گروه : اجتماعی » جامعه » ویژه ها
ساعت : 1:01
شناسه : 197562
تاریخ : 21 مرداد 1396
آنچه در آرایشگاه های زیر زمینی می گذرد/ فالگیری دُکان پر مشتری آرایشگاه های زنانه آنچه در آرایشگاه های زیر زمینی می گذرد/ فالگیری دُکان پر مشتری آرایشگاه های زنانه

برخی از افراد برای کسب درآمد بیشتر افراد را اغفال کرده و با فال تاروت یا قهوه یا تفأل به قران و استخاره برای مردم نسخه می پیچیند و از مردم ساده پول های زیادی می گیرند.

 

به گزارش «کمال مهر»؛ به نقل از آرمان زنان؛ابروهایی دم تیز و رنگ شده با آرایشی غلیظ و ناخن هایی لاک زده و پیراهن و دامنی کوتاه؛ زنی جوان که فالگیری چند سالی است شغل اصلیش شده و برایش درآمد خوبی به ارمغان آورده است؛ پر از فیس و افاده است؛ بادی هم به غبغب دارد که «فالگیری کار هر کسی نیست خانم. بعضیا در و دکان درست می کنند که از مردم پول بگیرن. اما من در کشورهای عربی دوره دیده ام.»

عصر یک روز تابستانی است و آرایشگاه لبریز زنانی است که برای فالگیری و میزامپیلی آمده اند…

* زندگی مردم در ته مانده های قهوه فنجان ها

صدای خنده زنان در آرایشگاه می پیچد. «خانم شوهرت شلوارش دوتا شده. نگاه کن ته فنجانت یک خانوم قد بلند مو مشکی ایستاده. درست روبروی شوهرت. خب دیگه باید حواست را جمع کنی. هوای شوهرت را بیشتر داشته باشی. مردای امروز هوایی می شن می رن سراغ یک نفر دیگه.» این ها صحبت های زن فالگیر وسط آرایشگاه است که بر روی صندلی لم داده است و قهوه جوشی در کنارش نهاده و برای زنان داخل سالن آرایشگاه فال می گیرد.

فال تاروت، قهوه، نخود این ها عناوین فال هایی است که زن فالگیر با خودکار بر روی کاغذی نوشته و بر سینه دیوار آرایشگاه چسبانده است. کمی جلوتر می روم از او می پرسم: فال تاروت چی هست. قیمتش چقدر است؟ دستی به چانه اش می زند و می گوید: «شما بلا مشتری من نبوده اید؟ من برای افرادی که مشتری هستند تخفیف می دهم. فال تاروت با پاسور است. یکی از قدیمی‌ترین روش‌های پیشگویی یا الهام بخشی در تاریخ، تاروت بوده. تاروت در گذشته بیشتر مورد توجه اشراف و ثروتمندان بود چون دسترسی به پیشگوی مسلط در زمانی که حاکمان آن را ممنوع کرده بودن پرهزینه و سخت بوده اما حالا افرادی که به تاروت تسلط داشته باشند نادرند.»

* فال تاروت ۲۰ هزار تومان

هزینه هر فال ۲۰ هزار تومان می شود. سری تکان می دهم و می نشینم روی صندلی تا نحوه کارش را برای یکی از مشتریان نظاره گر باشم. زن مشتری می نشیند مقابل زن فالگیر. زن فالگیر پاسورها را زیر و رو می کند و زیر لبی حرفی می زند. به مشتری می گوید یک دسته از پاسورها را بردار. او هم این کار را انجام می دهد. زن فالگیر پاسورها را یکی یکی دور میز می چیند «خانوم دخترت خواستگار خوبی دارد. به او جواب مثبت بدهید. پسرت رفیق نابابی دارد که او را به راه خلاف می کشاند. حواست را جمع کن. به به شوهرت هم که شب ها دیر به منزل می آید و جلسه های پی در پی را بهانه می کند.» زن مشتری آب دهانش را قورت می دهد. خودش را جمع و جور می کند و از جایش برمی خیزد و ۲۰ هزار تومان می گذارد روی میز.

نوبت یک نفر دیگر است در این فاصله از زن مشتری می پرسم این نسخه هایی که برای شما پیچید درست است. زن سرش را تکانی می دهد و می گوید «خدا خیر ندهد زن همسایه را همیشه آدرس این جا را به من می داد که فال های خوبی می گیرند. اما تمام این حرف هایی که برای من گفت صحت ندارد. شوهر من چند سالی است که فوت کرده و یک دختر کوچک دارم. اصلا تمام حرف هایش دروغ است.»

ساعت هفت بعدازظهر است و کم کم زن های دیگری از راه می رسند. مثل اینکه برای گرفتن فال نوبت قبلی دارند. می نشینند تا زن فال زندگی را برای آنها طرح دیگری بزند.

در گوشه ای از آرایشگاه دختر جوانی ایستاده است و گریه می کند. زن فالگیر به او می گوید «بزار فالت را بگیرم ببینم چه اتفاقی برایت افتاده است.» قهوه را داخل قهوه جوش می ریزد و حرف های باطل و بیهوده ای برای دختر بازگو می کند «پدرت نمی گذارد تو با حمید ازدواج کنی. تو حمید را دوست داری. اما زهی خیال باطل او کس دیگری را دوست دارد.» این ها سخنان زن فالگیر است که برای دختر بازگو می کند. دختر دهانش از تعجب باز می ماند. رو می کند به زنان داخل آرایشگاه و می گوید «ای بابا. خونه ما را دزد زده. من برای همین گریه می کنم. چه ربطی به ازدواج و این مسائل داشت.»

* فالگیری در آرایشگاه ها و بدنامی این شغل

اختر ملاافضل، عضو هیئت رئیسه اتحادیه صنف آرایشگاه های زنانه اصفهان که سابقه ای ۲۵ ساله در این اتحادیه دارد در گفت و گو با آرمان زنان اظهار کرد: در طول دوران خدمت شاهد اتفاق ها و تخلف های زیادی در این حرفه بوده ام که خوشبختانه در بین جواز داران کمتر دیده شده ولی گاهی خلاف هایی دیده می شود که باعث بدنامی این شغل شده است.

وی افزود: از جمله این تخلف ها، دخالت هایی در امر پزشکی و تجویز داروهایی با اسم لاغری است که با استفاده از مخدر شیشه در این داروها افراد را تشویق می کنند که آن را مصرف کنند و این کار باعث اعتیاد ناخواسته افراد می شود.

این عضو هیئت رئیسه آرایشگران زنان اصفهان ادامه داد: برخی از افراد برای کسب درآمد بیشتر افراد را اغفال کرده و با فال تاروت یا قهوه یا تفال به قران و استخاره برای مردم نسخه می پیچیند و از مردم ساده پول های زیادی می گیرند.

ملاافضل تصریح کرد: گاهی اماکن و ارگان ها شخصا این افراد را شناسایی و با آنها برخورد می کنند ولی متاسفانه تعداد آرایشگاه های زیر زمینی متخلف بسیار زیاد است و احتیاج به بررسی بیشتر و فوری دارد.

* به متخلفان اخطار می دهیم

محمودی هم که حدود ۱۷ سال در خدمت جامعه آرایشی اصفهان بوده و اکنون مدرس و مربی سازمان فنی حرفه ای در رشته مراقبت از پوست است در گفت و گو با آرمان زنان بیان کرد: همکاری با آموزشگاه تاتو از وظایف من است اما درباره فالگیری تاکنون از سوی آرایشگاه ها گزارشی نرسیده و اگر هم در آرایشگاهی فالگیری و رمالی انجام شود با همکاری اداره اماکن اول هشدار و سپس اخطار به واحد متخلف داده می شود و در صورت عدم توجه با آنها برخورد می شود.

محمدی تاکید کرد: موضوع فالگیری، تفال و رمالی در برخی از واحدها دیده شده که با آنان برخورد شده است اما اکثرا این افراد بدون مجوز هستند و بیشتر در محل های مسکونی حرفه آرایشگری و فالگیری را ادامه می دهند؛ البته چون آرایشگری جز مشاغل خانگی محسوب می شود نمی توان صد در صد از این تخلف ها در این کلان شهر جلوگیری کرد.

به گزارش آرمان زنان، فالگیران و رمالان در آرایشگاه ها در و دکانی برای خود درست کرده اند و پول مردم ناآگاه و ساده را به جیب می زنند و لذا لازم است بازرسان صنف آرایشگاه ها و اماکن باید بیش از پیش بر روی این موضوع نظارت کنند.

انتهای پیام/