تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

دمنوش‌هایی که در روزهای آلوده به دادتان‌ می‌رسند

  • کد خبر : 207765
  • 11 دی 1396 - 8:44

یک متخصص طب سنتی گفت: افراد با تقویت مغز، قلب، کبد و کلیه‌ها باید اثر‌های نامطلوب ناشی از ذرات آلاینده موجود در هوا را به حداقل برسانند.

دمنوش‌هایی که در روزهای آلوده به دادتان‌ می‌رسندبه گزارش  گروه علمی پزشکی«کمال مهر»[؛ محمودرضا فقیهی متخصص طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیدرباره آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوا به علت پدیده وارونگی هوا بیشتر در فصول پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: آلاینده‌های هوا اکسیدان‌هایی هستند که روی اعضای رئیسه بدن (مغز، قلب و کبد) و کلیه‌ها اثر می‌گذارند؛ ما می‌توانیم با مصرف مواد غذایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند، اثر‌های مخرب این اکسیدان‌ها را خنثی کنیم.

این متخصص طب سنتی افزود: بدن به صورت طبیعی با اکسیدان‌های متعددی مواجه است. طبق مطالعات علمی صورت گرفته در هر ثانیه هر سلول بدن بیش از هزار بار تحت تاثیر اکسیدان‌ها قرار می‌گیرد، اما سیستم دفاعی بدن با این اکسیدان‌ها مقابله و اثر آن‌ها را خنثی می کند. باید با تقویت مغز، قلب، کبد و کلیه‌ها اثر‌های نامطلوب آلاینده‌های موجود در هوا را به حداقل برسانیم.

فقیهی تاکید کرد: با توجه به اینکه آلودگی هوا بیشتر در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان اتفاق میافتد بنابراین افراد باید از مصرف مواد غذایی که سبب افزایش خشکی در بدن می‌شوند، پرهیز کنند؛ زیرا با استفاده از مواد غذایی خشک ماندگاری سموم در بدن بیشتر می‌شود. اشخاص باید مواد سرخ کردنی، غذا‌های کنسرو شده و فست فود‌ها همچنین مواد غذایی ترش یا شور را کمتر مصرف کنند، زیرا استفاده از این مواد غذایی به ویژه در افرادی که مزاج سرد و خشک دارند موجب می‌شود که اثر‌های مخرب این آلاینده‌ها در بدن بیشتر شود.

وی تصریح کرد: افراد باید از مصرف مواد غذایی مانند عدس، گوشت گاو و گوساله و حجم زیادی از مواد غذایی تند مانند سیر پرهیز، همچنین آن‌ها باید مایعات را به اندازه کافی مصرف کنند، زیرا در این صورت سموم در بدن رقیق و به راحتی از بدن خارج می‌شوند. از نوشیدنی‌هایی که مصرف آن در روز‌های آلوده ضروری است، می‌توان به شیر اشاره کرد. همچنین در این روز‌ها افراد باید غذا‌های بخارپز و آب‌پز را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

این متخصص طب سنتی گفت: افراد باید در روز‌های آلوده از سبزیجات قرمز، زرد و نارنجی رنگ بیشتر استفاده کنند، مصرف سبزی‌هایی مانند گشنیز، جعفری، تره، کرفس، خرفه، ریحان، کلم و گل کلم، هویج، سبزی خوردن، پیازچه و میزان کمی از سیر در روز‌های آلوده ضروری است، همچنین افراد باید در این روز‌ها از لیمو ترش نیز در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

فقیهی اظهار کرد: مصرف سبزیجاتی مانند گشنیز، کاهو، کرفس و هویج در زمان آلودگی هوا مفید است. همچنین افراد باید در روز‌های آلوده آش و سوپ‌هایی مانند، آش سبزیجات، آش گشنیز، سوپ گشنیز، آش انار، آش سماق و به طور کلی آش‌هایی که طعم ترش و ملس دارند، مصرف کنند، زیرا این آش و سوپ‌ها کمک می‌کنند که سموم از بدن دفع شوند.

وی بیان کرد: در روز‌هایی که آلودگی هوا شدید است افراد نباید یبوست داشته باشند، زیرا یبوست اثر‌های مخرب ذرات آلاینده موجود در هوا را در بدن تشدید می‌کند بنابراین افراد باید روزانه یک تا ۲ بار اجابت مزاج داشته باشند.

این متخصص طب سنتی افزود: افراد برای رفع یبوست باید انجیر و آلو یا آب‌جوش و خاکشیر را به صورت ناشتا با کمی شکر سرخ یا سکنجبین میل کنند، همچنین دَم‌کرده گل‌سرخ، سنا، فلوس و تمبرهندی نیز به برطرف شدن یبوست کمک شایانی می‌کند.

فقیهی تاکید کرد: افراد برای تقویت دِماغ (مغز) و قلب باید میوه‌هایی مانند بِه، بالنگ، سیب و لیمو را بو کنند، همچنین مصرف دَم‌کرده هل، دارچین و زعفران و بوییدن گلاب نیز نقش موثری در تقویت مغز و قلب دارد.

وی تصریح کرد: بخور اکالیپتوس و تخم گشنیز نیز مغز را تقویت و ترشحات سیروس‌ها را تخلیه می‌کند؛ بنابراین افراد هر شب قبل از خواب باید به مدت ده دقیقه این بخور را انجام دهند، سپس با استفاده از دارو‌های عطسه‌آور مانند پودر انفیه مخاط بینی را تحریک و عطسه کنند همچنین افراد برای تحریک مخاط بینی می‌توانند از گوش پاک کن آغشته شده به روغن کره یا استنشاق تخم گشنیز پودر شده نیز کمک بگیرند. اشخاص پس از عطسه کردن باید بینی خود را بشویند و با کمی روغن بنفشه و بادام داخل بینی خود را چرب کنند.

این متخصص طب سنتی گفت: از جمله مواد غذایی تقویت کننده کبد می‌توان به آب انار، آب زرشک، شربت انار، دمنوش دارچین، مویز، عرق کاسنی و شاه‌تره و دم کرده کاسنی اشاره کرد. مصرف شیر بادام نیز رطوبت بدن را حفظ و سموم را از بدن خارج می‌کند. برای تهیه شیر بادام باید ۱۰ عدد بادام را پوست بگیریم سپس آن‌ها را آسیاب و با یک لیوان شیر یا آب و یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنیم.

فقیهی بیان کرد: برای تقویت کلیه‌ها افراد باید روزانه به مقدار کافی آب بنوشند، همچنین مصرف عرق خار شتر و خارخاسک و آب‌جوش با خاک‌شیر نیز سبب تقویت کلیه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: دمنوش‌ها نیز در روز‌های آلوده کمک می‌کنند که بدن اثر‌های نامطلوب ناشی از آلاینده‌ها را به حداقل برساند. از جمله این دمنوش‌ها می‌توان به بابونه، گل گاو زبان، بهار نارنج، آویشن، زعفران، هل، ترخون و مرزه اشاره کرد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: افراد برای تقویت قلب، مغز و کلیه‌ها باید یک لیوان عرق خارخاسک را به نقطه جوش برسانند سپس یک قاشق مربا خوری از هر یک گیاهان اسطوخودوس، گل گاو زبان و یک قاشق چای‌خوری سنبل‌الطیب را به همراه کمی لیمو‌عمانی به آن اضافه کنند.

فقیهی اظهار کرد: دمنوش آویشن، لیمو عمانی و عناب نیز برای مقابله با آلودگی هوا موثر است، همچنین افراد باید در روز‌های آلوده دمنوش بابونه، گل گاو زبان، زعفران و بهار نارنج را همراه با عناب استفاده کنند.

وی تاکید کرد: افراد برای ضدعفونی کردن محیط خانه باید گیاهانی مانند پوست انار یا ریشه بادام تلخ، میوه به، برگ بید، گل زعفران، عود، مُشک، عنبر و اسپند را به صورت مجزا یا ترکیب با هم دود کنند.

فقیهی یادآور شد: افراد در روز‌های آلوده باید فضای خانه را نیمه مرطوب نگه دارند برای این منظور باید از بخور آب، گلاب و لیمو استفاده کنند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=207765

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x