تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
1

فهرست بزرگ‌ترین خریداران اسلحه در سال ۲۰۱۳/ عربستان گوی سبقت را از انگلیس ربود

  • کد خبر : 21374
  • 20 بهمن 1392 - 15:21
فهرست بزرگ‌ترین خریداران اسلحه در سال ۲۰۱۳/ عربستان گوی سبقت را از انگلیس ربود

عربستان سعودی تنها کشور عربی است که با صرف بودجه هنگفت توانسته انگلیس را پشت سر بگذارد و رتبه چهارم در فهرست بزرگ‌ترین خریداران اسلحه را به خود اختصاص دهد؛ هر چند آمریکا کماکان در صدر این فهرست قرار دارد.

خبرگزاری فارس: فهرست بزرگ‌ترین خریداران اسلحه در سال ۲۰۱۳/ عربستان گوی سبقت را از انگلیس ربود

به گزارش کمال مهر، موسسه بین‌المللی تحقیقات راهبردی لندن گزارشی درباره هزینه‌های نظامی سال ۲۰۱۳، ۶ کشوری که بالاترین بودجه را به خرید سلاح از سایر کشورها اختصاص داده‌اند، منتشر کرد که مهمترین نکته آن افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی عربستان بود آنهم در شرایطی که کشورهای غربی طی این سال کوشیده بودند هزینه‌های نظامی خود را کاهش دهند. اما در مقابل این کشورها، کشورهای آسیایی و کشورهای خاورمیانه هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده‌اند.

بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات راهبردی لندن، آمریکا با ۶۰۰ میلیارد دلار، همچنان بزرگترین کشور خریدار اسلحه به شمار می‌آید که با این رقم، ۳۸ درصد کل خرید اسلحه در جهان را به خود اختصاص داده است.

بعد از آمریکا، چین با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۰،‌ ۱۱۲ میلیارد دلار برای مسائل نظامی هزینه کرده است که همین افزایش هزینه‌ها موجب افزایش تنش در روابط چین با ژاپن، کره جنوبی و ویتنام شده و این کشورها تصمیم گرفته‌اند تا هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند. البته طبق گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، چین قصد دارد در سال ۲۰۱۴، بودجه نظامی خود را به ۱۴۸ میلیارد دلار افزایش دهد.

میزان هزینه‌های نظامی روسیه نیز با ۳۰ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۰ به بیش از ۶۸ میلیارد دلار رسیده است و به این ترتیب این کشور جایگاه سوم را در رتبه‌بندی هزینه‌های نظامی بالا به خود اختصاص داده است.

اما عربستان با رشد ۸.۶ درصدی و با پشت سر گذاشتن انگلیس، به چهارمین خریدار بزرگ تسلیحات نظامی در جهان تبدیل شده است. هزینه‌های نظامی عربستان در سال ۲۰۱۳، ۵۹.۶ میلیارد دلار بوده و بعد از این کشور، انگلیس و فرانسه قرار دارند که اولی ۵۷ میلیارد دلار برای خرید اسلحه هزینه کرده و دومی ۵۲.۴ میلیارد دلار برای خرید تسلیحات نظامی بودجه صرف کرده است.

طبق گزارش موسسه بین‌المللی صلح در استکهلم، بودجه نظامی عربستان در سال ۲۰۱۲ نیز ۵۲.۲ میلیارد دلار بوده است. البته اینکه علت تلاش ریاض برای افزایش بودجه نظامی چیست و سلاح‌های خریداری شده در کجا مصرف می‌شوند نیز سئوالی است که با مرور حوادث سال‌های اخیر خاورمیانه می‌توان پاسخی درخور برای آن یافت. شاید نخستین مورد استفاده این سلاح‌ها برای سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز داخلی باشد. لشکرکشی به بحرین با درخواست آل خلیفه برای مشارکت در سرکوب مردم این کشور نیز یکی دیگر از موارد مصرف این تسلیحات بوده و اما اکنون با توجه به بحران سوریه و حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان از گروه‌های مسلح و تروریستی، بازار مصرف بزرگی برای سلاح‌های سعودی‌ها فراهم شده است.

انتهای پیام/ص

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=21374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x