گروه : اخبار اصلی » اقتصادی
ساعت : 9:54
شناسه : 203561
تاریخ : 17 مهر 1396
پورابراهیمی: اطلاعات سهام عدالت در هاله‌ای از ابهام است/پوری حسینی: ۲۰ هزار میلیارد تومان سهام قیمت گذاری نشده داریم پورابراهیمی: اطلاعات سهام عدالت در هاله‌ای از ابهام است/پوری حسینی: ۲۰ هزار میلیارد تومان سهام قیمت گذاری نشده داریم

سهام عدالت و مسائل مربوط به آن در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

۲۳ هزار نفر مابه التفاوت سهام عدالت را پرداخت کرده‌اند/شرکت‌های سود ده در سهام عدالت جایگزین شرکت‌های زیان ده شده‌اندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی«کمال مهر»، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به لزوم تعیین تکلیف سهام عدالت در پایان یک دوره ده ساله اظهار داشت: تصمیمی که بتواند رضایت مردم را فراهم کند اتخاذ نشده است لذا مابه التفاوت سهام عدالت با اصول قانونی این طرح مطابقت ندارد.

وی افزود: متوسط پرداختی که از مردم طلب می شود معادل ارزش سهام عدالت است و این موضوع به صلاح کشور نیست؛ چرا که در این مسیر مردم مقداری هم در خصوص سهام عدالت بدهکار می شوند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه وضعیت سهام عدالت بلاتکلیف است،گفت : اطلاعات سهام عدالت در هاله ای از ابهام است.

وی درباره تعداد افرادی که مابه التفاوت سهام عدالت را پرداخت کرده اند، گفت: ۲۳ هزار نفر از ۵۰ میلیون نفر پول پرداخت کردند اما تکلیفشان مشخص نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: ما مصوبه دولت برای ۷ پالایشگاه را در خصوص سهام عدالت لغو کردیم.

وی با انتقاد از دریافت طرح مابه التفاوت سهام عدالت گفت: افراد تحت پوشش کمیته امداد مشخص نیست که در سیستم تعریف شده دولت برای سهام عدالت صاحب چه چیزی هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه شرایط بورسی سهام کاملا مشخص نیست؛ عنوان داشت: از نظر قانونگذار عدم قیمت گذاری بورسی و برخی محدودیت های بورس مشخص نیست که چه چیزی در اختیار مردم قرار می گیرد.

پورابراهیمی گفت: از نظر ما میزان سودی که تخمین زده می شود، مشخص نیست. کل سود سهام عدالت را دوستان می گویند ۴ هزار میلیارد تومان است اما با توجه به شرایط بازار این موضوع همخوانی ندارد.

وی گفت : قرار است به هر نفر برای سود ۸۰ هزار تومان واریز کنند اما سوالی که مطرح می شود این است که نرخ بازده سود سهام عدالت چقدر است.

در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح سهام عدالت یک میلیون تومان سهام عدالت در نظر گرفته شده است، عنوان داشت : اگر قرار بود که سهام عدالت رایگان باشد همان زمان ارائه می شد.

وی با اشاره به ساز و کار دریافت سهام عدالت برای تعیین سود سهام افزود: غیر از دو دهک آخر قانونگذار تعیین کرده که اگر فرد سهام را کاملا می خواهد باید مابه التفاوت آن را بپردازد.

پوری حسینی تصریح کرد : ساز و کار ۶۰ شرکت به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان برای سهام عدالت کاملا مشخص است.

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره ساز و کار تعیین شرکت ها در سهام عدالت گفت: دولت به جای شرکت هما و پالایشگاه هایی که سود ده نبودند، شرکت های سود ده را جایگزین کرد. ما امروز ۲۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای مشمولان کنار گذاشتیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار میلیارد تومان سهام قیمت گذاری نشده داریم، گفت : اگر استقبال شود ۶۰۰ میلیارد تومان را واگذار می کنیم و سپس عدد فوق را واگذار خواهیم کرد.

پوری حسینی تاکید کرد : اگر مردم ۴۶۷۰۰۰ تومان بدهند سهم معادل دو برابر سود را دریافت خواهند کرد که سود این سهام سالی ۱۳ درصد خواهد بود.

پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ۶۰ شرکت سرمایه پذیر داریم که ۴۹ تا قیمت قطعی دارند، گفت: از این ۴۹ شرکت قرار است به ۴۹ میلیون نفر سهم داده شود.

وی با بیان اینکه اگر امروز اصل سهام عدالت را نمی‌توانیم به مردم بدهیم باید سود آن را به مردم پرداخت کنیم، افزود: تلاش شده تا تکلیف صندوق های قابل معامله در بورس مشخص شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه نباید سود سهام‌عدالت بلوک شود زیرا این امر سبب بی اعتمادی میان مردم و دولت می شود، خاطرنشان کرد: در قانون قید شده بعد از اتمام ده سال ۶ ماه فرصت داده شود تا نفرات آورده خود را ارائه دهند.

پوری حسینی با اشاره به اینکه ۴ هزار میلیارد تومان سود ده ساله سهام عدالت است لذا این پول متعلق به دولت نیست بلکه متعلق به مردم است و در نزد دولت قرار دارد، اضافه کرد: ما وکیل ۴۹ میلیون نفر نیستیم مردم باید خودشان تصمیم بگیرند.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد : در بحث سهام عدالت یک چالش بیشتر پیش رو نداریم و آن بلاتکلیفی صندوق‌های قابل معامله در بورس به جای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است لذا اگر این یک مورد را مجلس برای ما حکم دهد سهام عدالت هیچ ابهامی از الان تا آخر نخواهد داشت.

وی افزود: از مردم تقاضا می کنیم کسانی که تمایل دارند الباقی را تا پایان مهر ماه پرداخت کنند.

پوری حسینی ادامه داد: سود عملکرد مالی سال ۹۵ شرکت های سرمایه پذیر برای دولت نیست بلکه برای مشمولان سهام عدالت است.

پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مردم باید بعد از ۱۰ سال بتوانند اصل برگه سهام خود را داشته باشند، گفت: اولویت در واگذاری اصل سود سهام عدالت است.

وی با اشاره به اینکه طرح واگذاری سهام عدالت را دو سال پیش نوشتم، افزود: به زودی طرح دو فوریتی در خصوص پرداخت مابه التفاوت سود سهام عدالت در مجلس مطرح خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید منطق اقتصادی داشته باشیم عنوان کرد: نیازمند همکاری دولت و مجلس در رابطه با سهام عدالت هستیم و باید مردم برای سهام عدالت نیز تصمیم گیری کند.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه در ۶ ماه گذشته تقریبا مردم ۱۲ هزار میلیارد پول پرداخت کرد اظهار داشت: طی نامه ای از رئیس جمهور درخواست کردیم به جای ۴ هزار میلیارد تومان سود سهام بگوییم تا ۶ ماه دیگر اصل سهام آزاد می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح واگذاری اصل برگه های سهام به مردم گفت: دولت از نظر قانونی دستش باز است .

وی افزود: چند روز قبل با وزیر اقتصاد جلسه ای داشتیم که گفته شد کار کارشناسی در خصوص نحوه واگذاری سهام عدالت انجام شود و در نهایت در قالب طرح در مجلس مطرح خواهد شد و به زودی متن آن را نهایی خواهیم کرد.

پور ابراهیمی با اشاره به اینکه۴ هزار میلیارد سود سهام عدالت اینگونه نیست که بلافاصله قابل پرداخت باشد افزود:۲۳ هزار نفر از ۵۰ میلیون دارندگان سهام عدالت این فضا را قبول دارند.

انتهای پیام/