تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

جایگزینی مخترعان گردو شکن و فاضلاب به جای مخترعان هسته ای!

  • کد خبر : 21048
  • 19 بهمن 1392 - 16:07
جایگزینی مخترعان گردو شکن و فاضلاب به جای مخترعان هسته ای!

به نظر می‌رسد که عدم اختصاص بخشی از جوایز جشنواره به طرح های هسته ای با وجود قرار داشتن عکس شهدای هسته ای نشان دهنده آن است که مسئولان برگزاری برای خالی نبودن مراسم تنها از عکس ها استفاده کرده اند.

 

جایگزینی مخترعان گردو شکن و فاضلاب به جای مخترعان هسته ای!

به گزارش کمال مهر، ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی دهه فجر انقلاب اسلامی با رویکرد تجاری‌سازی اختراعات و ابتکارات و به منظور ارائه برترین دستاوردهای فناورانه مخترعان و مبتکران از ۱۴ بهمن ماه آغاز و تا ۱۷ بهمن ماه سال جاری در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران ادامه داشت.

بر این اساس، محورهای جشنواره شامل بخش‌های داوری، تجاری‌سازی، اختراعات تجاری‌شده، تسهیل‌کنندگان، سرمایه‌گذاری، نیازمندی‌ها، اتاق مذاکره و سرمایه‌گذاری و کارگاه‌های تخصصی است.

در بخش داوری، اختراعاتی که دارای گواهی ثبت اختراع بوده و تاکنون در فرآیند ارزیابی بنیاد ملی نخبگان قرار نگرفته‌اند، شرکت دارند.

در بخش تجاری‌سازی؛ نمایشگاه اختراعات حمایت شده توسط بنیاد ملی نخبگان و ارائه آنها جهت بازدید سرمایه‌گذاران و صاحبان صنعت، در بخش اختراعات تجاری‌شده؛ نمایشگاه اختراعاتی که به مرحله تولید محصول و بازار رسیده‌اند، در بخش تسهیل‌کنندگان؛ حضور شرکت‌های متخصص ارائه دهنده خدمات فناوری از جمله تهیه طرح کسب و کار، ارزش‌گذاری فناورانه و ارائه دهنده آموزش‌های لازم به مبتکرین برای تجاری‌سازی طرح‌های خود از محورهای این جشنواره بود.

همچنین در بخش سرمایه‌گذاری؛ دعوت از سرمایه‌گذاران و صاحبان صنعت دولتی و خصوصی، نهادهای تأمین مالی فناوری و صندو‌ق‌های ریسک‌پذیر جهت بازدید از دستاوردهای مبتکرین ایرانی، در بخش نیازمندی‌ها؛ تخصیص غرفه به نهادهای دولتی و خصوصی برای ارائه نیازمندی‌های فناورانه و اعلام آمادگی مبتکرین برای همکاری در زمینه رفع آن نیازها، در بخش اتاق مذاکره و سرمایه‌گذاری؛ برای انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های تجاری‌سازی بین مخترعان و سرمایه‌گذاران و در بخش کارگاه‌های تخصصی؛ برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی از ایده تا بازار از دیگر محورهای این جشنواره بود.

اما اختتامیه ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی دهه فجر انقلاب اسلامی با حاشیه های جالبی همراه بود.

*سمت راست جایگاه با عکس شهدای هسته ای و چند عدد پلاک و شمع به همراه عکس شهید ستاری! طراحی شده بود ولی هیچ بخشی از جوایز این جشنواره را برای طرح های هسته ای اختصاص نداده بودند و جایگزین آنها طرح هایی همچون طرح دریچه ضد سرقت حوضچه‌های آب و فاضلاب،طرح چسب حرارتی ممبران،طرح مشترک پیامک‌خوان زبان فارسی،طرح صندلی برقی آرایشگری متحرک، دستگاه تصفیه هوا و طرح مشترک مغز شکن نیمه صنعتی برای شکستن پوست گردو با بادام و فندق شدند!

البته در این بین از شرکت پسر متقیان مدیر کل روابط عمومی سابق معاونت علمی ریاست جمهوری به دلیل تسهیل کردن در امور نخبگان تجلیل به عمل آمد!

به نظر می‌رسد که عدم اختصاص بخشی از جوایز جشنواره به طرح های هسته ای با وجود قرار داشتن عکس شهدای هسته ای نشان دهنده آن است که مسئولان برگزاری برای خالی نبودن مراسم تنها از عکس ها استفاده کرده اند.

البته بعد از پیگیری خبرنگار ما از سورنا ستاری (معاون رییس جمهور و رییس مرکز نخبگان) ،بهزاد سلطانی(رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی) ارسطی(دبیرکل ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی) و تولایی(دبیر اجرایی ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی و رییس سازمان بسیج علمی کشور) جواب قانع کننده ای حاصل نشد و بعضا مسئولین امر بر این امر اصرار داشتند که ما در بخش داوری نبوده ایم! حتی یکی از مسئولین می گفت تازه امروز آمدم برای بازدید و خبری از داوری ها ندارم.

ناگفته نماند که دولتی ها خیلی نخبگان و طرح های بسیج علمی سراسر کشور را تحویل گرفتند به گونه ای که حتی در پشت میکروفن اعلام کردند طرح های بسیج بیرون مراسم تقدیرنامه خود را بگیرند بدون تندیس! البته تندیس های اضافه آمده را به برخی از نظافتکاران سالن هدیه دادند!!

متاسفانه اولین جشنواره نوآوری و شکوفایی دولت تدبیر و امید در راستای بی ارزش دانستن طرح های هسته ای که برای اولین بار در کشور ساخته شده و ۲ طرحی که ثبت جهانی داشت به اتمام رسید.

شاید دولت تدبیر و امید تدبیری اندیشیده که نخبگان در بخش های بادام و گردو و طرح های درب فاضلاب جایگزین طرح های مهم هسته ای کشور شود تا خدایی نکرده آمریکایی ها و غربی ها بار دیگر بر تحریم ها اصراری نداشته باشند!

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=21048

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x