تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

ظریف: راکتور اراک خط قرمز ماست/تحریم‌ها نتوانسته برنامه هسته ای ایران را متوقف کند

  • کد خبر : 27008
  • 15 اسفند 1392 - 7:23
ظریف: راکتور اراک خط قرمز ماست/تحریم‌ها نتوانسته برنامه هسته ای ایران را متوقف کند

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور به موفقیت گفتگوها با کشورهای غربی درباره برنامه هسته ای خود امیدوار است. وی همچنین اعلام کرد ایران به هیچ وجه قصد ندارد برنامه راکتور خود را کنار بگذارد.

به گزارش سرویس بین‌ الملل کمال مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ “محمد جواد ظریف” در این سفر با “فومیو کیشیدا” همتای ژاپنی خود و همچنین “شینزو آبه” نخست وزیر ژاپن دیدار کرد.
محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در کنفرانس خبری در توکیو پایتخت ژاپن افزود : همه می دانستند یا بعدا متوجه شدند یا امیدواریم به زودی متوجه شوند که هشت سال تحریم علیه ایران دشواریهای اقتصادی برای ایران به وجود آورد، مشکلاتی را برای مردم ایران به وجود آورد به طوری که حتی نمی توانند برخی داروها را بخرند ، زیرا دسترسی آنها به سیستم بانکی بین المللی قطع شده است، با همه اینها تحریمها نتوانسته است برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.در واقع این تحریمها باعث افزایش چند برابری شمار سانتریفیوژهایی شده است که در ایران می چرخند.
ظریف در این باره به خبرنگاران گفت: ما تمام محاسبات خود را بر مبنای موفقیت این مذاکرات گذاشته ایم. به نظر من موفقیت مذاکرات، یک گزینه بهتر است. این یک گزینه بهتر برای همه است.
ظریف گفت راکتور اراک برای تلاش های صلح آمیز علمی مورد نیاز است. وی همچنین تاکید کرد: ما این تاسیسات را تعطیل نخواهیم کرد.
وزیر امور خارجه ایران طی کنفرانس خبری مشترک خود با “کیشیدا” اعلام کرد: به عقیده ما این راه حل، در دسترس است.
ظریف در ادامه گفت: من اطمینان دارم در صورتی که دیگر طرف ها با رویکرد مشابهی جلو بیایند، در مدت زمانی کوتاه به نتیجه ای موفقیت آمیز دست پیدا خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین از دانش و مهارت ژاپن در حوزه هسته ای تقدیر و اعلام کرد طرفین به عنوان عملیات اعتماد سازی متقابل می توانند سرمایه گذاری بیشتری را در بخش اتمی ایران انجام دهند.
وی افزود: ژاپن نیز می تواند عملا در ایران حضور پیدا کند و ببیند که برنامه ایران صرفا صلح آمیز است.
وزیر امورخارجه ایران افزود : ما علاقمند هستیم شرکتهای ژاپنی در صنایع پتروشیمی ما سرمایه گذاری کنند. ما به ۷۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این بخش نیاز داریم. اگر علاقمند باشید، صنایع پتروشیمی ایران می تواند مکان مناسبی برای سرمایه گذاری بسیار پرسود باشد. همچنین بخشهای نفت و گاز ما نیز به بیش از یکصد میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.
ظریف در ادامه گفت : ما از همه دعوت می کنیم در برنامه هسته ای ایران مشارکت کنند و ژاپن کشوری است که فناوری انرژی هسته ای بسیار پیشرفته و ایمنی دارد. در عین حال ما از همکاری هسته ای با روسیه بسیار خرسندیم. ما هم اکنون سرگرم مذاکره با روسها برای ساخت نیروگاههای هسته ای دیگر هستیم. اما این فضا انحصاری نیست و همه می توانند در آن مشارکت کنند.
“کیشیدا” در این باره گفت متعهد می شود ژاپن تلاش کند تا وظیفه میانجی گری میان تهران و کشورهای قدرتمند جهان را انجام دهد.
کیشیدا افزود: من به وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کردم که این کشور، در کنار جامعه بین المللی به شکلی فعال در فرآیندی که هدف دستیابی به موافقتنامه نهایی را پیگیری می کند، مشارکت خواهد کرد.
وی گفت: پاسخی جامع به موضوع هسته ای ایران، بسیار مهم است. این موضوع نه تنها برای خاورمیانه، بلکه برای صلح و ثبات جهان اهمیت دارد.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=27008

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x