تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
1

۶ مقصد با آبگرم برای سفرهای نوروزی +عکس

  • کد خبر : 28965
  • 24 اسفند 1392 - 7:50
۶ مقصد با آبگرم برای سفرهای نوروزی +عکس

آبگرم محلات، گنویه دیر، سرعین و … از جمله مهمترین چشمه های آبگری هستند که این روز ها و در گردش های نوروزی می توانید از آن ها دیدن کنید و البته تنی هم به آب بزنید تا به قول عروف استخوان های شما نرم شود.

 

به گزارش کمال مهر، یکی از جاذبه های گردشگری که در برخی از استان های ایران دیده می شود آبگرم است. این چشمه های آبگرم همه به نوعی جذب گردشگر می کنند و سالانه افراد زیادی را به خود جذب می کند.

آبگرم برای بیمارانی که مشکلات عضلانی یا بیماری های رماتیسم دارند بسیار مفید است و البته اگر در شهرها و استان های زیر در حال گردش هستید سری هم به این چشمه های اب گرم بزنید تا هم روز خوبی داشته باشید و هم کمی حالتان عوض شود.

چشمه آبگرم محلات – مرکزی

در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرق محلات در ارتفاعات بلند منطقه، چشمه آبگرم محلات جوشان است که از معروفیت خاصی برخوردار می باشد. بطور کلی چشمه‌های آبگرم به دو نوع تقسیم می شوند: نوع اول چشمه هایی هستند که آب آنها از روی زمین سرچشمه گرفته و در ابتدا دارای حوادث طبیعی بوده، اما پس از فرورفتن در زمین و گذشتن از لایه‌های گوناگون، گرمای آنها گرفته شده و برخی مواد کانی را در خورد حل می نمایند و از راهها و منافذ دیگری در سطح زمین متجلی می گردند.

نوع دوم آبگرم‌هایی هستند که بیشتر از  بخار خمیره سنگهای سوزان درون پوسته زمین بوجود آمده و به سطح زمین می رسند. تحقیقات بعمل آمده مشخص می سازد که آبگرم محلات از نوع دوم می‌باشد. دسترسی به این چشمه از دو طریق ممکن است:

۱ـ از طریق جاده دلیحان ـ محلات
۲ـ جاده اصلی قم ـ اصفهان (از طریق جاده دودهک ـ خورهه)

آّب گرم گنویه دیر – بوشهر

آبگرم گنویه دیر در استان بوشهر، در کناره جاده خور موج – دیر و در حوالی روستایی به همین نام قرار دارد.nمظهر چشمه آبگرم از شکاف سنگ‌های آهک مارنی خارج می‌شود و عامل تشکیل این چشمه که آب آن در ردیف آب‌های سولفات کلسیم همراه با منیزیم و کلرور سدیم ولرم است، ساختار زمین شناختی است.

در استان بوشهر منابع نسبتا وسیعی از چشمه‌ها و آب‌های معدنی وجود دارد. آب‌های معدنی این استان شامل آب‌های کلردار، گوگردی و کلرسولفاته می باشند که هر کدام دارای خواص متفاوت و متنوعی هستند.

آب گرم دلفان – لرستان

چشمه آبگرم شهرستان دلفان در استان لرستان به عنوان یک جاذبه گردشگری سلامت و درمان، همچون الماسی در دامنه‌های رشته کوه زاگرس می‌درخشد. این چشمه در۶۰ کیلومتری غرب شهر نورآباد و در بین ۲ رشته کوه «گله» و «سفیدکوه» در زاگرس و در محل تلاقی ۳ رودخانه گاماسیاب، گیزه رود و سیمره، واقع شده است.

این جاذبه طبیعی به عنوان یک مکان در حوزه گردشگری درمانی، همه ساله پذیرای  هزاران گردشگر و دوستدار طبیعت است. وجود این چشمه زیبای طبیعی در این منطقه سرسبز با چشم‌انداز زیبای رشته کوه زاگرس به نحوی زیبا چشم هر بیننده را نوازش می‌دهد و دل هر نظاره‌گر را آرام می‌کند. دکتر «محمد معین» در کتاب فارسی خود از این منطقه به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و تنگه‌های ایران یاد کرده است.

چشمه آبگرم دلفان با آبدهی ۳۰ لیتر در ثانیه و دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد از دامنه کوه گله از اعماق زمین می‌جوشد و توسط اهالی این منطقه یک حوضچه کوچک سیمانی برای استفاده از آن احداث شده است.

آبگرم سرعین – اردبیل

شهر سیاحتی سرعین در ‪ ۲۵‬ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. این شهر یکی از مهمترین مراکز استقرار چشمه‌های آبگرم در ایرن است
سرعین در فرهنگ لغات فار سی به معنی سرچشمه می‌باشد. در ادوار گذشته از این منطقه به نام‌های ساری قیه، سارقین، سرائین، سرقین یادکرد می‌شده است.

چشمه‌های آبگرم سرعین که با دما، خاصیت و ویژگی‌های درمانی خاصی از دل زمین می‌جوشند، همه ساله مسافران و گردشگران بسیاری را از گوشه و کنار کشور و خارج از ایران به سوی خود جلب می‌کنند.

از چشمه‌های آبگرم این شهر می‌توان به گاومیش گلی، قهوه سویی، ساری سو، قره‌سو، پهنلی – سو، آبگرم چشم و مجتمع‌های آبدرمانی سبلان، بش باجیلار و حمام طبیعی شفا اشاره کرد.

آب گرم گیوی – اردبیل

آب گرم گرم گیوی در حدود ۵ کیلومتری شهر گیوی کنار جاده اردبیل – خلخال در بالای کوه قرار دارد این آبگرم در ارتفاع ۱۷۲۰ متری از سطح دریا واقع شده و میزان آبدهی آن ۲ لیتر در ثانیه و دمای آب ۵۲ درجه سانتی گراد است.ایستی سو (آب گرم گیوی) برای معالجه امراض پوستی و مفصلی مثل رماتیسم و درد مفاصل مفید است و از تاسیسات مناسبی برخوردار است.

این آب گرم یکی از زیباترین مناظر و چشم‌اندازهای طبیعی در سرزمین گیوی به شمار می‌رود همه ساله در ایام نوروز، مسافران زیادی از شهرهای دور و نزدیک و گردشگران خارجی را به خود جلب می‌کند.

این آب گرم در مسیر جاده خلخال به اردبیل قرار دارد و با توجه به این که رودخانه زیبای گیوی چای و باغ‌های ۲ طرف رودخانه نیز در مسیر این جاده و در پایین دست آب گرم قرار دارند باعث بوجود آمدن مجموعه زیبا و طبیعی گردشگری در این منطقه شده که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

آب گرم مرتضی علی – یزد

چشمه آب گرم مرتضی علی (ع) از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان کویری طبس در استان یزد است. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ‪ ۲۷‬ کیلومتری شهر طبس واقع شده‌است

چشمه آب گرم مرتضی علی و طاق شاه‌ عباسی از جمله مناطق نمونه گردشگری استان یزد و از جاذبه‌های گردشگری کشورمان به حساب می‌آیند.وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران زمین انسان را به تفکری عمیق وا می‌دارد.
پس از گذر نمودن از شهر طبس برای رسیدن به این چشمه حدود ۵ کیلومتر مسیر را باید به صورت پیاده طی کرد که عمدتا از آب عبور می‌کنند.این چشمه مبدا آبی اغلب مزارع و تامین آب باغات طبس می‌باشد که از طریق نهر آبی به این شهر منتقل می‌شود.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=28965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
1
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x