اگر شما امروز نگاهی به تعامل با عراقی ها کنید این نشان می دهد که ما از همکاری نزدیکی با آنها برخورداریم.همانطور که رئیس جمهور چند روز پیش هم گفت کارشناسان دیپلمات ما در عراق حضور دارند و با جناح های مختلف این کشور همکاری می کنند.این به معنای نقش مهمی است که ما در عراق ایفا می کنیم.رهبران عراق از آمریکا خواسته اند که در زمینه های گوناگون به آنها کمک کنیم تا از این بحران خارج شوند و با تهدید مقابله کند و جناح های مختلف این کشور را به طرف تشکیل دولتی بهتر و قاطع سوق دهد.
وی افزود:به این موضوع توجه کنید که ما گفته ایم هر کشوری که می خواهد عراق را در یک مبارزه غیرفرقه ای و یک جریان فراگیر سیاسی حمایت کند این همان چیزی است که همه ما به آن نیاز داریم.زمانی که ما به موضوع سوریه می رسیم ما به طور شفاف اعلام کرده ایم که مشکلات عراق نمی تواند بوسیله اسد حل و فصل شود.زیرا وی مسئول بخش زیادی از وضع امنیت در عراق است و ما را به وضعیت کنونی سوق داده است.
انتهای پیام/