تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
0

بهشت پنهان در پشت ابرها/ زیباترین روستای گردشگری ایران

  • کد خبر : 31221
  • 06 فروردین 1393 - 8:56
بهشت پنهان در پشت ابرها/ زیباترین روستای گردشگری ایران

مریان و آق اولر” زیباترین روستا‌های گردشگری ایران به حساب می‌آیند که به عنوان روستاهای هدف گردشگری ثبت ملی شده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار کمال مهر، در ایام عید و یا تابستان با افزایش تعداد گردشگر و مسافر در یک شهر، رفت و آمد و عبور و مرور کمی مختل شده و شهر آرامش اولیه خود را از دست می‌دهد، با این حال بسیاری از مسافران و گردشگران وقتی با خانواده سفر می‌روند، ترجیح می‌دهند شهرها و حتی الامکان مکان‌های نزدیک به شهر را برای تفریح و سفر خود انتخاب کنند و از رفتن به مکان‌های دور و یا صعب العبور(بد راه) دوری می‌کنند. در حالیکه آرامش واقعی در مناطقی هست که هرکسی به راحتی نمی‌تواند به این مکان‌ها رفته و از آرامش آ‌نجا استفاده ببرد.

“آقا اولر” یکی از زیباترین روستا‌های قدیمی تالش است که در منطقه کوهستانی قرار دارد.

در اصطلاح محلی “آق” به معنی سفید و “اولر” به معنی خانه هاست و از آن‌جا که این محل در قدیم متعلق به حاکمان و نجیب زادگان بوده و خانه‌هایی به رنگ سفید در آنجا ساخته بودند، به همین نام یعنی “محل خانه‌های سفید” نامیده می‌شد.

بقایای خانه‌های قدیمی که در زمان خان خانیان یعنی نزدیک به صد سال پیش ساخته شده است، هنوز هم در این محل دیده می‌شود. اما قدمت این روستای توریستی فقط محدود به دوره‌ی خان خاانیان نیست، بلکه آثار تاریخی بدست آمده در این نواحی قدمت آن را به دوران قبل از میلاد پیوند می‌دهد.

محمد برزگر باستان شناس و فعال حوزه میراث فرهنگی با اشاره به کاوش‌ها و مطالعات اخیر در این ناحیه می‌گوید: ابزار آلات و ادوات جنگی بدست آمده در این ناحیه نشان می‌دهد که سپاه عظیمی از دوران هخامنشی در این ناحیه مستقر بوده‌اند که وظیفه حفاظت از مرز‌های شمالی را بر عهده داشته‌اند.

وی با اشاره به قوم تالش افزود:  تالشان از اقوام قدیمی و وفادار به منطقه خود بودند که در حملات مختلف دشمنان به منطقه، مقاومت به سختی نشان داده و مانع از فتح قلل خود بدست آنان می‌شدند به همین دلیل قلعه عقاب‌ها لقب بسیاری از قلعه‌های موجود در تالش است.

وی می‌‌افزاید: بسیاری از این قلعه‌ها به دلیل شرایط جوی و رطوبت از بین رفته‌اند و هیچکدام بدست یاغیان یا دشمنان این سرزمین تخریب نشده‌اند، چرا که امکان دسترسی آنان به این قلعه‌ها وجود نداشته است.

آق اولر نیز یکی از همین مکان‌های صعب العبور و نیز قابل دسترس بوده که البته امروزه با پیشرفت ماشین‌ها و امکانات راه سازی، دسترسی به این مکان بسیار زیبا و توریستی فراهم شده است.

آق اولر در بهار و تابستان عروس روستا‌های گردشگری ایران است که سالیانه میزبان گردشگران بسیاری از کشور کانادا و آلمان و… است. یکی از گردشگران کانادایی که هر سال ۱۵ روز مهمانه آق اولر است، می‌گوید: من هر وقت به اینجا می‌آیم، انگار تازه متولد شده‌ام، چرا که فضا و آب و هوای اینجا در دنیا منحصر به فرد است.

آق اولر در مسیر ییلاقی از مرکز شهر تالش قرار دارد و کمتر مسافری در عید این مکان را برای سفر انتخاب می‌کند و ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را در کنار دریا و شهرهای ساحلی بگذرانند. اما کسانی که یکبار به مریان و آق اولر رفته باشند، ناخودآ‌گاه مهمان همیشگی این بهشت پنهان در پشت ابر‌ها خواهند شد.

گزارش از: رضا شوکتی
انتهای پیام/ اس

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=31221

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x