گروه : بین الملل » تحولات یمن » تیتر روان » سیاسی
ساعت : 15:01
شناسه : 197348
تاریخ : 18 مرداد 1396
آمادگی ارتش یمن برای تصرف شهرهای عربستان

معاون سخنگوی ارتش یمن بیان کرد که در صورت اجازه رهبران سیاسی این کشور، به سمت تصرف شهرهای سعودی حرکت کرده و آماده پیوستن به «الحشد الاسلامی» برای آزادسازی فلسطین و مبارزه با صهیونیست ها است.

2521928.jpg

 به گزارش«کمال مهر»، بیش از دو سال از تجاوز و حملات شبانه روزی جنگنده های سعودی به مردم بی گناه یمن می گذرد. در طول این مدت ده ها هزار نفر از شهروندان یمن شهید و زخمی شده اند اما از سوی مقابل توان دفاعی این کشور نیز به دلیل مقاومت یمنی ها افزایش یافته است و اخیرا ارتش و کمیته های مردمی یمن با هدف قرار دادن چندین نقطه راهبردی در عمق خاک سعودی ها، دستاوردهای زیادی کسب کرده است.

در همین راستا با سرتیپ «عزیز راشد» معاون سخنگوی ارتش یمن گفتگویی کردیم که شرح آن در ادامه از نظر می گذرد.

*اخیرا نیروهای ارتش یمن یک پالایشگاه نفت را در غرب عربستان هدف قرار دادند. این دستاورد را چگونه ارزیابی می کنید؟

این اقدام یگان موشکی و ارتش یمن پاسخی بود به تجاوز سعودی ها و آمریکایی ها علیه کشورمان و همچنین نشانگر توانمندی و قدرت ما در عرصه ی موشکی است. یگان موشکی ما در حقیقت نبود توان پروازی و جنگنده های ما را جبران می کند و بر اقدامات سعودی ها تاثیرگذار است. یگان موشکی ما بر کارخانه ها و ینبوع که چندین شرکت نفتی سعودی در آن مستقر هستند، اثر گذاشت. این یگان پس از جمع آوری اطلاعات و رصد دقیق هدف، موشک برکان را به این نقطه شلیک کرد.

موشک برکان ابتدا بُرد کمی داشت اما پس از اینکه تغییراتی بر روی آن اعمال شد، در حال حاضر قادر است تا دورترین نقاط در عربستان سعودی حتی تا مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر را هدف قرار دهد. نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن همچنین عملیات نظامی را در عمق خاک سعودی ها انجام داده و علاوه بر شکستن خطوط دفاعی آنها، ادوات و تجهیزات متجاوزان را هم منهدم کرده اند؛ تا جایی که ارتش یمن برخطوط ابتدایی و مقدماتی نبرد تسلط دارد.

*در صورتی که تجاوز سعودی ها علیه یمن متوقف نشود، چه برنامه ای برای هدف قرار دادن مجدد مناطق حیاتی در عربستان دارید؟

متجاوزان دشمنی مستکبر هستند که با چراغ سبز آمریکایی ها به یمن حمله می کنند. اگر تجاوز آنها متوقف نشود، به سمت تصرف شهرهای عربستان پیش می رویم. گزینه های راهبردی زیادی در اختیار داریم؛ همچنین یگان موشکی ارتش یمن در این زمینه ایفای نقش  خواهد کرد. ما بانکی از اهداف راهبردی در عربستان را مدنظر قرار دادیم که به سمت آنها حرکت خواهیم کرد؛ تا جایی که متجاوزان از این اقدام خود دست بردارند و در غیر این صورت خسارتهای اقتصادی سنگینی را متحمل می شوند.

ما از وضعیت اقتصادی سعودی ها به ویژه ناتوانی و کمبود آنها در حوزه اقتصاد آگاهیم و این کشور در سال جاری کسری بودجه بسیاری داشت. پیش از این تعدادی از ناوهای جنگی سعودی ها را منهدم کردیم. متجاوزان تاکنون خودشان نتوانسته اند به تنهایی به صورت مستقیم با ما وارد نبرد شوند و از مزدوران سودانی و خارجی در تجاوز به یمن استفاده می کنند. در صورتی که رهبران سیاسی اجازه دهند ما به سمت تصرف شهرهای سعودی حرکت می کنیم تا بدین صورت که سعودی ها از تجاوز به یمن دست بردارند.

*ارزیابی شما از بمباران بیمارستان ها و مراکز درمانی توسط جنگنده های سعودی چیست و آیا این اقدام متجاوزان موجب گسترش بیماری وبا در یمن شده است؟

متجاوزان منابع آب آشامیدنی یمنی ها را به همراه مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین مدارس و دانشگاه ها هدف قرار داده اند و این نقاط جزء اهداف اصلی جنگنده های متجاوز می باشد که خود موجب گسترش بیماری وبا است. این اقدام متجاوزان مخالف تمام قوانین و عرف بین المللی است و آنها با این کارها نشان می دهند شرافت جنگ و مبارزه را هم ندارند. هدف قرار دادن مناطق توسط جنگنده ها در کنار محاصره ی زمینی، هوایی و دریایی یمن توسط سعودی ها و ممانعت آنها از ورود کمک های بشر دوستانه و دارویی به یمن موجب گسترش بیماری وبا شده است. سعودی ها مانع تحویل بسته های دارویی به یمن و همچنین مانع از ورود خبرنگاران به کشور شده اند.

اگر حمایت استکبار و امپریالیسم جهانی به ویژه آمریکا نبود، سعودی ها دست به چنین کارهایی نمی زدند. آمریکا و کشورهای غربی حامی سعودی ها مسئولیت اصلی را در قبال جنایات در یمن بر عهده دارند. دولت انگلیس نیز اخیرا با افزایش فروش سلاح به سعودی ها که موجب کشتار بیشتر مردم و فرزندان ما می شود، موافقت کرد. هرچند که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در عمق سعودی ها عملیات انجام می دهند اما این بهانه و توجیهی نمی شود که مردم بی گناه در داخل کشور یمن هدف عملیات متجاوزان قرار گیرند و اینگونه اقدامات سعودی ها حتی با توافقنامه های ژنو نیز سازگار نیست.

چند وقت پیش تعدادی از اسرای یمنی را سر بریده بودند و این اقدامات تروریستی توسط کشورهای شرکت کننده در ائتلاف علیه یمن صورت می گیرد. اقدامات علیه ما در حقیقت به این دلیل است که ما در کنار محور مقاومت و در برابر دشمن صهیونیستی ایستاده ایم و در هفته های گذشته مردم یمن در حمایت از مردم فلسطین تظاهرات مختلفی را برگزار کردند.

*اخیرا سید حسن نصرالله بر لزوم تشکیل الحشد الاسلامی متشکل از نیروهای مقاومت و مبارز در کشورهای منطقه به ویژه یمن تاکید کرد و همچنین ما شاهد راهپیمایی و حمایت مردم یمن از فلسطینی ها بوده ایم. آیا ارتش یمن با حضور در الحشد الاسلامی به منظور مقابله و مبارزه با رژیم صهیونیستی و آزادسازی فلسطین موافق است و این آمادگی را دارد؟

سید حسن نصرالله در راس رهبران عربی قرار دارند و حزب الله نیز در سالهای گذشته توانست رژیم صهیونیستی را از جنوب لبنان بیرون کند. ما همچنین از ایران به دلیل حمایت های همه جانبه از وطن اسلامی و عربی در برابر دشمن صهیونیستی تشکر می کنیم. ما از طرحی که توسط دبیرکل حزب الله لبنان مطرح شده، استقبال می کنیم و به الحشد الاسلامی خواهیم پیوست. اخیرا نیز عبدالملک الحوثی رهبر انصار الله بر آمادگی یمنی ها به منظور مشارکت به عنوان یک عامل اصلی در مبارزه با رژیم صهیونیستی و آزادسازی فلسطین تاکید کردند.

*آیا انتخاب محمد بن سلمان بعنوان ولیعهد عربستان سعودی موجب تشدید تجاوز این کشور علیه یمن می شود؟

در این زمینه مسائل بسیاری وجود دارد. به عناون مثال در سال ۲۰۰۱ ژنرالهای آمریکایی اعلام کردند که نیروهای مقابله کننده با سیاست های آمریکا در یمن را هدف قرار می دهند. برای تحقق این هدف خود نیز علاوه بر فتنه افکنی در یمن اقدام به ایجاد گروه های تروریستی همچون القاعده در کشور ما کردند. برخی از برادران ما به ائتلاف آمریکایی ها علیه یمن پیوستند اما این ادوات متجاوز تاکنون چیزی به دست نیاورده و نتوانسته اند در برابر حرکت انقلابی مردم یمن بایستند. سعودی ها با کنار گذاشتن محمد بن نایف و انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان در صدد هستن تا محمد بن سلمان را بعنوان پادشاه انتخاب کنند اما این اقدامات سعودی ها موجب برخی مخالفت ها داخل این کشور با تجاوز علیه یمن و خروج برخی کشورها از ائتلاف متجاوز علیه یمن شده است.

*بیش از دوسال مقاومت مردم یمن در برابر سعودی ها می گذرد. دستاورد شما از این مقاومت چه بوده است و تحلیلتان از آینده ی نبرد با متجاوزان چیست؟

علی رغم اینکه یمن از همه طرف محاصره  است و بیش از بیست کشور در تجاوز به یمن شرکت دارند اما باز هم اکثر کارشناسان مسائل راهبردی و نظامی مقاومت مردم یمن را مورد تقدیر قرار داده اند. هرچند که متجاوزان از همه طرف مورد حمایت هستند اما نیروهای یمنی موفق شده اند ضربات محکمی را بر پیکره دشمن سعودی به ویژه در خطوط  ابتدایی جنگ وارد کنند. همچنین از اقدامات برخی از خرابکاران در داخل کشور نیز جلوگیری کرده ایم که این نیز دستاورد بزرگی محسوب می شود.

تاریخ گواه خواهد بود که مردم یمن علی رغم اینکه سلاحی در دست نداشته اند و در برابر دشمنی که از همه لحاظ مورد حمایت بوده است و رسانه ها نیز بر اقدامات آنها سرپوش گذاشته اند، پیشروی کرده اند. سلاح ما ایمان است و مردم و عبدالملک حوثی رهبر انصارالله یمن نیز در کنار ارتش و نیروهای انقلابی ایستاده اند. همین امر موجب شده است اراده ی مردم یمن از بین نرود و تضعیف نشود. این امپراطوری ها روبه زوال هستند و مردم پیروز خواهند شد.

*حمایت جامعه بین المللی و کشورهای اسلامی از مردم یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟ دیدگاه شما نسبت به اقدامات سازمان ملل و اسماعیل ولد الشیخ نماینده این سازمان در یمن چیست؟

اسماعیل ولد الشیخ در حقیقت نماینده سعودی ها شده است و برنامه های آنها را در یمن اجرا می کند. وی در حال حاضر به عنوان عنصری نامطلوب فعالیت می کند و از جانب ما اینگونه شناخته می شود. از کشورهای عربی و اسلامی می خواهیم که بر سازمان ملل فشار آورند تا نسبت به وضعیت انسانی یمن توجه کند. در حال حاضر دشمن صهیونیستی بیشترین استفاده را از وضع موجود می برد و آمریکایی ها نیز در صدد تجزیه منطقه هستند و تمام آنچه که در کشورهای منطقه از جمله یمن، سوریه، عراق و دیگر کشورها رخ می دهد و اقداماتی که تروریست ها انجام می دهند، در چارچوب نقشه آمریکایی ها و سعودی ها برای تجزیه منطقه می گنجد.

از کشورهای اسلامی به ویژه ایران می خواهیم که در سازمان ملل موضعی قاطعانه اتخاذ کنند و از دیگر کشورها از جمله روسیه و سوریه و الجزایر نیز به دلیل مواضعشان در قبال یمن تشکر می کنیم. اکثر کشورهای اسلامی و عربی موضعی ضعیف در قبال مردم یمن دارند. این در حالی است که مردم یمن بخاطر امت عربی و اسلامی با دشمن متجاوز می جنگند و نه فقط به خاطر خودشان.

منبع: مهر