تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

حضرت علی اکبر(ع)؛ سرو ایستادگی و ایثار

  • کد خبر : 41951
  • 20 خرداد 1393 - 8:20
حضرت علی اکبر(ع)؛ سرو ایستادگی و ایثار

حضرت علی اکبر(ع) با رشادتها و فداکاری هایش در ظهر عاشورا الگوی شایسته ی شجاعت و ایثار برای نسل جوان شد؛ سید شباب اهل بهشت که برای دفاع از اسلام و حقیقت تا آخرین نفس در این مسیر ایستادگی کرد.


به گزارش گروه وبگردی کمال مهر،حضرت علی اکبر(ع) یازدهم شعبان سال ۴۳ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد. پدر بزرگوارش امام حسین(ع) سومین پیشوای شیعیان جهان و مادرش لیلا دختر ابی مره بود. ایشان سال های کودکی و نوجوانی را در محضر سیدالشهدا(ع) بهترین بنده و برگزیده ی خدا رشد و پرورش یافت و بدین ترتیب با حقیقت اسلام راستین، سیره ی پیامبر(ص) و امامان معصوم آشنا شد.

حضرت علی اکبر(ع) سراسر عمر کوتاه اما پربرکت خویش را چون سربازی فداکار در خدمت پدر بزرگوارش بود و ایشان را همواره در انجام رسالت الهی خود، یاری می کرد.

ایشان با ایمان و اعتقاد راسخی که به حقانیت امام حسین(ع) داشت، در قیام بزرگ عاشورا با شجاعت و صلابتی بی نظیر، در برابر دشمن دین و حقیقت ایستاد و به همراه دیگر شهدای این قیام بزرگ، پایه های کاخ جور و ستم امویان را به لرزه واداشت و بدین ترتیب با خلق حماسه یی جاوید، اسلام راستین را از گزند دشمنان حفظ کرد.

سرانجام حضرت علی اکبر(ع) دهم محرم ۶۱ هجری قمری و در جریان قیام بزرگ امام حسین(ع)، پس از رشادت ها و از خودگذشتگی های بسیار در دفاع از حجت الهی و امام زمان خویش به شهادت رسید و درس ایثار و فداکاری را به همگان آموخت و الگویی شایسته از یک جوان مسلمان را ترسیم کرد. روز تولد این آموزگار شهادت و شجاعت را روز جوان نامیدند، تا جوانان این مرزو بوم برای پیمودن مسیر پرفرازونشیب زندگی، ایشان را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

دوره ی جوانی که با ایجاد تغییر و تحول جسمی و روحی بسیار در افراد آغاز می شود، تمایلات جدیدی در نهاد آنها به وجود می آورد. این دوره روزگاری سرشار از سرزندگی، نشاط، هیجان و امید است.

شناخت ویژگی های این مرحله ی حساس از زندگی و آشنایی با چالش ها و خطر هایی که جوانان را در این برهه تهدید می کند، می تواند راهگشای مناسبی برای گذر از این دوره ی سرنوشت ساز باشد.

جوانان به عنوان آینده سازان و سرمایه های گرانقدر هر جامعه ای از اهمیت خاصی برخوردارند، جوان متخصص و متعهد قادر است با نیرو و انگیزه ی خود هر مانع و سدی را از پیش روی بردارد و قله های پیشرفت و توسعه را یکی پس از دیگری فتح نماید.

بزرگان دین اسلام، جوانی را یکی از نعمت های باارزش الهی و از سرمایه های بزرگ زندگی بشر می دانند، که فرد با بهره بردن از این فرصت می تواند، سعادت دنیا و آخرت خویش را تضمین کند.

در پایان با گذری کوتاه بر چند حدیث از بزرگان دین در ارتباط با اهمیت دوره ی جوانی، ره توشه یی ارزشمند از این سخنان حکیمانه را ذخیره ی راه پر فراز و نشیب مان می کنیم:

حضرت محمد(ص)فرمودند: «خداوند متعال، به وجود جوان عبادت پیشه بر فرشتگان می‏نازد و می‏فرماید: بنگرید این بنده مرا! به خاطر من از شهوت خویش دست کشیده است.»

ایشان در جای دیگر می فرمایند: «هر کس در جوانی اش بیاموزد، آموخته اش مانند نقش بر سنگ است و هر کس در بزرگ سالی بیاموزد، مانند نوشتن بر روی آب است.»

همچنین ایشان در حدیث دیگری فرمودند: «خدای تعالی در شگفت است از جوانی که غرور جوانی ندارد.»

امام صادق(ع) در این باره فرمودند: «هر جوان مومنی که در جوانی قرآن تلاوت کند، قرآن با گوشت و خونش می‏آمیزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نیک قرار می‏دهد و قرآن نگهبان او در روز قیامت، خواهد بود.»

برگرفته از: کتاب حضرت علی اکبر از ولادت تا شهادت

ایرنا

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=41951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x