گروه : اجتماعی » گردشگری » وبگردی
ساعت : 9:36
شناسه : 204297
تاریخ : 24 مهر 1396
کشف شهر زیر زمینی در زنجان+تصاویر کشف شهر زیر زمینی در زنجان+تصاویر

شهر زیرزمینی دژمند در ۴۰ متری زیر زمین یکی از آثار شگفت انگیز تاریخی ایران زمین محسوب می شود که در روستای خوئین قرار گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی«کمال مهر»؛ روستای خوئین زنجان در ۶۰ کیلومتر جاده زنجان، بیجار قرار گرفته است، این روستا به دلیل وجود آثار تاریخی مشابه بی ارتباط با ماهنشان نیست، در تقسیمات اداری و کشوری حال حاضر هر کدام از این آثار باستانی در یک منطقه قرار گرفته اند، اما در گذشته همه این محوطه‌های باستانی جزو یک منطقه بوده و تحت فرمانروایی حاکم ماهنشان بوده است.

شهر زیرزمینی دژمنده یا دژمند، اثری بسیار استثنایی است که از دالان‌ها و اتاق‌هایی تشکیل شده که در دل زمین کنده شده اند، معماران خبره‌ای که این شهر زیرزمینی را ساخته اند همه جوانب را در نظر گرفته بودند، چرا که در سقف‌های سنگی این بنا منافذی تعبیه شده بود تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد.

 *کشف شهر زیر زمینی دژمند

کشف این شهر زیرزمینی هم در نوع خود جالب است چرا که همین منافذ باعث شد وجود این شهر زیرزمینی فاش شود به این ترتیب که خانه‌ای در روستای خوئین نشست کرده و درون شهر زیرزمینی فرو می‌رود، به این شکل اهالی روستا دالان‌ها و اتاق‌های سنگی شهر زیرزمینی را کشف می‌کنند، دژمند، این شهر زیرزمینی پیچ و خم‌های زیادی دارد،   شاید یکی از دلایل معماری پرپیچ و خم این شهر این است که هنگام حمله دشمنان مانع پیشروی سریع آن‌ها می‌شد، برای همین ساکنان قدیم خوئین می‌توانستند از فرصت استفاده کرده و در اتاقک‌های تو در توی دژمند پنهان شوند، دژمنده اتاقک و راهروی زیادی دارد.

در بعضی از نقاط این شهر زیرزمینی می‌توان ایستاده حرکت کرد، اما اگر بخواهید تمام و کمال دژمند را جست و جو کنید، باید سینه خیز رفتن را هم یاد بگیرید. محققانی که برای تحقیق به این شهر زیرزمینی رفته اند معتقدند این بنا یکی از شگفتی‌های جهان است چرا که در ۴۰ متری سطح زمین ساخته شده و حدود چهار کیلومتر هم طول دارد، در این شهر زیرزمینی همه چیز حساب و کتاب دارد، منفذ‌هایی که برای تهویه هوا ایجاد شده در فاصله‌های مشخصی قرار گرفته اند و در مکان‌هایی هم شکاف‌هایی برای روشن شدن مسیر تعبیه شده است.

 شهر زیرزمینی دژمند

این شهر زیرزمینی نظیر چند ورودی دارد، اما دو ورودی این شهر تا به حال بازگشایی شده است یکی از این ورودی‌ها در روستا تعبیه شده و دیگری مشرف به یک دره سرسبز است.   شاید ساکنان قدیم خوئین به خاطر درامان ماندن از جنگ‌های آن زمان، این شهر زیرزمینی را ساخته اند چرا که روی تپه‌های مرتفع این روستا چند برج دیده بانی هم ساخته شده تا به محض حمله دشمن، دیده بان‌ها اهالی روستا را با خبر کنند و آن‌ها به شهر زیرزمینی پناه ببرند.

پیش از این، معدود افرادی که دژمنده را دیده بودند با استفاده از وسایل ابتدایی و شخصی به داخل آن می‌رفتند و اینک که روشنایی داخل غار در مسیر‌های اصلی تامین شده، شگفتی و اعجاب این اثر ویژه تاریخی بیش از پیش قابل درک است.   در حالی که دژمنده خوئین به عنوان یکی از آثار شگفت انگیز تاریخی ایران زمین، به واسطه بی توجهی نهاد‌های ذیربط و مسئولان مرتبط در حال نابودی بود و بعضا اخبار ناخوشایندی درباره آن به گوش می‌رسید، طدر حال حاضر برای ورود به این غار عجیب مدخلی ایجاد شده و روشنایی مسیر‌های رفت و آمد آن نیز با تعبیه لامپ‌های برق تامین شده است.

دژمنده یا همان شهر زیرزمینی خوئین پس از سال‌ها بی خبری و بی توجهی، مدتی است که از سوی سازمان میراث فرهنگی استان زنجان مورد توجه قرار گرفته و گویا از سوی این سازمان بودجه‌ای نیز برای بازسازی و تعمیرات آن در نظر گرفته شده است.

پیش از این، معدود افرادی که دژمنده را دیده بودند با استفاده از وسایل ابتدایی و شخصی به داخل آن می‌رفتند و اینک که روشنایی داخل غار در مسیر‌های اصلی تامین شده، شگفتی و اعجاب این اثر ویژه تاریخی بیش از پیش قابل درک است.

بدون شک راه‌های متعددی که در طبقات مختلف این غار وجود دارد و برخی از آن‌ها مسدود و برخی همچنان باز است، نیازمند پژوهش‌های گسترده‌ای است.

همچنین درب سنگی نسبتا بزرگی که به نظر می‌رسد در میانه مسیر اصلی این مجموعه قرار دارد و غار را به دو بخش اصلی و فرعی تقسیم می‌کند، دارای کتیبه‌ای است که متخصصان زبان‌های باستانی کشورمان بایستی در رمز گشایی آن تلاش کنند.

 

شهر زیرزمینی دژمند

شهر زیرزمینی دژمند

شهر زیرزمینی دژمند

شهر زیرزمینی دژمند

شهر زیرزمینی دژمند

شهر زیرزمینی دژمند

منبع:موج رسا

انتهای پیام/