تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

تقدیر وزیر دفاع ایتالیا از نیروی دریایی ایران

  • کد خبر : 208834
  • 18 بهمن 1396 - 20:58

معاون هماهنگ کننده کل ارتش گفت: پیش از انقلاب، وابستگی به مستشاران خارجی صرفا مخصوص نیروهای مسلح نبود و تمامی نهادها و دستگاه‌های رژیم گذشته وضعیت مشابهی را داشتند.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری

به گزارش «کمال مهر»، امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده کل ارتش به مناسبت دهه مبارک فجر و در آستانه روز نیروی هوایی با رادیو ایران به گفت‌وگو پرداخت و با تبریک ایام الله دهه فجر گفت: براساس قانون اساسی حراست از تمامیت ارضی،- استقلال و پاسداری از انقلاب مهمترین وظایف ارتش را تشکیل می‌دهد.

وی با مقایسه وضعیت نیروهای مسلح ما نسبت به پیش از انقلاب افزود: وضعیت وابستگی بهمستشاران خارجی صرفا مخصوص نیروهای مسلح نبود و تمامی نهادها و دستگاه‌های رژیم گذشته وضعیت مشابهی را داشتند.

سیاری ادامه داد: ما در بعد مقایسه با قبل از انقلاب اگر بخواهیم به اهم تفاوتهای ارتش نسبت به دوران شکوهمند انقلاب اسلامی بپردازیم بایستی مهمترین دستاوردهای آن را خروج مستشاران نظامی، تغییر در تاکتیکها و خوداتکایی در حوزه تجهیزات بدانیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش بزرگترین مصیبت دوران رژیم گذشته را عدم اتکای دستگاه حاکمیت به مردم دانست و ادامه داد: حضور مستشاران خارجی و آقایی آنها برای ملت ما به حدی رسیده بود که آنها به خاطر حضور در کشور ما حق توحش دریافت می کردند.

بیشتر بخوانید:

حضور پرقدرت ارتش در مرزها برای مقابله با تهدیدات

سیاری به تغییرات اساسی ناشی از انقلاب اسلامی در نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت:‌ تمام تلاشها از ابتدای انقلاب به این سمت جهت می‌گیرد که روی پای خود بایستیم، چه در حوزه نیروی انسانی و چه در حوزه تجهیزات. به عنوان مثال نیروهای مسلح در زمینه آموزش‌ها نه تنها در ماهیت آنها تغییر ایجاد می‌کند بلکه با افزودن رنگ و بوی دینی به آنها و ممزوج شدن با تجربه گرانبهای دوران دفاع مقدس کیفیت آنها به قدری افزایش پیدا می‌کند که سایر کشورها به دنبال استفاده از این آموزش‌های سطح بالای نظامی ایران هستند.

وی خوداتکایی در حوزه تجهیزات را از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب در حوزه دفاعی دانست و افزود: از ابتدای انقلاب به این سمت حرکت کردیم که تجهیزات دفاعی باقیمانده از دوره طاغوت را آماده و نوسازی کنیم اما این تنها کار ما نبود سپس به دنبال بروزگردانی آنها رفتیم ولی باز هم به همین حد قانع نشدیم بلکه با الهام گیری از سخن گوهربار امام راحل که می فرمودند ما می توانیم، به سمت ساخت تجهیزات دفاعی بومی حرکت کردیم.

سیاری گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا این سوال برایشان پیش آمده که چگونه با وجود این حد بالا از تحریم های سنگین دفاعی ایران اسلامی توانسته است به تولید مدرن ترین تجهیزات نظامی روز دنیا برسد از این رو پی بردن به این راز برای انان بسیار جالب توجه است. در بعد تاکتیک هم امروز خودمان روش‌های نوین را طراحی و اجرا می کنیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش در جمع بندی این بخش از صحبت های خود اظهار داشت: الان آمادگی ارتش و سایر نیروهای مسلح در جایگاهی قرار دارد که به عنوان یک قدرت فعال منطقه‌ای و تراز یک در سطح آن شناخته می شود که هیچکس نمی تواند آن را انکار کند.

وی در زمینه تعاملات دفاعی با سایر کشورهای دنیا نیز تصریح کرد: همانطور که شاهد بودید تحرک بسیار فعال ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح در سفرهایی که در این مدت اخیر به کشورهای دنیا داشت خود بزرگترین نشان از دیپلماسی فعال دفاعی ماست اکنون ما با بسیاری از کشورهای دوست و برادر خود در منطقه و حتی دنیا ارتباطی فعال داریم.

بیشتر بخوانید:

اقتدار دریایی در سایه هدایت‌های فرمانده‌ کل قوا

سیاری در همین رابطه به یکی از بیانات فرماندهی معظم کل قوا اشاره کرد و ادامه داد: حضرت آقا دیپلماسی دفاعی را بسیار با اهمیت می دانند تا جاییکه به عنوان مثال می فرمایند نقش نیروی دریایی در روابط بین الملل برای ما مانند نقشی است که وزارت امورخارجه دارد.

معاون هماهنگ کننده ارتش به حضور در اجلاس دریایی مدیترانه اشاره و بیان کرد: وقتی ما در سمینارهای مختلف حضور پیدا می کنیم همگان از ما استقبال کرده و نظرات فرماندهان عالی رتبه نظامی ما را مورد تشویق قرار می دهند، حضور ما در اجلاس دریایی اخیر در مدیترانه شاهد مثال خوبی در این زمینه است.

سیاری افزود: وقتی ما را در اجلاسی دعوت می‌کنند که به ظاهر در محدوده منطقه ما نیست و فرماندهان ما در آنجا به تشریح برنامه های خوب نیروی دریایی ارتش در حوزه های مختلف و تجربیات و دستاوردهای ارزشمندی همچون مقابله با دزدان دریایی در آبهای آزاد سخن می گویند مورد تشویق حاضران در اجلاس قرار می گیرد تا جایی که وزیر دفاع ایتالیا خطاب به ما بیان می‌کند حضور شما سطح همایش را از یک سمینار عادی به یک اجلاس منطقه ای و حتی جهانی ارتقاء داد.

وی به یکی از مهمترین دستاوردهای نظامی ایران در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: موضع گیری و برخورد نیروهای مسلح ما در برابر تروریست‌ها و نقشی فعال در مقابله با آنها نشان دهنده درست بودن روشی است که ما در این زمینه در پیش گرفته ایم بطوری که به جرات می توان گفت اقدامات و تجربیات ارزنده ما در این زمینه در میان سایر کشورهای دنیا هم خواهان زیادی دارد.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش به یکی دیگر از دستاوردهای مهم کشور در زمینه حضور فرامنطقه ای نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: مقابله ما با دزدی دریایی آن هم در منطقه ای همچون خلیج عدن که بیش از ۳۰ کشور دنیا در آن حضور دارند یکی از مهمترین دستاوردهای حضور مقتدرانه ما در عرصه آبهای بین المللی است آنهم در جایی که همه شما را می بینند و مرکز ثقل تجارت دنیاست. همانگونه که فرمانده معظم کل قوا هم فرمودند حضور یک ناو ایرانی در دریاهای آزاد خود نشان از قدرت ماست.

معاون هماهنگ کننده ارتش، عملیات دستگیری ریگی تروریست مشهور جنوب شرق کشور و برخورد مقتدارانه نیروی زمینی ارتش با داعش را از دیگر دستاوردهای حضور مقتدرانه ایران در سطح منطقه دانست.

وی در ادامه این گفت‌وگو توسعه سواحل مکران را یکی از مهمترین اقدامات ارتش در این زمینه دانست و ادامه داد: سواحل مکران به دلیل آنکه مسیر دسترسی ما به آبهای بین المللی است و باید ازآن به عنوان شاه راه ترانزیت کالا و انرژی دنیا نام برد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است به جرات می توان گفت توسعه سواحل ۷۰۰ کیلومتری این منطقه نه تنها مسیر توسعه استان هرمزگان یا جنوب کشور است بلکه باید آن را راه اصلی توسعه دریامحور کشور دانست توجه ارتش در این زمینه بسیار مورد توجه مقام معظم رهبری بوده و ایشان در این رابطه فرموده اند نگاه ارتش به سواحل مکران در پیشرفت کشور تاثیری دارد ویژگیهایی همچون سرزمینی خوب‏، مردمی عزیز و شریف و دسترسی به منافع بسیار زیاد از راه دریا ما را به این نتیجه رسانده که توسعه مکران بر توسعه کل کشور تاثیر دارد.

معاون هماهنگ کننده ارتش همچنین از همکاری سایر نهادها و دستگاههای اجرایی بویژه دولت در این زمینه قدردانی کرد.

سیاری در بخش پایانی گفتگوی خود به اقدامات ارتش در امدادرسانی به زلزله زدگان کرمانشاه اشاره کرد و اظهار داشت: براساس قانون اساسی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتشی مردمی است که باید در زمان صلح از ظرفیت های آن در حوزه مردم یاری و توسعه کشور نیز استفاده بهینه گردد. یکی از مصادیق این مطلب را می توان نقش ارتش در مردم یاری دانست که نمود بارز آن زلزله اخیر استان کرمانشاه است.

وی افزود: ما در اولین ساعات وقوع این حادثه تلخ با هماهنگی کامل با برادرانمان در سپاه ونیروهای مسلح در این منطقه حضور پیدا کردیم و براساس تقسیم کاری که صورت گرفت سپاه مسئولیت اطراف مناطق آسیب دیده و حومه شهرها را بر عهده گرفت و ارتش وظیفه امدادرسانی و اسکان در داخل شهرها را عهده دار شد.

سیاری به تحرک بالای تمامی یگانهای آجا در ساعات ابتدایی وقوع زمین لرزه اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه هوانیروز ما حدود ۷۰۰ سورتی پرواز را در جهت امدادرسانی به مردم شریف استان کرمانشاه انجام داد. همچنین نیروی هوایی ما در حوزه ترابری نیروها و آذوقه نقشی بی بدیل را ایفا کرد در حال حاضر نیروی زمینی ارتش کماکان در این مناطق حضور فعال دارد و امدادرسانی، اسکان، بهداشت و درمان و بازسازی این مناطق را در کنار سایر دستگاه‌های دخیل در آن پیگیری می کند.

معاون هماهنگ کننده ارتش در پایان به رزمایش اخیر آجا که در سواحل جنوب شرقی کشور برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در این رزمایش یگان های گوناگون ارتش در زمینه امدادرسانی و ارائه خدمات بهداشتی – درمانی به مردم بسیار شریف این نواحی اقدامات درخور توجهی انجام دادند که در فرصتی مقتضی آمارهای دقیق این رزمایش به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رسید.

منبع: فارس
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=208834

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x