تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

گنبد آهنین اسرائیل و ناتوانی در مقابله با پهپادهای حزب‌الله

  • کد خبر : 205125
  • 01 آبان 1396 - 15:05
گنبد آهنین اسرائیل و ناتوانی در مقابله با پهپادهای حزب‌الله

پهپاد‌های دور پرواز حزب الله، علاوه بر ایجاد نگرانی در دل دشمن و شکل دادن به معادله‌ای جدید در منطقه پوشالی بودن ارتش شکست ناپذیر را نشان می‌دهد.

به گزارش«کمال مهر» در روز‌های منتهی به شروع پاییز خبری مربوط به نفوذ پهباد‌های حزب الله به حریم هوایی جولان و هدف قرار گرفتن آن با موشک‌های پاتریوت منتشر شد. رژیم صهیونیستی  اعلام کرد که ارتش این کشور یک پهپاد  متعلق به حزب الله لبنان را در بلندی های جولان رهگیری و ساقط کرده است تا جایی که نیروی هوایی این رژیم نیز دو جنگنده را برای سرنگونی این پهپاد بسیج کرده بود.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ضمن تایید این خبر تصریح کرد که این پهپاد از یک فرودگاه نظامی در نزدیکی دمشق برخاسته و در بلندی های جولان مشغول انجام یک ماموریت شناسایی بوده است. در عین حال این رویداد درست ساعاتی پیش از سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد به وقوع پیوسته است.

پهبادهای دور برد حزب الله

اما منابع لبنانی اعلام کردند که پهپاد حزب الله همه موانع و سامانه موشکی رژیم صهیونیستی را کنار زده و به داخل  سرزمین های فلسطین اشغالی نفوذ کرده است. همچنین  بیان کردند که پهپاد حزب الله به مدت ۳۵ دقیقه در داخل فلسطین اشغالی حرکت کرده و به شهر صفد رسیده است، بدون اینکه رادارهای نظامی رژیم صهیونیستی بتوانند آن را رصد کنند و هنگام بازگشت این پهپاد از ماموریت، رادارها متوجه این پهپاد شدند. بر اساس این گزارش؛ سامانه موشکی رژیم صهیونیستی در سرنگون کردن پهپاد ناکام مانده است و به همین منظور جنگنده های این رژیم وارد عمل شده و پهپاد را ساقط کرده اند.

نکته قابل تامل اینجاست که  این پهپاد چه توسط موشک پاتریوت سرنگون شده باشد و چه توسط جنگنده های رژیم اشغالگر قدس، معادله ای جدید در منطقه شکل گرفته و پهپاد‌های دور پرواز حزب الله، نگرانی رژیم صهیونیستی را بر انگیخته اند. این امر نشان می دهد که نفوذهای متعدد حزب الله به حریم هوایی رژیم صهیونیستی، سامانه دفاعی این رژیم، معروف به “گنبد آهنین “را بارها به چالش کشیده است، تا جایی که دبیرکل حزب‌الله لبنان در این باره بیان کرد: هدف قرار دادن این هواپیما مسأله‌ای طبیعی بود که از قبل پیش بینی می‌شد، دستاورد این عملیات آن است که این هواپیما صدها کیلومتر در منطقه‌ای پُر از رادار پرواز کرد؛ ولی صهیونیستها مدعی شدند که افتخار آنها این است که به حریم هوایی آنها نفوذ نشده است.

 

پهباد دور پرواز حزب الله تحولی که نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخته / هزینه موشک های دومیلیون دلاری رژیم صهیونیستی  برای پهبادهای دور پرواز حزب الله ./معادله ای جدید، پاتریوت دو میلیون دلاری در مقابل پهباد 600 دلاری حزب الله

گنبد آهنین

بعد از تجربه جنگ لبنان و شکست ارتش اسراییل در مقابل حزب ‌الله  در جنگ ۳۳روزه، رژیم صهیونیستی به ‌طور جد به فکر تقویت سیستم دفاع موشکی خود افتاد. این رژیم پیش از این، سیستم دوربرد موسوم به «پیکان» (Arrow) را طراحی کرده‌ بود، اما بعد از جنگ ۳۳ روزه لبنان، تصمیم گرفت که با سرمایه‌ گذاری سنگین، سیستم «گنبد آهنین» (Iron Dome) را طراحی و تولید کند.

سیستم دفاع ضدموشکی «گنبد آهنین» یک سامانه دفاع زمین به هوای توسعه‌داده‌ شده توسط صنایع دفاعی «رافائل» اسراییل برای مقابله با انواع موشک‌ها و تهدیدات هوایی علیه سرزمین های اشغالی است و بنا بر ادعای فرماندهان ارتش صهیونیستی توانایی آن را دارد که کدام موشک به سمت مناطق مسکونی و کدام به سمت مناطق بی‌خطر می رود و از قابلیت درگیری با چندین هدف و شبکه محور بودن چندین سیستم فعال در منطقه که با هم همیشه در حال تبادل اطلاعات می باشند  برخوردار است.

معادله جدید، پاتریوت دو میلیون دلاری در مقابل پهباد 600 دلاری حزب الله/ پهبادهای دور برد حزب الله

سیستم موشکی گنبد آهنین دارای ۳ بخش «رادار ردیابی موشک»، «مرکز کنترل» و «بخش شلیک موشک» است و شکل اولیه این سیستم نیز به‌ صورت موشک‌های پاتریوت آمریکا در سرزمین های اشغالی و عربستان به کار گرفته می‌‌شود. طرح استقرار این سامانه در فوریه ۲۰۰۷ توسط عمیر پرتز، وزیر دفاع وقت رژیم صهیونیستی، مطرح و در مارس ۲۰۱۱ مورد بهره برداری قرار گرفت، به گفته برخی منابع خبری، هزینه طراحی و استقرار «گنبد آهنین» بیش از یک میلیارد یورو برآورد شده‌ بود، در حالی که این سیستم در داخل رژیم صهیونیستی منتقدان زیادی داشت، موجب شد بخشی از هزینه های آن توسط آمریکا تامین شود.

پیشینه نفوذ در دل دشمن

یکی از مهم ترین عملیات‌های شناسایی حزب الله مربوط به پهپاد ایوب است،در مهرماه سال ۹۱ یک فروند پهپاد ناشناس در مسیر رسیدن به نیروگاه اتمی دیمونا و در عمق سرزمین های اشغالی شناسایی و مورد هدف قرار گرفته شد. این هواپیمای بدون سرنشین توانسته بود با عبور از دید رادارهای فوق پیشرفته، وارد فضای سرزمین‌های اشغالی شده و با طی مسیری در حدود ۳۰۰ کیلومتر و عبور از روی مهمترین مراکز نفتی و نظامی اسراییل، طی ۳ ساعت، خود را به نزدیکی اصلی‌ترین مرکز تاسیسات هسته ای این رژیم یعنی نیروگاه دیمونا در عمق صحرای نقب برساند. این موضوع حتی پس از کشف و انهدام نیز تا چند روز، به معمای بزرگی سردمداران این رژیم تبدیل شده بود.

اگرچه در همان ابتدای کار، گمانه زنی‌های متعددی درباره این پهپاد صورت گرفت، اما اندکی بعد با سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان معلوم شد این ماجرا، جدیدترین سناریوی حزب الله برای غافلگیری ارتش به اصطلاح شکست ناپذیر صهیونیستی است؛ ماجرایی که برای چندمین بار، حیثیت این رژیم را بر سر آنچه که سالها به آن افتخار می‌کرد لکه دار می‌کرد.

دو نکته بارز در مسیر پروازی این هواپیمای بدون سرنشین وجود داشت مبنی بر اینکه توانسته بود حریم عملیاتی و حریم هوایی اسرائیل را بدون هیچگونه ردیابی طی کند. حریم عملیاتی اسرائیل، منطقه‌ نفوذ و سیطره پدافند دفاع هوایی اسرائیل بوده که بالغ بر ۱۵۰ کیلومتر در عمق دریا است. حریم هوایی، معمولا حریم قانونی هر کشوری است که تا ۷۰ کیلومتر بالای دریا امتداد می‌یابد. این پهپاد پرواز خود را بر فراز ناوگان‌های حاضر در مرز دریایی فلسطین اشغالی ادامه داده بود جایی که ناوگان‌های آمریکا، کشورهای غربی و اسرائیل حضور داشتند که همگی برای دفاع و محافظت از حریم اسرائیل فعالیت می‌کردند. پهپاد «ایوب» توانسته بود بدون شناسایی شدن، تمام ردیاب‌ها و رادارهای اسرائیل را پشت سر گذاشته و حتی پرواز و جمع آوری اطلاعات بر فراز سکوهای نفتی اسرائیل را نیز از دست ندهد.

این پهپاد توانست از سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» که در سراسر مرز نوار غزه مستقر شده بدون شناسایی عبور کند، همین نکته کافیست تا این سیستم دفاعی زیر سوال برود، زیرا بر اساس اعتراف صهیونیست‌ها، شناسایی این پهپاد توسط رادارها نبوده و توسط دیده‌بان‌ها و از طریق چشم انجام شده است.

معادله جدید، پاتریوت دو میلیون دلاری در مقابل پهباد 600 دلاری حزب الله/ پهبادهای دور برد حزب الله

نکته مهم در این تحول بزرگ این است که حزب الله با دست یابی به ساخت این پهپاد ها راه خود اتکایی را در پیش گرفته است و سعی کرده با استفاده از این فناوری مسیر مقاومت را پایدار و مستحکم ادامه دهد. حتی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از این تحول بزرگ راه ترور را نیز امتحان کرد،  اما  مانند سایر سیاست های خصمانه اش با شکست مواجه شد. امروزه، علاوه بر حزب الله،  گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس در نواز غزه نیز به تکنولوژی استفاده از این پهپاد ها دست یافته  و بومی سازی کرده است.

پهباد دور پرواز حزب الله تحولی که نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخته / هزینه موشک های دومیلیون دلاری رژیم صهیونیستی  برای پهبادهای دور پرواز حزب الله ./معادله ای جدید، پاتریوت دو میلیون دلاری در مقابل پهباد 600 دلاری حزب الله

دست برتر حزب الله در مقابل دشمن

عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب  می نویسد: «مقاومت فلسطین و لبنان از برتری نظامی اسرائیل ترسی ندارد، ما تعداد موشک های پاتریوت اشغالگران را نمی دانیم اما آنچه می دانیم این است صدها هواپیمای بدون سرنشین در انبارهای مقاومت در لبنان و غزه وجود دارد، موضوعی که بودجه نظامی اسرائیل را بر باد می دهد و عاملی برای ایجاد وحشت میان شهرک نشینان است. شاید بیشتر اعراب این اخبار قابل توجه و معانی آن را دنبال نمی کنند اما تحلیلگران نظامی رژیم صهیونیستی به دقت روند را دنبال می کنند و از حجم خطری که آنها را تهدید می کند آگاه هستند؛ اعم از تهدیدی که این پهپادها دارند یا صدها هزار موشک پیشرفته مقاومت».

پهباد دور پرواز حزب الله تحولی که نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخته / هزینه موشک های دومیلیون دلاری رژیم صهیونیستی  برای پهبادهای دور پرواز حزب الله ./معادله ای جدید، پاتریوت دو میلیون دلاری در مقابل پهباد 600 دلاری حزب الله

این حجم از توان بازدارندگی حزب الله علیه رژیم صهیونیستی از هواپیماهای  بی سرنشین یا صدها هزار موشک پیش رفته موجود در زراد‌خانه ‌های جنبش مقاومت و حامیان آن نشات می گیرد. بسیاری از توهمات درباره قدرت رژیم اشغالگر قدس با هدف ایجاد روحیه تسلیم شدن و ضعف القا می شود، زیرا بزرگنمایی درباره توانایی های این رژیم جعلی هدف اصلی در منطقه است تا با ایجاد ابهام در مورد قدرت و توانمندی‌های نظامی آن راه هرگونه اقدام علیه آن بسته شود و توان بازدارندگی آن به میزان قابل توجهی افزایش یابد. اما آنچه که به معنای واقعی حال و روز رژیم اشغالگر را نشان می دهد مشت باز شده اش در مقابل حزب الله لبنان است. مردان مقاومت بیش از هرکس دیگری دشمن  خود را می شناسند و به توانایی های نداشته وپوشالی آن واقف هستند و به راحتی در مقابل آن ایستاده‌اند همانطور که در سال ۲۰۰۶ این ایستادگی را به رخ کشیدند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=205125

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x