تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

پارسوماش؛ محل نخستین تماس آشوریان با پارسیان

  • کد خبر : 197480
  • 20 مرداد 1396 - 23:49

آشوریان و پارسیان نخستین بار در پارسوماش که هم‌اکنون در نزدیکی مسجد سلیمان قرار گرفته، با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش گروه فرهنگی«کمال مهر»؛ پارسوماش، شهری تاریخی بوده که هم‌اکنون در نزدیکی مسجد سلیمان واقع شده است. این شهر محل نخستین تماس آشوریان با پارسیان بوده و نام آن در کتیبه‌های پادشاه آشور شمشی اداد پنجم ۸۲۳ تا ۸۱۰ پیش از میلاد، کتیبهٔ سناخریب متعلق به سال ۶۹۱ پیش از میلاد و رشته‌ای از نامه‌های آرشیو، پادشاهان آشور که مربوط به حوادث ۶۵۳ تا ۶۵۲ پیش از میلاد است، به عنوان یکی از ایالات منتهی عیلامی آمده است.

 

پارسوماش؛ محل نخستین تماس آشوریان با پارسیان

 

شهر تاریخی پارسوماش بر اساس آنچه در نوشته‌های ریچارد نلسون فرای، شرق‌شناس و ایران‌شناس برجسته آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد آمده، به احتمال قوی همان پارس بعدی یا بخشی از انشان است.

 

پارسوماش؛ محل نخستین تماس آشوریان با پارسیان

 

بنابراین گزارش، عبدالحسین زرینکوب در خصوص پارسوماش چنین نوشته است: «طوایف پارسه ظاهراً از محلی در نواحی شرق دریاچه ارومیه به نام پارسواش [۴]در امتداد زاگرس در دره‌های کرخه و کارون تدریجاً به سمت جنوب فلات سرازیر شده‌اند و وقتی در حوالی شوشتر و مسجد سلیمان کنونی رسیده اند، مهاجرت را متوقف کرده‌اند. این مناطق، از نظر باستانی، امروزه به نام آن‌ها پارس خوانده می‌شود…»

 

پارسوماش؛ محل نخستین تماس آشوریان با پارسیان

شایان ذکر است؛ دیاکونوف، خاورشناس روسی نیز در همین خصوص نوشته «معلوم نیست که آریاییان در چه زمانی در پارس پیدا شده‌اند. در هر حال قبول این فرضیه که آن‌ها در قرن هشتم تا هفتم پیش از میلاد از ایالت شمال پارسوماش آمده‌اند، خیلی ضعیف است…!»

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=197480

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x