گروه : اخبار اصلی » البرز
ساعت : 11:09
شناسه : 207616
تاریخ : 03 دی 1396
دست‌های خالی ستاد بحران در البرز/ خطری بزرگ از حوادث طبیعی که نبض زندگی میلیون‌ها نفر را در دست دارد دست‌های خالی ستاد بحران در البرز/ خطری بزرگ از حوادث طبیعی که نبض زندگی میلیون‌ها نفر را در دست دارد

“انبار ستاد مدیریت بحران استان البرز در مقابله با حوادث خالی است” این جمله‌ای است که استاندار البرز از وضعیت آشفته استانی با تراکم ۱۹ برابری میانگین جمعیت کشور بیان کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی کمال مهر؛ به نقل از “فارس”، محمدعلی نجفی، روز پنج‌شنبه در مراسم معارفه فرماندار کرج در خصوص انبارهای ستاد بحران استان البرز گفت: به سبب عدم تأمین بودجه و اعتبارات لازم، این انبارها خالی هستند.

استان البرز به دلیل هم‌جواری با پایتخت به یک خوابگاه بزرگ تبدیل گشته است که افراد زیادی در تهران شاغل و برای فرار از شلوغی و گرانی مسکن در البرز سکنی گزیده‌اند.

هم‌جواری کرج با پایتخت، باعث مهاجرت بسیاری از مردم کشور به این منطقه شده است و این کلان‌شهر را بعد از تهران در جایگاه مهاجرپذیرترین شهر کشور قرار داده است.

استان البرز با جمعیت ۳ میلیون نفری یکی از متراکم‌ترین استان‌های کشور است، متوسط تراکم جمعیت کشور ۴۶ نفر است که این عدد در استان بنا به اظهار مسئولین به عدد سرسام‌آور ۴۶۹ نفر رسیده است و میانگین تراکم استان را ۱۹.۲ برابر کل کشور قرار داده است.

 

این تراکم جمعیت خبر از ایجاد یک بحران در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه می‌دهد که نبود تجهیزات و امکانات امدادی لازم می‌تواند این بحران را تشدید نماید و استان البرز را در یک فاجعه بزرگ قرار دهد.

زلزله پنج ریشتری شامگاه ۲۹ آذرماه که مردم کرج را روانه پارک‌ها و خیابان‌ها نمود زنگ خطری بود برای مقابله با حوادث به‌مراتب بزرگ‌تر که هرلحظه نبود امکانات را به رخ همگان می‌کشد.

وجود ۱۹ بیمارستان و مرکز بهداشتی درمانی در شهرستان البرز بیانگر این موضوع است که در صورت وقوع حادثه، البرز کم‌ترین توان امدادرسانی به هزاران مجروح احتمالی را خواهد داشت چراکه در شرایط عادی این مراکز درمانی کفاف بیمارانی که وضعیت خیلی از آن‌ها اضطراری نیست را هم نمی‌دهد.

بر اساس استانداردهای جهانی باید برای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت، یک ایستگاه آتش‌نشانی فعال وجود داشته باشد که زمان دسترسی به محل حادثه را به کم‌تر از ۳ دقیقه کاهش دهد.

بر پایه این استاندارد شهرستان کرج و فردیس که در کنار یکدیگر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در خود جای‌داده‌اند نیازمند بیش از ۴۰ ایستگاه آتش‌نشانی می‌باشند که این سرانه در آخرین آمار ۲۸ ایستگاه بیان‌شده است.

البته این استاندارد برای شرایط عادی ترسیم‌شده است و واضح می‌باشد که در شرایط اضطراری، نیاز به نیروهای امدادی دوچندان می‌شود.

کافی نبودن ناوگان هوایی نیز برای دسترسی و امدادرسانی به مناطق صعب‌العبور یکی دیگر از مصادیق نبود امکانات است، بنابر اعلام مسئولین هلال‌احمر، تعداد بالگردهای امدادی موجود در کل کشور تنها ۲۴ عدد است و این یعنی سهم هر استان کم‌تر از یک بالگرد است.

همچنین شاید بتوان یکی از خطرهای بزرگ استان البرز را وجود ۲ سد امیرکبیر و طالقان نیز دانست که ایجاد یک شکاف کوچک بر بدنه سدها در زمان حادثه، استان را دچار یک سیل خانمان‌برانداز نموده و به‌مراتب از حادثه اصلی ویرانگرتر خواهد بود.

همه این موارد و کمبودها هشداری برای مسئولین است تا هرچه سریع‌تر کشتی نجات را برای مردم مجهز نمایند، چراکه بر اساس اعلام کارشناسان وقوع یک زلزله مهیب در گسل‌های تهران حتمی است و فعال شدن این گسل‌ها قطعاً البرز را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

انتهای پیام/