تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
0

سیر قهقرایی مسعود بارزانی

  • کد خبر : 205396
  • 03 آبان 1396 - 20:47

یک ماه پیش بود که همه پرسی منطقه اقلیم کردستان عراق، سوم مهرماه، برگزار و با مخالفت کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مواجه شد.

بارزانی

به گزارش«کمال مهر»، هر چند سازمان‌های بین‌المللی و اتحادیه اروپا بر عدم استقلال طلبی اقلیم کردستان و تابعیت از قانون اساسی عراق تأکید داشتند اما لجاجت‌های بارزانی باعث شد تا این همه پرسی در همه نقاط اقلیم و استان کرکوک برگزار شود.

از سویی دیگر، نشست دوکان سلیمانیه که با حضوراحزاب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق،که در بالاترین سطح با پرداختن به آشوب‌های سیاسی پسارفراندوم به ویژه در شهر کرکوک در ۲۳ مهرماه برگزار شد، بدون دست‌یابی به نتیجه‌ای مثبت پایان یافت و موجب فتح ۲۰ ساعته کرکوک توسط نیروهای نظامی و حشد الشعبی عراق شد چرا که
بر اساس قانون اساسی عراق، این مناطق جزومحدوده دولت مرکزی به شمار می‌رفتند.

مسعود بارزانی که با لجاجت‌های سیاسی خود ماه‌ها تلاش کرد به عنوان قهرمان ملی نامش ماندگار شود و صراحتاً گفت دیگر می‌توانم راحت بمیرم، این روزها با نامهربانی‌هایی از سوی شهروندان و حزب رقیبش روبه‌رو شده که چرا از گفتمان با دولت بغداد روی تافته و سختی و دشواری‌های زیادی را برای مردمش به وجود آورده است.

شاید بتوان مراسم خاکسپاری مام جلال را که ۱۴ مهرماه با حضور شخصیت‌های سیاسی مختلف جهان در سلیمانیه عراق برگزار شد، آخرین حضور بارزانی در میان سیاست مداران مطرح برشمرد چرا که با قانون شکنی‌ای که در روند قانون اساسی عراق انجام داد، روز به روز ضعیف‌تر و در عرصه سیاسی کم رنگ‌تر می‌شود.  احزاب دموکراتیک، اتحادیه میهنی و اتحاد اسلامی کردستان، دیروز دوره پارلمان کنونی منطقه کردستان را برای ۸ ماه دیگر، تمدید کردند.

اما چه شده که بارزانی درادامه اشتباهات بزرگ سیاسی خود دیروز تصمیم گرفت انتخابات پارلمان منطقه کردستان را تا ۸ ماه دیگر تمدید کند؛ موضوعی است که می‌توان گفت به دنبال راهکاری برای نجات سیاسی حزب اتحاد دموکرات کردستان عراق به ریاست خودش در منطقه اقلیم است چرا که اگر حزب اتحادیه میهنی به ریاست طالبانی‌ها در پارلمان به پیروزی برسند،
عمر سیاسی مسعود بارزانی هم پایان می‌یابد.

نقاب قهرمانانه بارزانی گم شده است
آقای احمد بخشایشی اردستانی، کارشناس امورغرب آسیا در خصوص تمدید دوره فعالیت پارلمان منطقه اقلیم کردستان عراق، گفت: مسعود بارزانی از ترس رقبای دیگر احزاب منطقه اقلیم (طالبانی ها) انتخابات پارلمانی در اقلیم را دو سالی است که به تعویق می‌اندازد تا مگر رفراندوم را به خوبی برگزار کند؛ اما اکنون که این همه پرسی انجام گرفته بارزانی سعی کرد از خود چهره‌ای ملی در میان جامعه کرد بسازد تا بتواند در دیگر عرصه‌های سیاسی منطقه اقلیم موفق شود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بااشاره به اینکه بارزانی قصد دارد تا در انتخابات پارلمانی اقلیم نیروهای خود را به پیروزی نزدیک سازد، افزود: اتحادی که حزب میهنی اقلیم با دولت مرکزی عراق در خصوص کرکوک انجام داد، باعث شد تا سیاست‌های مسعود بارزانی به خوبی پیش نرود و چهره قهرمانانه او روز به روز ضعیف‌تر شود. بارزانی با ایستادگی و لجاجت بر خواسته‌هایش موجب شد تا در اهدافش ناکام بماند و دائماً با این پرسش از سوی جامعه اقلیم مواجه شود که اگر به دنبال استقلال بوده، چرا گفتمان و رایزنی سیاسی را نپذیرفته است؟

پایانی بر عمر سیاسی بارزانی
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شکل گیری «اقلیم دوم» در راه است، عنوان کرد: اخیراً پسر مام جلال اسنادی را علیه مسعود بارزانی منتشر کرده که با داعش در تماس بوده و از سویی دیگر هم شاهد این هستیم که آمریکا از حشد الشعبی خواسته که از سوریه یا عراق بیرون برود.

این اتفاقات نشان می‌دهند که عمر داعش به پایان رسیده و آمریکا در برابر محور مقاومت شکست خورده است. با اتفاقات و تنشی که میان دو حزب فعال در کردستان عراق صورت گرفته، این نکته قابل پیش بینی است که اقلیم دیگری در کنار اربیل متولد شود.

کارشناس امورغرب آسیا، افزود: اگر این روزها شاهد پیام تبریک پادشاه عربستان به حیدرالعبادی هستیم یا او را به نشست ریاض دعوت می‌کنند، نشان دهنده این است که می‌خواهندتوازن قوا و قدرت به سمت ایران کمتر صورت بگیرد.

بخشایشی اردستانی، با اشاره به اینکه نتایج پارلمانی کردستان شرایط آینده این اقلیم را روشن می‌کند، گفت: اگر طالبانی ها در پارلمان به پیروزی برسند احتمال قهر مسعود بارزانی با کرسی قدرت زیاد است ولی اگر این اتفاق روی دهد و بارزانی قهر کند،آتش فتنه در اقلیم بیشتر می‌شود.

منبع:صبح نو

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=205396

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x