تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
0

اصلی‌ترین رقیب اف۳۵ آمریکایی، از استکهلم می‌آید

  • کد خبر : 204714
  • 28 مهر 1396 - 14:07
اصلی‌ترین رقیب اف۳۵ آمریکایی، از استکهلم می‌آید

کارشناسان معتقدند که گریپین ساب ۳۹، جنگنده‌ای است که توانایی برابری با اف ۳۵ آمریکا را دارد.

به گزارش  گروه سیاسی«کمال مهر»؛ نیروی هوایی سوئد در ماه‌های اخیر سفارش خرید جدیدترین مدل جنگنده گریپن را داده‌ است که از یک موتور ارتقا یافته با نام اف۴۱۴جی و رادار آرایه فازی فعال بهره می‌برد. در این مدل ظرفیت سوخت داخلی هواپیما هم به طور قابل توجهی افزایش یافته‌ است.

ساب ۳۹ گریپن جنگنده چندمنظوره سبک و تک‌موتوره است که توسط شرکت سوئدی ساب سوئد طراحی و تولید شده است. گریپن  که در ۱۹۸۸ برای اولین بار به پرواز درآمده بود، در سال ۱۹۹۷ به نیروی هوایی سوئد پیوست و جایگزین جنگنده‌های ساب ۳۵ دراکن و ساب ۳۷ ویگن شد. این هواپیما در سال‌های بعد به کشورهای آفریقای جنوبی، تایلند، جمهوری چک و مجارستان هم فروخته شد.

اصلی‌ترین رقیب اف35 آمریکایی، از استکهلم می‌آید

گریپن جت مافوق صوتی با سرعت بیش از دو ماخ است که مثل جنگنده‌های قبلی شرکت ساب از طراحی بال‌مثلثی و بدون دم همراه با کانارد بهره می‌برد. مدل‌های تازه‌تر ساب ۳۹ به تجهیزات سوخت‌گیری هوایی هم مجهز شده‌اند و مدل‌های صادراتی آن سازگاری قابل توجهی با استانداردهای ناتو دارند. این جنگنده از یک موتور ولوو-فلایگموتور نیرو می‌گیرد که از موتور آمریکایی جنرال الکتریک اف۴۰۴ اقتباس شده است. موتوری که در جنگنده‌های اف-۱۸ هورنت هم نصب شده‌است.

جنگنده ساب بارها مورد بروزرسانی قرار گرفته است و هم اکنون جزء برترین جنگنده های جهان خصوصا در زمینه رهگیر و حمله به اهداف چند منظوره است.

خصوصیت بیشتر جنگنده‌های اروپایی این است که بیشتر جنگنده‌هایی سبک نسبت به همتایان آمریکایی خود و همچنین چابک و با قابلیت مانور بالا هستند و دارای شعاع عملیاتی محدودتری نسبت به آنان می باشند. سیستم های دیجیتالی و کامپیوتری که امروزه در همه هواپیماها به وفور یافت می شود، در این هواپیما به مفهوم وسیع تری استفاده شده است.

اصلی‌ترین رقیب اف35 آمریکایی، از استکهلم می‌آید

اصلی‌ترین رقیب اف35 آمریکایی، از استکهلم می‌آید

جنگنده سوئدی گریپن با کد JAS-39، اولین جنگنده نسل جدید چند ماموریته با قابلیت تغییر پذیری بالا است که وارد خدمت شده است. این هواپیما، جنگنده ایست که برای مقابله با تهدید های هواپیماهای غرب، یعنی آمریکا که به سرعت در حال تولید جنگنده های پیشرفته و تجهیز ناوگان هوایی خود است، طراحی شده و از توانایی های بسیاری برخوردار می باشد.

سیستم دیجیتالی مجتمع کلی این هواپیما، بیشترین سازگاری و توانایی مقابله با دشمن را برای این جنگنده فراهم می‌کند. خلبان چنین هواپیمایی، می‌تواند به راحتی اطلاعات تاکتیکی ماموریت خود را با هواپیماهای دوست به اشتراک بگذارد، بدون اینکه با به کارگیری این امواج توسط دشمن شناسایی شود. مدل دو خدمه ای این هواپیما نیز برای انجام ماموریت های پیچیده تر که احتیاج به دقت عمل و تنظیم های فراوان دارد، موجود و در حال عرضه است. این هواپیما، همانطور که در ابتدا بیان شد، جنگنده ای جوان و از نسل جدید است که در سال ۱۹۹۷ به خدمت نیروی هوایی سوئد در آمد.

اصلی‌ترین رقیب اف35 آمریکایی، از استکهلم می‌آید

تاکنون کشورهایی مانند جمهوری چک، آفریقای جنوبی و مجارستان سفارش هایی را برای خرید این هواپیما و در نتیجه تقویت ناوگان هوایی خود داده اند که این جنگنده‌ها یا در حال تحویل یا در آینده تحویل خواهند شد. این هواپیما در ماموریت های هوا به هوا قابلیت حمل موشک های معمول مانند سایدوایندر و آمرام را داشته و در عین حال، می تواند با بمب ها و موشک های هوا به زمینی مانند BK-90 و موشک های ضد تشعشع برای ماموریت های هوا به زمین تجهیز شود. این جنگنده نیز طبق معمول همیشگی هواپیماهای جنگنده اروپایی از بال های دلتا شکل یا مثلثی که همه شما با آن آشنا هستید بهره مند بوده و سکان افقی انتهای هواپیما به جلو منتقل شده و از آن یک جنگنده کانارد ساخته است.

قدرت ترمز های ساب به حدی موثر عمل می‌کند که بدون داشتن سیستم معکوس کننده کشش موتور، می تواند متوقف شود. این جنگنده، هواپیمایی با وزن حدود ۶تن هواپیمایی بسیار سبک به شمار آمده و قادر است که در تمامی ارتفاعات با سرعت مافوق صوت پرواز کند، و در ضمن، طول آن نیز از ۱۵ متر تجاوز نمی کند. شاید نام این هواپیما تا حدودی برای شما عجیب باشد، نام «گریپن» در حقیقت همان موجود افسانه ای است که نصف تنه آن بدن شیر و نصف دیگر تنش بدن عقاب می باشد که موضوعی معمولی در مورد نام گذاری هواپیماهاست، چون بسیاری از شرکت اغراق بسیاری در لقب دهی به هواپیماهای ساخت خودشان صورت می دهند.

اصلی‌ترین رقیب اف35 آمریکایی، از استکهلم می‌آید

اصلی‌ترین رقیب اف35 آمریکایی، از استکهلم می‌آید

گرپین دارای هفت آویزگاه خارجی تسلیحات و بار می باشد که دو آویزگاه در نوک بال ها چهار تا زیر بالها در زیر بدنه قرار گرفته است. موشک های هوا به هوا شامل میکا ، آمرام و سایدواندر می باشد که با کد RB74 در نیروی هوایی سوءد شناخته می شود. موشک AIM-9L سایدواندر موشکی کوتاه برد می باشد که برای افزایش قابلیت های Dogfight طراحی شده است.موشک های هوا به زمین نیز شامل موشک های ضد کشتی هدایت شونده راداری Saab RBS 15 F و موشک ماوریک ساخت ریتءون است.

به گونه ای جدیدتراین جنگنده در آینده مجهز به موشک های کوتاه برد هوا به هوای IRIS-T و نیز موشک های هوا به هوای فراتر از میدان دید متءور خواهند شد.علاوه بر این پرتاب موشک دورایستای KEPD 350 نیز از این جنگنده با موفقیت همراه بوده است.

توپ ۲۷ میلیمتری مائوزر نصب شده در داخل بدنه به صورت خودکار دارای هدایت راداری می باشد. ضمناً نوعی غلاف شلیک راکت تیز با موفقیت روی گرپین آزمایش شده و به صورت عملیاتی روی این جنگنده مورد استفاده قرار گرفته است.

اصلی‌ترین رقیب اف35 آمریکایی، از استکهلم می‌آید

 مشخصات ساب ۳۹ گرپین در یک نگاه

وزن هواپیما ۶۵۰۰ کیلوگرم است
حداکثر وزن هواپیما در حالت رزمی ۱۲۵۰۰ کیلوگرم(یعنی تقریبا به اندازه وزن خودش مهمات حمل می‌کند)
فاصله پهنای دوبال ۸ متر
طول هواپیما ۱۲ متر
موشک‌های هوا به هوای میان برد: آمرام و اسپارو
موشک‌های هوا به هوای کوتاه برد: سایدواندر و اسرام
توپ ۲۷ میلیمتری
انواع موشک های ضد کشتی (هارپون)
انواع موشک‌ها و راکت‌های هوا به زمین(ماوریک)
سیستم جنگ الکترونیک و غلاف‌های داخلی و خارجی شناسایی و جاسوسی
سه تانکر اضافی جهت طی مسافت‌های طولانی
قابلیت سوخت گیری هوا به هوا
موتور هواپیما اف ۴۰۴ جنرال الکتریک است که تحت لیسانس ولوو به نام آر- ام ۱۲ تولید می شود
و توانایی تولید ۱۸۰۰۰ پوند نیرو را دارد
حداکثر سرعت هواپیما در ارتفاع بالا ۲ ماخ و در ارتفاع پست ۱.۱۵ ماخ می باشد
این هواپیما در کمتر از ۲ دقیقه می‌تواند تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری از سطح زمین صعود کند
و در کمتر از ۳۰ ثانیه تا ۱.۱ ماخ سرعت بگیرد .
این جنگنده در برابر فشاری برابر ۹ جی در حالت رزمی مقاومت می کند
همچنین آمادگی انجام گردش‌های ناگهانی در داگ فایت تا ۳۰ درجه را داراست
قیمت عملیاتی این جنگنده (قیمت ۱ فروند همراه با آموزش‌های فنی تعمیر و نگهداری و دوره های خلبانی
پشتیبانی قطعات و تسلیحات ) بیش از ۵۰ میلیون دلار است

انتهای پیام/ش

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=204714

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x