تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

حاشیه البرز،مستعد کاشت پسته است/ باغ سیب مهرشهر ۱۰ سال آینده وجود نخواهد داشت

  • کد خبر : 35007
  • 31 فروردین 1393 - 13:57
حاشیه البرز،مستعد کاشت پسته است/ باغ سیب مهرشهر ۱۰ سال آینده وجود نخواهد داشت

دکتر محمد طاهر نظامی عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج مهرشهر در گفت گو با کمال مهر گفت: بنده معتقدام استان البرز پتانسیل زیاد و امکانات خوبی برای ایجاد صنعت کشاورزی در خود دارا می باشد.

 دکتر محمد طاهر نظامی عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج مهرشهر  در خصوص فعالیتها و پتانسیل استان البرز در زمینه کشاورزی و ایجاد اشتغال در  گفت و گو با «کمال مهر» اظهار داشت؛ بنده معتقدام  استان البرز پتانسیل زیاد و امکانات خوبی برای ایجاد صنعت کشاورزی  در خود دارا می باشد.

وی ، افزود :متاسفانه در سطح جامعه وطبق اعلام کارشناسان ۱۶۰ هزار نفر فارغ التحصیلان واجد شرایط با سطح آموزشی و علمی و عملی خوب وجود دارد ، ولی بیکار هستند! به مراتب ما  نیازی به آماری  فارغ التحصیلان  نداریم علت اصلی  بیکاری نیز فراهم  نکردن شرایط برای خود اتکای و اشتغال فارغ التحصیلان در عرصه تولید است. که این امر ریشه تاریخی داردو هم اکنون هم در حال  تشدید است.

نظامی در ادامه با اشاره به این موضوع که  جهاد کشاورزی و سازمانهای نظام مهندسی و کشاورزی می توانند نقش بسزایی در عرصه تولید داشته باشند تاکید کرد: این مجموعه ها کما کان با هدایت سهم بخش تولید و اقتصاد وایجاد بخش خصوصی  فارغ التحصیلان می توانند وارد عرصه شوند وراندمان خوبی را داشته باشند.

وی درخصوص موقعیت مناسب استان البرز از لحاظ تولید بخش کشاورزی و تبدیل شدن انها، گفت:کرج از قدیم استانی بوده در بخشهای مختلف کشاورزی اعم از پرروش گل، صید شکار و میوه های سردسیری (گردوه، سیب گلابی …) محصولات مختلفی تولید می شده که متاسفانه در سالهای اخیر بخش عظیمی از این مراتع تبدیل  به نقاط شهر نشینی و آپارتمان سازی و شهرک سازی شده است.

وی در ادامه افزود :مناطق بکر هم در استان وجود دارد بطور مثال در حاشیه کویری استان خاک شور و  نیم شور وجود دارد این  مناطق مناسبی است  برای تولید و کشت پسته، محصولی که ما در دنیا حرف اول آنرا میزنیم،

kamalemehr.ir001_002

عضو هئیت علمی دانشکده کشاورزی مهرشهر خاطر نشان کرد:عرصه های کمی وجود دارد که به کار تولید بیاید و در استان بخش عظیمی هم از عرصه  در جوار بیابان است، این زمینها بدون دردسر نیست و سازمانهای کشاورزی و منابع طبیعی می توانند بخشهای قابل استفاده را  برای دانشجویان فارغ التحصیلان مهیا کند و در اختییار جوانان قرار بدهد تا چرخه تولید و اشتغال در استان البرز بچرخد.

محمد طاهر نظامی کرجرا  یکی از تولیدکنندگان سویا در کشور معرفی کرد و گفت: سویا به عنوان ماده پروتئینی و جایگزین گوشت یکی از محصولات پر مصرف کشور می باشد که استان البرز با توانمندی طبیعی خود در این زمینه موقعیت خوبی برای تولید و مصرف داخل و حتی صادارات را فراهم کند.

وی در ادامه افزود: راجع به شناسایی و استعداد یابی مناطقی که قابل کشت و تولید هستند آمایش درستی صورت نگرفته و این موضوع ۶۰ سال است که قانون مدونی ندارد ! و همین مسئله  باعث می شود زمین بکر کشاورزی تبدیل به آپارتمان و شهرک  شود  و این اپیدمی با یک شتاب و سرعت در حال فراگیر شدن می باشد و  این مسئله خیلی بحران زا و قابل هشدار است .

این استاد دانشگاه با تاکید بر این مسئله که سازمانهای دولتی بانیان اصلی رشد و توسعه اقتصادی هستند و این مسئله نیازمند مدیران و مدیریت مناسب است ، بیان داشت: مسئله تولید و اشتغال ، سازمان دهی ، تشکیلات و مدیریت برنامه می خواهد؛ اینجا لازم است به عنوان یک معلم پیر جامعه اشاره  کنم که  تصمیم گیران ما در سطوح میانی و بالایی مدیریت  از تخصص و تجربه کافی برخوردار نیستند و سطوح کارشناسی بالاا ستفاده می ماند !

وی ، افزود:ما باید نگاه را تغییر بدهیم باید دنبال مدیران مدبر و سازمانده “با تقوا” و “با دانش ” برویم اینها ضعفهای است که در پیکره مدیریت می باشد.

دکترنظامی در پاسخ به خبرنگار ما پیرامون وضعیت فعلی باغ سیب  گفت:درختان باغ سیب اکنون دارای آفت بالایی است که رسیدگی نمی وشد و  من به شما اطمینان می دهم که ده سال طول نمی کشداین باغ که ثروت ملی و مملکت ماست بدلیل آفت و نرسیدن آب به این درختان از بین می رود.

اگر عمر درخت ۴۰سال هم باشد زمانی که در حال  خشک شدن است باید  برنامه ای وجود داشته باشد سال به سال باید شناسایی و در مرور زمان جایگزین کنند این حرف عوامانه و غیر منطقی است که می گویند درخت عمرش تمام شده !اگر اینطور باشد باغ های سیب ارومیه هم باید از بین بروند! و کشاورزان بعد از اتمام عمر درخت باید بیکار بشوند!

انتهای پیام/.

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=35007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
2
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x