تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
0

سبک زندگی ما مثل یک میوه فاسد شده است/ عملکرد دولت یازدهم در زمینه فرهنگ فاجعه بار است

  • کد خبر : 23753
  • 29 بهمن 1392 - 9:02
سبک زندگی ما مثل یک میوه فاسد شده است/ عملکرد دولت یازدهم در زمینه فرهنگ فاجعه بار است

استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان این موضوع که زندگی ما مثل یک میوه فاسد شده است و از هر طرفی که دست میزنیم فرو می پاشد اظهار داشت: با دقت در سیره زندگی پیامبر می توانیم به سب زندگی اسلامی برسیم اما متأسفانه امروز به سیره رسول و اهل بیت عمل نمی شود.

 

 

کما ل مهرفروغ نیلچی زاده   در تشریح سبک زندگی بیان داشت: اگر بخواهیم تعریف دقیقی از سبک زندگی داشته باشیم  باید بگوییم هر موجود زنده ای در این کره خاکی روشی برای زندگی اش دارد که بخشی از این روش وابسته به ویژگی های ذاتی، غریزی و طبیعی  اوست؛ به نحوی که معمولاً این روش ها، روشهای ثابتی است و بشر سعی می کند این روش ها را بشناسد و تعامل با آنها را فراگیرد؛ مثلاً در سبک زندگی مورچه ها  گروه های ساکن در مناطق جغرافیایی خاص مشخص است.

وی افزود: سبک زندگی انسان چه تفاوتی با سبک زندگی سایر موجودات دارد؟ انسان به دلیل داشتن اراده، اختیار و آگاهی، روشی که برای زندگی اش انتخاب می کند صرفاً یک سبک خاص نیست بلکه یک مدل شناور است. این مدل شناور می تواند بعضی از استعدادها را شکوفا کند و در عین حال بعضی را کاملاً نابود کرده و به تعطیلی بکشاند.

کارشناس و مشاور کشور ضمن تعربف سبک زندگی انسان اظهار داشت: انتخاب روش زندگی به صورت هدفمند سبک زندگی انسان است که انسان بر اساس آن هدف، اجزای کوچک و بزرگ زندگی را به شکلی تعیین می کند که او را به آن هدف نزدیک­تر کند.

نیلچی زاده خاطرنشان کرد: اگر این اجزای کوچک و بزرگ چهل تکه باشد، مثل آن چیزی که در حال حاضر در کشور ما اتفاق افتاده است، یعنی تجانس، هماهنگی و هارمونی بین آنها وجود نداشته باشد، این اجزا به راحتی هدف اصلی را نقض می کنند. به همان میزان که این نقص ها در زندگی بشر بیشتر باشد، سبک زندگی بشر آسیب بیشتری می بیند.

وی یادآور شد: با توجه به موارد ذکر شده می توان دلیل تأکید رهبری بر موضوع سبک زندگی اسلامی_ایرانی را متوجه شد؛ درواقع اصلاح سبک زندگی و پرداختن به این موضوع وظیفه نهاد های مختلف فرهنگی، کارشناسان و مسئولین فرهنگی در جامعه است.

این سخنران در زمینه سبک زندگی اسلامی تصریح کرد: در هر صورت وقتی رهبری به این موضوعات می پردازد؛ یعنی کم کاری شدید و عمیق در خصوص این موضوع وجود دارد؛ معتقدم نهیب ناخدای کشتی ناشی از آن است که ملوانان درست رفتار نکرده اند و کشتی در آستانه برخورد به کوه یخ و غرق شدن است و اگر او فریاد نزند، غرق شدن جدی و حتمی خواهد بود.

نیلچی زاده اذعان داشت: متأسفانه زمانی که مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کردند، تا مدتی این موضوع تا مدتی به عنوان دست گرمی ژورنالیست­ها، همایش ها و گزارش ها شد و  بعد به راحتی آن را دفن کردند.

وی یادآور شد: صرفاً استفاده گفتاری بدون برنامه ریزی های دقیق و هوشمندانه ،مرگ طبیعی این فرمان را در سیستم های تشکیلاتی به دنبال خواهد داشت و این در حالی است که قرار است مردم در این صحنه حضور پیدا کند.

عملکرد دولت یازدهم در زمینه فرهنگ، فاجعه بار است

کارشناس سبک زندگی اسلامی ضمن اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: رهبری از اسباب بازی ها تا بحث افزایش جمعیت و بحث سینما را با جزئیات و به صورت تخصصی تشریح کردند که این نشان دهنده عدم توجه مسئولین به این موضوعات است؛ درواقع  خلأ ها در این مسائل آنقدر زیاد است که رهبری حتی به جزئیات این موضوعات می پردازد.

نیلچی زاده تأکید کرد: در این مسائل عملکرد دولت جدید فاجعه بار تر از دولت قبل است؛ از خرداد سال جاری که دولت یازدهم روی کار آمده است، ارائه گزارش های صد روزه و مشغول شدن به سیاست خارجی و مسائلی از این دست که همه زمان و فعالیت های دولت را به خود اختصاص داده، چه دردی از مردم حل کرد؟ چه دردی از جامعه و چه دردی از فرهنگ را حل کرده است؟

وی خاطرنشان کرد: تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی، به این معناست که، این معنی اش این است که ای مردم ایران که مسلمان هستید، شما مسلمانی زندگی نمی کنید حتی ایرانی هم زندگی نمی کنید.

مردم دیندار هستند اما دینمدار نیستند

کارشناس مسائل فرهنگی در جامعه تأکید کرد: نکته ویژه سبک زندگی این است که جزئیات بسیار پیش پا افتاده و گذرا وارد زندگی فرد می شود بدون اینکه او بخواهد یا بداند.

نیلچی زاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کشور ما اسلام در اجزای زندگی مردم هست و مردم دیندار هستند اما دینمدار نیستند؛ دیندار، شب عاشورا و روز تاسوعا و شب قدر و ایام خاص به جشن و سوگواری می پردازد، علم بلند می‌کند، ریسه می بندد که این موارد هم بخشی از سبک زندگی اوست و خیلی از هیئت ها و مجامع با این هدف تشکیل می شوند.

وی افزود: مسأله اینجاست که همان افرادی که این کارها را انجام می دهند، در مناسبات دیگر زندگی شان مانند عروسی ها و عزاداری هایشان به سنت اهل بیت نگاه نمی کنند.

این استاد دانشگاه ضمن طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا مردم در مهمانی ها، نوع مراودات اجتماعی، کسب درآمد، تعامل با نامحرم، مصرف رسانه های دیجیتال و… به سنت آل الله توجه می کنند یادآور شد: در بحث سبک زندگی جهل زیادی وجود دارد؛ یعنی کسی به مردم آگاهی نمی دهد و آنها را مطلع نمی کند البته آن افرادی هم که می­دانند عمل نمی‌کنند.

نیلچی زاده اذعان داشت: در حالی که مردم فکر می کنند در سبک زندگی باید به مسائل خیلی بزرگ رسیدگی کنند، سبک زندگی در حقیقت آداب، اخلاق، روحیات و افکار است که منش،روش، نگرش و بینش افراد را مشخص می کند.

وی ضمن طرح این مسأله که پوشیدن حلقه در دست چپ عرفی برای اهل تسنن و مسیحیت است و یکی از علائم شیعه انگشتر به دست راست کردن است، خاطرنشان کرد: دلیل برخی از این امور عدم آگاهی است ولی در بسیاری از مواقع مردم آگاهی دارند؛ اما به روش غلط عادت کرده اند که تغییر آن روش و رفتار برایشان سخت است به طوری که آن رفتار برای مردم تبدیل به ارزش شده است؛ برای مثال پزشکی مطرح می کرد که من به هیچ عنوان اجازه ندارم حلقه ازدواجم را به دست راستم کنم.

این کارشناس سبک زندگی اسلامی اظهار داشت: مشکل این است که ارزشهای ما رفتارهای ضد دینی و ضد شیعی شده است و این همان دلیلی است که رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی فریاد می زند؛ مسئولین امروز اگر می‌خواهند واقعاً کارآمدی خود را اثبات کنند باید به سخنان دلسوزترین و بصیر ترین فرد جامعه که مقام معظم رهبری است، گوش دهند.

نصاب هوشیاری عموم مردم خیلی بالاست/ در عرصه سبک زندگی نگاهمان به رهبری است

نیلچی زاده یادآور شد: در مورد رویکرد مردم به این جریانات باید گفته شود مردم هوشیار و دانا هستند؛ اگر چه بعضاً امواجی ایجاد می شود و عده ای موج سواری می کنند؛ اما نسبت آنها به مردم خیلی کم است و باید گفته شود نصاب هوشیاری عموم مردم خیلی بالاست.

وی افزود: برای اجرای برنامه های عمیق و جدی در موضوع سبک زندگی هیچ وقت نگاهمان به هیچ دولتی نبوده است و به این دولت هم نیست؛ ما همیشه به رهبری نگاه کرده ایم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در همه دولت ها، همه نشان دادند خوب حرف می زنند خوب هم عمل می کنند اما نوع برنامه ریزی و  رفتار آنها طوری است که همسویی آنها با ولایت عمیق و جدی نسیت که این مهمترین مشکل ماست.

نیلچی زاده بیان داشت: در حقیقت ولی فقیه حاکم جمهوری اسلامی است و مردم دیندار و دینمدار توقعشان این است؛ به همین دلیل هم وقتی مشکلی پیش می آید سریع مردم واکنش نشان می دهند که چرا رهبری صحبتی نمی کنند؟ راجع به موضوع نظری نمی دهند؟

وی افزود: مردم به ولایت فقیه رای داده اند و این یعنی هرکسی با هر عنوانی و هر اسم و رسمی که هست، اگر حرف رهبری را می شنود و خلاف آن رفتار می کند، ما نمی خواهیم او مسئول و مدیرکشور باشد.

 سبک زندگی ما چهل تکه است

کارشناس فرهنگی و خانوادگی تصریح کرد: ما در بحث سبک زندگی نیازمند یک فرآیند دقیق هستیم؛ یعنی باید اتاق فرماندهی برای سبک زندگی داشته باشیم؛ به بیان دیگر می توان گفت که رهبری با نهایت هوشمندی تمام هشدارهای مهم پیش از این را در بحث سبک زندگی وارد کرد.

نیلچی زاده بیان داشت: زمانی می گویند سبک زندگی، که قبل از آن عبارت مهندسی فرهنگی را مدنظر قرار داده بودند؛ ولی بعد از آن فهم مشترکی از این عبارت در اذهان ایجاد نگشت و عده ای آن را مهندسی فرهنگ و عده ای مهندسی فرهنگی معنا کردند.

وی با بیان این سوال که مهندسی فرهنگی چیست گفت: مهندسی فرهنگی زمانی رخ می دهد که با یک نظم هندسی دقیق و هماهنگ و بدون تعارض، همه امور مرتبط را در زندگی فرد از دوستی ها تا دشمنی ها از رنج ها و آسانی ها همه را طوری برنامه ریزی کرد که روح و متن آن فرهنگ اصیل و ناب ولایی باشد.

مشاور در زمینه امور خانواده بیان داشت: مهندسی سبک زندگی هم به این معناست که طوری صبح را شب و شب را صبح یا جوری فرزندت را تربیت و به آینده نگاه کن که در تمام این اجزا روح اسلام جاری باشد و منجمد نباشد؛ مثل یک گیاهی که زنده است و باید آب را در تمام آوندهای خود بکشاند سپس به تمام برگ ها و گلبرگ ها برساند که اگر گاهی به آن آب نرسد خشک می شود و می میرد.

نیلچی زاده تصریح کرد: سبک زندگی ما مخلوطی از زندگی آمریکایی، اروپایی، لاییک و سکولار به صورت متداخل است که در واقع یک سبک زندگی چهل تکه داریم؛ به طوری که اگر صبح تا شب یک فرد مومن را در جامعه نگاه کنیم این قضیه کاملاً روشن و واضح می شود.

وی یادآور شد: چندین ماه پیش رئیس ملعون رژیم صهیونیستی در ماجرای تحریم مردم ایران گفت مردم ایران آزادی ندارند و نشانه های آن هم اینکه نمی توانند شلوار جین بپوشند و دیگر اینکه نمی توانند موسیقی غربی گوش دهند. احتمالا در فضای وب مشاهده کردید که تعداد قابل توجهی از جوانان حتی بازیگرها و فوتبالیست ها آمدند و عکس های خودشان با شلوار جین منتشر کردند تا به آنها جواب بدهند که شما نادان و نفهم هستید و نمی دانید که ما شلوار جین می پوشیم. برخی هم با هدفون عکس گرفتن و منتشر کردند که معنایش این بود که ما به موسیقی های غربی گوش می دهیم؛ اما من میخواهم بگویم این کار در نگاه عوامانه کار زیبایی است. تو دهنی زدن به رژیم صهیونیستی است که نشان می دهد این آدم در مورد موارد ظاهری مردم ایران که با دیدن چند عکس ساده قابل حل است آگاهی ندارد. چه برسد به اینکه بخواهد از سیستم های هسته ای و نظامی ما خبر داشته باشد؛ اما اگر در نگاه عمیق و دقیق فرهنگی  کمی دقت کنیم می بینیم کار جوانان ایرانی که بدون هدایت خاصی انجام شد خیلی ساده لوحانه بود و البته آب به آسیاب دشمن ریختن بود.

وی در توضیح این مساله گفت: وقتی این آدم میگوید جوانان ایرانی نمی توانند شلوار جین بپوشند دارد در مورد سبک زندگی آنان حرف می‌زند و وقتی جوانان پاسخ می دهند که ما افتخار می کنیم به اینکه به راحتی می توانیم شلوار جین بپوشیم یعنی افتخار می کنیم که در کشور اسلامی زندگی می کنیم و ظاهراً مسلمان هم هستیم اما مدل آمریکایی زندگی می کنیم.

استاد مشاوره در زمینه سبک زندگی اسلامی بیان داشت: این جوانان نتوانستند بفهمند که اگر تا قبل از این کسی این موضوع را بیان نکرده بود، با مطرح شدن این موضوع مشخص می شود این موضوع چقدر برای آنها مهم است و از نشانه های تسلیم و هماهنگی با فرهنگی است که او می خواهد ما از آن تبعیت کنیم.

نیلچی زاده افزود: حالا دیگر مشخص شده است جین پوشیدن توپ زدن به دروازه خودی است و اگر می خواهیم به آنها تو دهنی بزنیم باید اینگونه پاسخ داد که اگر تا به حال جین می پوشیدیم اما از حالا به بعد و از کوری چشم تو دیگر شلوار جین نمی پوشیم. تا قبل از این نمی دانستم که شلوار جین پوشیدن ما برای شما اینقدر مهم است و این را از نشانه های جدی سبک زندگی آمریکایی می دانید. اما نه در رسانه نه در سیستم های عمومی فرهنگی کشور نداریم که به طور جدی با این موضوع مقابله کرده باشند.

باید مهندسی معکوس در زمینه سبک زندگی اجرا شود

وی در تشریح راه های تغییر سبک زندگی گفت: قدم اول برای تغییر سبک زندگی فرهنگ سازی است؛ به طوری که هرکدام از افراد تأثیرگذار و هوشمند جامعه تعریفی دارند که اگر در حیطه وظایف و توانمندی های خود عمل کرده و این حیطه ها مثل حلقه های یک زنجیره به هم ملحق شوند تغییر سبک زندگی نا به هنجار به ارزشی و اسلامی- ایرانی با یک روند پرشتاب و هوشمندانه رخ خواهد داد؛ اما اگر هر کدام از این اجزا بخواهد کار دیگری را انجام بدهد و یا اگر یکی بخواهد کار همه را انجام بدهد یا هرکدام بخواهند فقط ایرادات همدیگر را بگیرند تا ده سال دیگر هم مشکلات ما حل نخواهد شد.

این کارشناس مسائل فرهنگی یادآور شد: پیشرو در اسلامی شدن سبک زندگی، اندیشمندان اسلامی هستند؛ چرا که در سبک زندگی اسلامی باید نظام اسلامی و مکتب اهل بیت هوشمندانه و عمیق شناخت شود نه اینکه با آن آب بازی کرد؛ پس می توان گفت متخصصین علوم اسلامی در عقاید، اخلاق و آداب و احکام  یعنی همان چهار بعد نظام ناب ولایی جزء ملزومات اولیه هستند.

نیلچی زاده افزود: این گروه اولین کسانی هستند که خیلی جدی از آنان توقع می رود که زمینه برون داد داشته باشند آن هم نه برون دادهای کم حجم و سبک و دم دستی؛ اینها  به تشکیل گروههای تخصصی نیاز دارند؛ مثلا تشکیل گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی در زمینه تغذیه. گروه سبک زندگی در پوشاک در مراودات اجتماعی.

وی گفت: اینها در حقیقت افسران این جنگ هستند ولی خود اینها به تنهایی نمره صد نیستند بلکه ۶۰تا۹۰ هستند.

استاد دانشگاه اذعان داشت برخی جامعه شناس ها، مردم شناسان و مورخان با نقش آفرینی دین مشکل دارند؛ اگرچه صریحا نمی گویند دین افیون توده هاست اما در اعمال به این موضوع قائل هستند. در دانشگاه استاد عرفان اسلامی است اما دو رکعت نماز نمی خواند. از این چه توقعی می توان داشت که در سبک زندگی اسلامی بدرد بخور باشد. قطعا او به دردها افزوده خواهد کرد و به جای آب سراب را نشان می دهد.

نیلچی زاده اظهار داشت: بنده اعتقاد دارم دانشجویان بسیاری در مقاطع ارشد دکتری داریم که در این زمبنه کاراتر از اساتید عمل می کنند و همچون فرماندهان جوان دوران دفاع مقدس بدون دلبستگی و آلودگی به دنیا ،جسور در بیان حقیقت و با هوش و خلاق هستند و روحیه جستجوگری آنها می تواند حقایق را روشن کند که باید ورود این جوانان در جبهه انقلاب فرهنگی محقق شود.

وی افزود: بنده به متدلوژی مهندسی وارونه قائل هستم؛ یعنی باید به روش لقمان حکیم عمل کرد به این صورت که لقمان حکیم را گفتند ادب از که آموختی گفت از بی ادبان.

کارشناس سبک زندگی اسلامی گفت: متدلوژی مهندسی معکوس یعنی اینکه شما ببینید تا به حال برای اجرای فرمایشات رهبری چه کارهایی انجام گرفته است، شما آنها را انجام ندهید. جشنواره، همایش، مقاله نوشتن، گزارش تهیه کردن، بیلبورد زدن، بودجه گرفتن و آن را هدر دادن. این اقدامات اشتباه است.

نیلچی زاده یادآور شد: در بحث نانو، بیوتکنولوژی به طور جدی جوانان” ما می تواینم”  رهبری را باور کردند؛ در نظام اندیشه ای انبیا داریم همیشه هر پیامبری که آمد ابتدا جوانان و زنان به او پیوستند؛ چون باور پذیر تر بودند و تعصبات کور را نداشتند.

وی اذعان داشت: افرادی که موقعیت هایی دارند با اینکه می دانند حقیقت چیست؛ اما چون ترس از دست دادن موقعیت و منصب، قدرت و مال را دارند از آن دفاع نمی کنند.

این کارشناس امور فرهنگی افزود: از منظر قرآن چهار گروه قطعاً جلوی حق و حقیقت می ایستند؛ ملا( آدم های چشم پر کن)، مترف (اهل بریز و بپاش)، احبار و رهبان (آنهایی که خیلی خود را اهل علم می دانند) که هر موقع در هستی جریان حقی خواست پا بگیرد اینها حتی با ضد خودشان اتحاد پیدا کردند تا حق را زمین بزنند.

نیلچی زاده خاطرنشان کرد: در کل می گویم در حال حاضرما دانشجو و طلبه کم نداریم (بحث اتحاد حوزه و داشگاه اینجا نمایان می شود) که می توانند به طور جدی و عمیق فکری در این مسیر حرکت کنند.

سبک زندگی ما مثل یک میوه فاسد شده است

وی یادآور شد: در حدیث قدسی داریم لباس دشمنان من را نپوشید که از دشمنان من خواهید شد غذای دشمنان من را نخورید که از دشمنان من خواهید شد از راهها و روش های دشمنان من پیروی نکنید ـ که یعنی سبک زندگی ـ که از دشمنان من خواهید شد؛ کل سبک زندگی اسلامی در سه مولفه در این حدیث آمده است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: الان در بحث تغذیه انواع پیتزاها و فست فودها طبق سبک زندگی اسلامی است یا غذای دشمنان است؟ این بحث تغذیه  برای بررسی، حدود ۱۷ پارامتر دارد. اما وقتی همه مردم به این رویه غذایی عادت کردند و تمام عشق یک کودک این می شود که کاری انجام دهد و پیتزا جایزه بگیرد، تازه می آیند شروع می کنند به اینکه این غذا این اشکالات دارد و این تبعات به همراه دارد؛ یعنی بعد از ایجاد یک هیجان کاذب، تازه می خواهیم جلوی آن را بگیریم.

نیلچی زاده تصریح کرد: سبک زنگی ما مثل یک میوه فاسد شده است و از هر طرفی که دست میزنیم فرو می پاشد؛ با دقت در سبک های عزا و عروسی ها مشاهده می کنیم که روش پیامبر این است که هر گاه خانواده ای عزیزی را از دست داد تا سه روز غذا بپذید و برای اهل آن خانه ببرید؛ اما حالا این موضوع چقدر اجرایی و عملیاتی می شود و بسیاری از این موارد، که خیلی وقت ها بدان عمل نمی شود.

وی بیان داشت: مثلاً سبک زندگی امروز ایجاب می کند بچه های ما به خوردن تنقلات مثل چیپس و پفک متمایل شوند؛ این در حالی است که ما در قرآن انجیر (تین) و زیتون را داریم و به واسطه خواص این دو ماده غذایی برای تعادل روح و جسم انسان، دو دانشمند اروپایی مسلمان می شوند؛ اما در کشور اسلامی ما ترجیح داده می شود این محصولات صادر شود و به کالایی گران و کمیاب برای مصرف کنندگان بدل شده یا اینکه برای فرآوری و تنوع در این محصولات هیچ کوششی نیست در حالی که  هر روز یک مدل سس به سبد غذایی مردم وارد می کنیم.

مردم باید وارد اصلاح سبک زندگی شوند

کارشناس سبک زندگی اسلامی تأکید کرد: باید از تولید فکر به تولید محصول و سپس گسترش و عرضه و سپس مبارزه با مافیایی که اجازه نمی دهند این امور انجام شود، برسیم؛ مثلا کشور ما در تولید داروهای گیاهی در دنیا مقام اول را دارد اما این مهم در کشور شناخته شده نیست و اجازه توزیع این محصولات وجود ندارد.

نیلچی زاده در پایان تصریح کرد: تا وقتی که افسران جوان ولایت با برنامه ریزی و دقت حرکت نکنند، این حرف ها سخنان زیبایی است که فقط برای شنیدن خوب است؛ در حالی که این حرف ها برای شنیدن نیست و برای عمل کردن است.

وی افزود: قرآن اگر خواندنی است، برای عمل کردن است؛ کلام ولایت هم همین گونه است و امیدواریم اشخاص هوشمند در این زمینه بدون حب و بغض های شخصی وارد شوند و همه باهم کار کنند بدون اینکه بخواهند کار یکدیگر را به نام خود بزنند یا کار همدیگر را قطع کنند؛ بلکه باید کار یکدیگر را تکمیل کنند با هم همکاری داشته باشند.

انتهای پیام

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=23753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x