تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
0

موج سینوسی اعتقاد به سلامت انتخابات با نقطه عطف “فقط من برنده ام”

  • کد خبر : 30402
  • 29 اسفند 1392 - 6:45
موج سینوسی اعتقاد به سلامت انتخابات با نقطه عطف “فقط من برنده ام”

نگاهی به سخنان هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از عشایر کرمانشاه و ارتباط دادن شکست های خودش در انتخابات مختلف به عدم آگاهی مردم در واقع پرده دیگری از همان سخنانی است که وی در روزهای گذشته در دیدار با حزب اراده ملت عنوان کرد. توهین های پیاپی به مردم و مسئولین برگزار کننده انتخابات ها که واکنش های زیادی را در پی داشته است.

 

به گزارش کمال مهر به نقل از مرصاد، بانگاهی به سابقه برگزاری انتخابات ها در کشور که نماد دمکراسی و مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی ایران است می توان گفت در انتخابات مختلف هر حزب یا تفکری که حاکم بوده است پس از یک یا دو دوره طبق آراء مردم مجبور بوده است بر خلاف میل باطنی خود که برای ماندن در راس قدرت تلاش کرده اند، سکان حرکت را به طیف یا جناحی بسپارد که  چندان قرابت نظری و عملی با آنها نداشته است.

همچنین با بررسی روند تغییر قدرت در فضای سیاسی و اجرایی کشور به وضوح مشخص است که کدامیک از طیف ها و جناح ها پس از پذیرفتن شکست داعیه مخدوش بودن انتخابات را داشته اند و یا در هنگام پیروزی، آن انتخابات را دمکراتیک ترین صحنه مردم سالاری در دنیا معرفی کردند. و البته با این بررسی مشخص خواهد شد که کدامیک از جریانات سیاسی نیز پس از شکست قانون مدارانه صحنه سیاسی را به رقیب واگذار کرده اند.

یکی از این چهره هایی که اظهارات متناقضش در مورد برگزاری انتخابات ها در دوره های مختلف صدای همه از جمله اصلاح طلبانی که همواره بر سر برگزارکنندگان انتخابات غر می زنند را در آورده است، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی است.

اظهارات او در خصوص انتخابات های اخیر همین موج سینوسی نگاه او در اعتقاد به سلامت یا عدم سلامت رای گیری ها را به نمایش می گذارد.

هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای حزب اراده ملت انتخاباتی را که دولت خودش برگزار و طی آن محمد خاتمی به پیروزی رسید را یکی از سالم ترین انتخابات ها عنوان کرده وی می گوید دیدید که هیچکس اعتراضی نداشت.

وی اما در خصوص انتخابات سال ۸۴ تأیید صلاحیت معین و مهر علیزاده را برای تفرقه افکنی عنوان کرده و استانداران دولت اصلاحات را به عدم نظارت بر صحت انتخابات متهم می کند تا توجیهی برا عدم اقبال عمومی به خود دست و پا کرده باشد.

او  در خصوص عملکرد استانداران دولت خاتمی می گوید: آنها که اصلا کار را ول کرده بودند و هرچه می خواستند در صندوق می ریختند و هرچه می خواستند می خواندند.

اما این اظهار نظر های هاشمی در مورد انتخابات هایی که در آنها شکست خورده تازگی ندارد و علاوه بر هجمه به استانداران حتی به مردم و روستاییان نیز توهین کرده است.

انتخابات ۹۲ کاملا دمکراتیک بود

او در جریان سفر به کرمانشاه و در جمع تعدادی از عشایر و نمایندگان ایلات و طوایف کرمانشاهی در بخشی از سخنانش انتخابات سال ۹۲ را دمکراتیک ترین انتخابات خواند و به انتخاباتی که در آن احمدی نژاد پیروز شده بود خرده گرفت. با این تفاوت که اینبار آن را به ناآگاهی و بعد هم آگاه شدن مردم به ویژه عشایر و روستاییان نسبت داد.

هاشمی  در ابتدا گفت: مردم با آرامش پای صندوق های رأی رفتند و انتخابات را برگزار کردند، بدخواه ترین انسانها نیز نمی توانند به سلامت انتخابات خرده بگیرند، حتی کسانی که جمهوری اسلامی را یکی از بدون دموکراسی ترین کشورها معرفی می کردند امروز اعتراف کرده اند که در ایران دموکراسی به صورت کامل وجود دارد.

سخنان عجیب هاشمی در خصوص آگاه شدن مردم/ آیا عشایر و روستاییان نا آگاه بوده اند؟

سپس هاشمی رفسنجانی در سخنانی عجیب ادعا کرد که مردم روستا و عشایر بدون اینکه ابزار اطلاع رسانی داشته باشند آگاه شده اند و به حجت الا سلام روحانی رای داده اند.

وی افزود: در شرایطی که بیشتر مردم عشایر و روستاها ابزار اطلاع رسانی هم نداشتند برخی فکر می کردند این آگاهی به وجود آمده در جامعه تنها مختص کلان شهرهاست اما دیدیم که آراء مردم نشان از یک آگاهی فراگیر در عشایر و روستا ها داشت. آگاهی اصیل تر از شهرها در روستاها و عشایر وجود داشت. کسانی که کم هزینه اند و هم کمترین امکانات را دارند. باید بدانیم که مردم ما امروز آگاهند، امتی که آگاه شد به آسانی به جهل باز نمی گردد.

باید از آقای هاشمی سوال کرد که آیا همین مردم عشایر و روستایی که به احمدی نژاد با آمار صد در صدی رای داده اند نا آگاه و بی اطلاع بوده اند؟ یا قبل از آن که باز هم با آراء بالا در سال ۷۶ به محمد خاتمی رای دادند آگاه و یا احیانا نا آگاه بوده اند؟

این چه نوع تفکر و دیدگاهی است که باید یک در میان آنچه را که به سود ماست بپذیرم و هر آنچه را که به ضرر ماست با برچسب تقلب و نا آگاهی از سر باز کنیم؟ آیا این جملات هاشمی رفسنجانی در دیدار با سران عشایر و روستاییان توهین به این مرزداران غیور و انقلابی نیست که در سی و چند سال پیش در اوج خفقان و نا آگاهی منطقه خاور میانه با بصیرت و بینشی مثال زدنی بزرگ ترین انقلاب قرن را رقم زدند؟

آیا این توهین به مردم نیست که به خاطر رای ندادن به ما آنها را نا آگاه بخوانیم و چون در برهه ای دیگر به ما رای دادند با ژست های ارباب مئابانه بگوییم که خوب.. مردم آگاه شدند…

حتی اظهارات هاشمی رفسنجانی مدیران و استانداران دولت خاتمی را نیز به عدم انجام وظیفه و خیانت به رای مردم متهم می کند در حالی که هم استانداران و هم وزیر کشور دولت خاتمی در اظهاراتی جداگانه بر صحت و سلامت انتخابات تأکید کردند و وزیر اطلاعات وقت نیز که هم اکنون معاون رئیس جمهور است تصریح کرد که وظایف خود را به درستی انجام داده اند.

به چالش کشیدن سلامت انتخابات به چالش کشدن ثبات و امنیت کشور است

محمود عباس‌زاده مشگینی مدیرکل سیاسی وزارت کشور در دولت نهم و دهم و استاندار سابق درباره اظهارات جدید آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای حزب اراده ملت، اظهارداشت: آقای هاشمی سیاستمدار پخته‌ای است اما باید گفت امثال بنده در مکتب انقلاب و پای منبر و رهنمودهای علما و دلسوزان نظام چیزهایی یاد گرفته و به باور رسیده‌ایم که فکر می‌کنیم این باورها مقوم انقلاب بوده و بیشتر لازمه منافع ملی ماست و بدیهی است وقتی احساس کنیم گزاره‌ای این باورها را تضعیف می‌کند با سؤال مواجه می‌شویم.

وی گفت:‌ یکی از این باورها اعتقاد به مردم سالاری دینی و انتخابات و لوازم آن است که ثمره و دستاورد انقلاب اسلامی است به همین دلیل بنا و رویه و انگیزه و خواست جمهوری اسلامی از اول انقلاب همیشه برگزاری سالم و قانونی انتخابات بوده و تا انجایی که بنده به خاطر دارم حضرت امام(ره) و همچنین مقام معظم رهبیری در تمام انتخابات بر برگزاری سالم انتخابات و عندالزوم برخورد با عوامل مخل آن تاکید داشته‌اند حتی مقام معظم رهبری در مقابل جریانات و مواضعی که به دنبال دست کاری در قانون اساسی بودند که امکان تداوم مسئولیت ریاست‌جمهوری در برخی دوره‌ها را برای برخی از عزیزان ایجاد کنند، با قاطعیت ایستاد و اصل مردم سالاری را حفظ کرد.

عباس‌زاده مشگینی تصریح‌کرد: ما یاد گرفتیم که سازوکار انتخابات و قانون انتخابات از جهت تاثیر منحصر بفرد در ثبات و آرامش و امنیت ملی نزدیکترین شباهت به قانون اساسی دارد لذا نباید در فصل انتخابات به چالش کشیده شود، خصوصاً توسط گروه‌ها یا کسانی که از کسب رای اکثریت محروم می‌شوند.

مدیرکل ساسی وزارت کشور در دولت نهم و دهم به چالش کشیدن سلامت انتخابات را به چالش کشدن ثبات و امنیت کشور دانست و گفت:‌ بنابراین عقلانیت و اعتدال ایجاب می‌کند وقتی قاعده مردم‌سالاری و اعتبار رای مردم را پذیرفتیم لوازم آن را هم بپذیریم و صد البته بدیهی‌ترین لازمه آن ملتزم بودن به منطق و اخلاق برد و باخت است به نظر من  دموکراسی و انتخابات خرید هندوانه به شرط چاقو نیست!

وی ادامه داد:‌ البته لازم به ذکر است آیت‌الله هاشمی در آغاز و پایان همین سخنرانی به فرازی اشاره کرده است که اگر همه‌مان به

لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=30402
  • ارسال توسط :
  • 31 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای موج سینوسی اعتقاد به سلامت انتخابات با نقطه عطف “فقط من برنده ام” بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.