گروه : اقتصادمقاومتی » اقتصادی » تاپ نیوز » تیتر روان
ساعت : 8:52
شناسه : 197744
تاریخ : 22 مرداد 1396
تعطیلی ۵ هزار واحد تولیدی، ۴۵ درصد اشتغال صنعتی را به خواب برد/ حمایت «یک روزه» دردی دوا نمی‌کند تعطیلی ۵ هزار واحد تولیدی، ۴۵ درصد اشتغال صنعتی را به خواب برد/ حمایت «یک روزه» دردی دوا نمی‌کند

صنایع کوچک نقش مهمی در اشتغالزایی و تولید دارند، اما با بی توجهی بسیاری از آنها به تعطیلی کشیده شده اند.

به گزارشگروه اقتصادی«کمال مهر»،از سال ۱۳۹۳ به منظور تکریم و تجلیل از جایگاه تلاشگران عرصه صنایع کوچک و همچنین متولیان و دست اندرکاران حوزه ایجاد و توسعه زیر ساختهای صنعتی، در ۲۱ مرداد ماه روز حمایت از صنایع کوچک نام گذاری شد.

دیروز نیز در پیش خطبه های نماز جمعه علی یزدانی رئیس شهرک های صنعتیگفت: در تقویم بسیاری از کشورها نه در یک روز بلکه  یک هفته به موضوع صنایع کوچک اختصاص داده شده  البته حمایت از تولید، صنعت و بنگاه های کوچک و متوسط نبایستی محدود به یک روز باشد و همه در طول سال باید نسبت به این بنگاه ها نگاه حمایتی داشته باشند.

صنایع کوچک و خرد در بسیاری از کشورها بخش عمده تولید و نیاز را تامین می کنند و به نوعی موتور محرکه اقتصادهای صنعتی هستند و به لحاظ اشتغالزایی سهمی عمده در کاهش نرخ بیکاری دارند.

طبق بررسی ها ۴۲ درصد از اشتغال صنعتی کشور در شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک هستند و چنانچه واحد‌های تولیدی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، مورد حمایت قرار گرفته و راه‌اندازی شوند،اشتغال ۹۷ هزار نفر را به همراه خواهد داشت.

اما این بخش با وجود مزیت های فراوان به جهت آسیب پذیری به ویژه در برابر تکانه های خارجی(تحریم) و رکود از سایر بخش ها شکننده تر هستند و به تعطیلی کشیده می شوند.در حالیکه در سالهای گذشته چتر رکود بر اقتصاد ایران سایه افکنده شاهد افت شدید تولیدات از سوی واحدهای کوچک و متوسط هستیم.

از آنجایی که مهمترین مشکل واحدهای تولید در کشور سرمایه در گردش و نقدینگی است،به منظور احیای صنایع کوچک ، دولت برنامه های حمایتی را از سال گذشته در قالب اعطای تسهیلات بانکی آغاز کرد، اما مسیر پرپیچ و خم و بوروکراسی پیچیده و سود بالای تسهیلات عملا گره گشا نبود، از سوی دیگر مشکلات مالیاتی و بیمه واحدهای تولیدی موجب شده تا رونق محسوسی در اقتصاد کشور روی ندهد.

به نظر می رسد حمایت از صنایع به خصوص صنایع کوچک فقط با شعار و حرف و با اعطای تسهیلات با بهره بالا کاری را از پیش نمی برد و اراده و عزم جدی تمام مسئولان در بخش های مختلف اعم از قانونگذاری و اجرایی را می طلبد.

صنایع کوچک پیشران اقتصاد صنعتی

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت در حاشیه روز حمایت از صنایع کوچک در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص نقش صنایع کوچک در اقتصاد ایران گفت: بیش از ۹۵ درصد بخش صنعت از صنایع کوچک و متوسط یعنی بنگاه هایی که زیر ۱۰۰ نفر شاغل دارند، شکل گرفته است.

وی افزود:  این صنایع در بخش های مختلف از جمله صنایع دانش بنیان که جز اولویت ها ماست فعال هستند و در واقع رابط بین جامعه و صنایع بزرگ به شمار می روند.بطور مثال در صنعت خودروسازی تامین برخی قطعات توسط واحدهای تولیدی کوچک و متوسط انجام می شود.

به گفته وزیر صنعت معدن و تجارت، صنایع کوچک نقش مهمی در توسعه و رشد اقتصادی دارند و در ایران ظرفیت این بخش بسیار مناسب بوده، بطوریکه فقط در صنعت پتروشیمی بیش از ۱۰ هزار واحد کوچک و متوسط وجود دارد که می توان از این ظرفیت ها برای تامین نیازهای داخل استفاده کرد.

نعمت زاده با بیان اینکه صنایع کوچک در بسیاری از کشورهای صنعتی پیشران اقتصاد است، گفت: در ایران نیز با توجه به ظرفیت های موجود این بخش می تواند کمک شایانی به تولید ناخالص داخلی  و توسعه اقتصادی بکند.

وی در پایان تاکید کرد:صنایع کوچک و متوسط نقش مهمی در اشتغالزایی دارند و با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری برای بکارگیری و حمایت از تولید و توان داخلی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، نگاه ویژه به این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

تعطیلی بیش از ۵ هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط

علی یزدانی رئیس سازمان صنایع کوچک و مدیرعامل شهرک های صنعتی کشور در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،  در خصوص وضعیت صنایع کوچک در ایران گفت: این بخش تاثیر بسزایی در اقتصاد هر کشور دارد و با بررسی بر روی کشورهای صنعتی دنیا در می یابیم که نزدیک به ۹۰ درصد بنگاه های اقتصادی آنها واحدهای کوچک و متوسط هستند.

وی افزود: استارت آپ ها و بنگاه های کوچک در زمینه های مختلف در جهان مطرح بوده و در کشور ما نیز توجه ویژه به این بخش برای تولید بیشتر و اشتغالزایی شده است.

یزدانی با بیان اینکه اقتصاد امروز دنیا بسیار پویا است، گفت:  با توجه به گسترش شرکت دانش بنیان و افزایش حجم تجارت الکترونیک،واحدهای تولیدی باید خود را به علم و دانش روزدر تولید تجهیز کنند و اگر کیفیت و بازار را مورد توجه قرار ندهند درآینده دچار مشکل خواهند شد.

معاون وزیرصنعت با اشاره به مشکلات بنگاه های کوچک گفت: در این بخش معضلات متعددی وجود دارد اما یکی از این مشکلات تعداد زیاد  واحدهای صنعتی است که موجب می شود  تعطیلی،راکد بودن و یا فعالیت زیر ظرفیت آنها بیشتر نمایان شود.

مدیرعامل شهرک های صنعتی کشور با مقایسه صنایع کوچک و بزرگ اظهار داشت: تنها۳ هزار و ۵۰۰ بنگاه های بزرگ اقتصادی در کشور وجود دارد در حالیکه ۹۶ درصد صنعت از بنگاه های کوچک و متوسط تشکیل شده، ضمن اینکه در بنگاهای کوچک نزدیک به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اشتغال صنعتی در سالهای گذشته صورت گرفته اما بنگاه های بزرگ ارزش افزوده بیشتری تولید می کنند.

رئیس سازمان صنایع کوچک در پایان در پاسخ به این سوال که اکنون چه تعداد واحد تولیدی خرد و کوچک تعطیل است، بیان کرد: بررسی ها برای دقیق تر شدن آمار در حال انجام است و تا پایان سال گذشته از ۳۹ هزار بنگاه کوچک و متوسط حدود ۱۴.۵ درصد یعنی چیزی حدود ۵ هزار و ۲۰۰ بنگاه نعطیل بوده است.

لزوم بازنگری در حمایت از تولید

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی،  در خصوص حمایت ها از صنایع کوچک و واحدهای تولید خرد گفت: ساختار اقتصاد کشورهای صنعتی را بنگاه های کوچک و متوسط و واحدهای خرد تولیدی،خدمات فنی و توزیعی شکل می دهند و تقویت این بخش جزو الزامات اقتصادی محسوب می شود.

وی افزود: برخلاف دنیا که تقوییتsme  ها (بنگاه های کوچک) را مدنظر قرار می دهند و امروز کشورهای توسعه یافته توسط همین بنگاه ها پیشرفت داشتند،اما در کشور ما حمایت بصورت واقعی از این  بخش صورت نگرفته است.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بخشی از بنگاه ها در قالب صنعت از برخی حمایت ها و تسهیلات برخوردار بوده اند، اما بسیاری از واحدهای دیگر شامل این حمایت ها نشده اند، ضمن اینکه میزان بهره بانکی آنقدر بالاست که آن تعداد واحدهایی هم که موفق به دریافت تسهیلات شده اند با مشکل بازپرداخت روبرو هستند.

فاضلی با اشاره به اینکه دریافت تسهیلات توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان ندارد، بیان کرد: در دودهه اخیر بانکداری به سمت دلالی و سوداگری میل کرده و بخشی از اصناف که جز واحدهای کوچک و متوسط هستند از هیچ گونه تسهیلات و اعتباری استفاده  نکرده اند.

وی در پایان تصریح کرد:  با شعار نمی توان از تولید حمایت کرد و متولیان باید این را بپذیرند و قوانین نیز باید در این امر بهبود یابد.دولت و بانک ها باید در تحقق واقعی حمایت گام بردارند و امیدواریم که درآینده وضعیت بهتری شاهد باشیم.

انتهای پیام/