گروه : اخبار اصلی » بحران سوریه » بین الملل » تیتر روان » سیاسی
ساعت : 11:11
شناسه : 204967
تاریخ : 30 مهر 1396
جهنمی که به بهشت تبدیل می‌شود/ رقه پس از چهار سال نفس کشید جهنمی که به بهشت تبدیل می‌شود/ رقه پس از چهار سال نفس کشید

سخنگوی نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه که از حمایت‌های واشنگتن برخوردار هستند، از آزادسازی کامل رقه خبر داد.

به گزارش سیاسی«کمال مهر»؛ سخنگوی نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه که از حمایت‌های واشنگتن برخوردار هستند و در رأس آنها گروه PKK قرار دارد به همراهی حزب اتحاد دموکراتیک PYD و شاخه نظامی آن واحد مدافعان خلق YPG  هستند از آزادسازی کامل رقه خبر داد. نیروهای دموکراتیک سوریه، روز گذشته اعلام کردند که میدانی در الرقه را، که داعشعملیات اعدام میدانی و سر بریدن را در آنجا اجرا می‌کرد آزاد کرده‌اند.

این نیروها در بیانیه‌ای اعلام کردند که در جریان عملیات الرقه، میدان «النعیم» را به‌ شکل کامل آزاد کرده‌اند. ساکنان محلی از این میدان به‌عنوان «میدان جهنم» یاد می‌کنند. پیش از این تلویزیون «بی‌.بی‌.سی» از آزادسازی کامل الرقه، که زمانی پایتخت گروه داعش بود، خبر داده و اعلام کرده بود که «نیروهای دموکراتیک سوریه» به‌زودی بیانیه‌ای رسمی در این‌باره صادر خواهند کرد.

جهنمی که به بهشت تبدیل می‌شود/ رقه پس از چهار سال نفس کشید

شواهد نشان می‌دهد بقایای داعش از این شهر به سمت شرق سوریه و بخش دیرالزور عقب نشینی کرده اند که در آنجا نیروهای ارتش سوریه به پشتیبانی هوایی روسیه در حال مبارزه و از بین بردن آنها هستند.

«نیروهای دموکراتیک سوریه»، که ائتلافی از شبه‌نظامیان کُرد و عرب است، تحت حمایت نظامی ائتلاف آمریکایی از حدود تقریباً ۴ ماه پیش آزادسازی شهر رقه از لوث داعش را آزاد کردند. نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند حدود ۵۰ جنگجوی داعش در اطراف بیمارستان و ورزشگاه اصلی شهر باقی مانده‌اند. اکنون زمان آن است تا کردهای سوری کنترل شهر راهبردی رقه را به حکومت مرکزی سوریه واگذار کنند.

جهنمی که به بهشت تبدیل می‌شود/ رقه پس از چهار سال نفس کشید

آزادسازی شهر رقه ضربه دیگری به داعش است که در دو سال اخیر به تدریج در سوریه و عراق در حال عقب نشینی بوده است. حمله تروریستی گسترده به سوریه، با هدف تصرف سرزمینی و از بین بردن نظام “بشار اسد”  رئیس جمهور قانونی این کشور صورت گرفت و در این زمینه ایالات متحده آمریکا مأموریت مذکور را به تروریست‌های داعش داد.

استان “رقه” در سوریه، از جمله استان‌هایی بود که از سال ۲۰۱۳ توسط داعش اشغال و پس از اعلام خلافت “ابوبکر البغدادی” شهر  “رقه”  به عنوان مرکز عمارت اسلامی مورد ادعای تروریست‌های داعش در سوریه معرفی شد. در حقیقت علت اینکه تروریست‌های داعش “رقه” را پایتخت می‌دانستند ؛ “دستور ابوبکر البغدادی” خلیفه خود خوانده تروریست های داعش است تا از این طریق بر سرتاسر منطقه غرب آسیا مسلط شوند.

جهنمی که به بهشت تبدیل می‌شود/ رقه پس از چهار سال نفس کشید

رقه مرکز استان رقه است که با وسعت بیش از ۱۹۰۰ کیلومتر مربع جمعیتی بیش از ۴۵۰ هزار نفر دارد و در شمال شرق سوریه واقع شده است. در زمستان چهار سال قبل تروریست‌های تکفیری به شهر «رقه» حمله و این شهر را اشغال کردند و تا امروز استان «رقه» تقریبا به طور کامل در اختیار (تروریست‌های داعش) قرار داشت.

رقه در  زمان داعش شهری  بود که ساکنانش برداشتی افراط‌گرایانه از تعالیم اسلام داشته، از مشاهده اعدام افراد در انظار عمومی لذت می‌برند و به شدت از رهبران خشن خود حمایت می‌کنند؛ گفته می‌شود سر بریدن جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی توسط داعش در تپه‌های نزدیک به این شهر انجام شده است. در واقع اطلاعات اندکی در مورد این شهر ۵۰۰ هزار نفری وجود دارد. گفتنی است این شهر تا سال ۲۰۱۳ وارد درگیری‌های سوریه نشده بود.

جهنمی که به بهشت تبدیل می‌شود/ رقه پس از چهار سال نفس کشید

براساس قوانینی سفت و سختی که داعش در این شهر وضع کرده بود، تمام زنان باید نقاب بر صورت می‌زدند، نباید روی لباس‌های مردان عکس می‌بود، سیگار کشیدن ممنوع بود، مغازه‌ها باید در پنج نوبت نماز بسته می‌شد، در فروشگاه لباس‌های زنانه فقط زنان باید فروشنده باشند و زنان تنها با محارم خود به خیابان‌ها بیایند. گردانی از زنان به نام الخنسا و گردانی از مردان به نام الحسبه، وظیفه نظارت بر انجام دقیق این دستورات در شهر را به عهده داشتند.

سران گروهک تروریستی داعش که به فساد، عیاشی و شهوت‌رانی مشهور هستند و زنان و دختران عراقی و سوری را به کنیزی می‌گرفتند، با اجرای قوانین سخت‌گیرانه بر مردم، آنان را به بهانه‌های واهی همچون درست نبستن روبنده، تماشای کارتون، گوش دادن موسیقی و… شکنجه و اعدام می‌کردند.

جهنمی که به بهشت تبدیل می‌شود/ رقه پس از چهار سال نفس کشید

رقه از جمله شهرهایی بود که از آغاز درگیری‌ها در سوریه، همچنان به دولت سوریه وفادار بود. در ماه مارس ۲۰۱۳، نیروهای وابسته به گروه‌های تروریستی همچون احرار الشام و جبهه النصره، کنترل این شهر را از دست نیروهای دولتی گرفتند. این نیروها از خارج آمده بودند و مردم رضایتی نسبت به این موضوع نداشتند.

رقه و موصل به دلیل پایتخت بودن برای داعش و مرکزیت داشتن، از اهمیت ژئوپلتیک بسیاری در تحولات سوریه و عراق برخوردار هستند و آزادسازی این دو شهر، ضربه‌ای سنگین بر پیکر تروریست‌های داعش وارد کرده است. پیشروی‌ صدها کیلومتر مربعی ارتش و نیروهای وطنی سوریه تا رقه و آزادی این شهر باعث شده تا تروریست‌ها هر چه بیشتر در تنگنا قرار بگیرند و شکست‌شان بیش از پیش نزدیک شود و هر زمان سیکل این نبرد تکمیل شود، نفس داعش تنگ‌تر خواهد شد.

جهنمی که به بهشت تبدیل می‌شود/ رقه پس از چهار سال نفس کشید

امروز داعش در بدترین وضعیت خود قرار دارد، این گروه تروریستی در جبهه عراق پایتخت دوم خود یعنی شهر راهبردی موصل را از دست داده است و به نظر می‌رسد باید کم‌کم بساط خود از عراق را جمع کند. از طرف دیگر رقه نیز تصرف حمله ارتش سوریه و نیروهای کرد قرار گرفت و این یعنی پایان کابوسی به نام داعش. گروه تروریستی داعش، بعد از پیشروی‌های خیره‌کننده در چند سال گذشته، اکنون به دردسر بزرگی دچار شده است. داعش تکفیری با از دست دادن مناطق تحت اشغال خود، اکنون به گروهی چریکی تبدیل شده و در فرصت مناسب اقدام به حملات تروریستی و ترقه‌بازی خواهد کرد.

واقع امر این است که داعش به زباله‌دان تاریخ پیوند خورده و شاید سال جدید میلادی را نبیند، در این حالت گروه‌های اسلامی باید نظم را افزایش دهند که در نتیجه هیچ آزاری به اقلیت‌ها یا مخالفان نخواهد رسید. باید این مسأله برای همگان غیرقابل انکار باشد که به طورِ طبیعی، این مردمِ سوریه هستند که باید درباره‌ حکومت خود تصمیم بگیرند نه گروه‌های نظامی با اسلحه و پشتیبانی از آسمان و یک نبردِ بزرگِ غیرِمنطقی؛ زیرا سوریه پیش از این نیز وجود داشته است.

گزارش از حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/