گروه : اجتماعی » اخبار اصلی » یارانه
ساعت : 12:28
شناسه : 19654
تاریخ : 14 بهمن 1392
پاسخ دولت به کسانی که سبد کالا نگرفته اند پاسخ دولت به کسانی که سبد کالا نگرفته اند

در واکنش به اعتراضهای گسترده مردم به نحوه اختصاص سبد کالا از سوی دولت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز یکشنبه گفت: به علت ضعف مبانی اولیه بانک اطلاعات، شناسایی گروه‌های مشمول مصوبه دولت برای دریافت سبد کالا سخت است.

کمال مهر: در واکنش به اعتراضهای گسترده مردم به نحوه اختصاص سبد کالا از سوی دولت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز یکشنبه گفت: به علت ضعف مبانی اولیه بانک اطلاعات، شناسایی گروه‌های مشمول مصوبه دولت برای دریافت سبد کالا سخت است.

علی ربیعی افزود: از سوی دیگر تامین منابع مالی مورد نیاز پس از موافقت هیات وزیران به زمان نیاز دارد.

وی گفت: محدودیت انتقال منابع مالی و تهیه و توزیع کالاها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به زمان بیشتری احتیاج دارد.

ربیعی افزود: برای این که تحویل سبد کالا به تاخیر نیفتد در مرحله اول گروه هایی که شناسایی شده اند این سبد را دریافت می کنند.

وی گفت: در گام نخست کارمندان دولت، کارکنان نیروهای مسلح و افراد زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد شناسایی شده اند و در این مرحله کالایشان را تحویل می گیرند.

ربیعی افزود: به لحاظ محدودیت سبد کالا، تصمیم بر این شد در مرحله اول در بخش تامین اجتماعی، مستمری بگیران و کارگرانی که حقوق حداقلی دریافت می کنند، این سبد شامل حالشان شود.

وی گفت: در مرحله بعد که یکی دو هفته آینده آغاز می شود همه مستمری بگیران تامین اجتماعی، مشمول دریافت سبد خواهند شد و بلافاصله به همه کارگران مشمول کار سبد کالا تحویل می شود.

ربیعی افزود: بخشی از کارمندان که مشمول قانون کار و در محیط های اداری هستند؛ آن ها هم همراه با کارگران سبد کالا خواهند گرفت.

شناسایی برخی از اقشار واقعا دشوار است

وی گفت: شناسایی برخی از اقشار واقعا دشوار بود ولی از این ها غفلت نکردیم و برای شناسایی آنها برنامه داریم.

ربیعی افزود: در مجموع دولت براساس وعده اش اقدام می کند اما به علت پاره ای از محدودیت های ذکر شده در فواصل زمانی بسیار کوتاه، سبد های کالا تحویل می شود.

وی گفت: متاسفانه بلافاصله فضای رسانه ای عجولانه قضاوت کرد و من از رسانه ها درخواست می کنم در این باره به سرعت قضاوت نکنند.

ربیعی افزود: البته ما هم وظیفه داریم به موقع اطلاع رسانی کنیم.

مگر می شود دولت اقشار محروم را فراموش کند

وی گفت: مجموعه افرادی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آنها سرو کار دارد، خیالشان آسوده باشد؛ مگر می شود دولت اقشار محروم را فراموش کند.

ربیعی افزود: این برنامه دولت است که در مجموع رضایت و رفاه حال مردم را دنبال می کند و این سبد هم به مرور به  هموطنان مشمول تحویل می شود.

در مرحله اول ۷ میلیون خانوار سبد کالا دریافت می کنند

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول تحویل سبد کالایی، هفت میلیون خانوار این سبد را دریافت می کنند، گفت: البته برخی همپوشانی ها را نیز استخراج کرده ایم (مثلا هم کارمند بوده و هم جزء تامین اجتماعی) که برای ما زمانبر بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت با همه قوا به فکر این است که محرومیت و زندگی سخت را برای جامعه کاهش بدهد؛ بنابر این در مرحله دوم هدفمندی روی درمان به عنوان موضوع اساسی تاکید دارد.

ربیعی گفت: از مردم می خواهم در این بانک اطلاعاتی از طریق بیمه شدن با توجه به شرایط مناسب بیمه روستایی به ما کمک کنند تا اطلاعات لازم را بیشتر به دست آوریم.

وی افزود: واقعا یکی از مشکلات بانک اطلاعات خانوار در ایران همین بیمه نشدن خانواده هاست که موجب شد در دولت قبلی هدفمندی یارانه ها به درستی سامان نیابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به شدت برای ایجاد این بانک اطلاعاتی در زمینه جلب کمک همه دستگاه ها در حال فعالیت هستیم.

مغایرت ها میان کارمندان بزودی برطرف می شود

در همین حال، مدیر اجرایی طرح توزیع سبد کالا هم اعلام کرد: مغایرت هایی که میان برخی کارمندان به لحاظ دریافت سبد کالا مشاهده می شود، به زودی برطرف می شود.

بهمن حاجعلی در گفتگو با واحد مرکزی خبر با اشاره به اینکه در یک روز ۲۰۰ هزار نفر سبد کالای خود را دریافت کردند، گفت: دلیل اینکه مشاهده می شود از دو کارمند با شرایط یکسان، یک نفر مشمول دریافت سبد کالا شده و دومی نشده، این است که اطلاعات افراد زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی، هنوز وارد سامانه نشده است که به زودی وارد می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر آنهایی که تحت پوشش بیمه خدمات درمانی هستند برای دریافت سبد کالا پاسخ مثبت دریافت می کنند.

مدیر اجرایی طرح توزیع سبد کالا در مورد مهم ترین مشکلات نخستین روز تویع سبد کالا گفت: امروز تنها مشکل دستگاههای کارت خوان بود که در برخی مناطق ایراد داشت اما هیچ گزارشی ازکم و کسری اقلام سبد گزارش نشده است.

حاجعلی به مردم توصیه کرد پیش از مراجعه به مراکز عرضه از طریق ارسال کدملی خود به شماره های ۵۰۰۴۹۹ یا ۷۰۰۷۹۹ از اینکه سبد کالا به آنها تعلق می گیرد یا نه اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: به آن دسته از هموطنان که مشمول دریافت سبد کالا می شوند هم توصیه می کنیم با توجه به اینکه همه اقلام سبد کالا تامین شده و در مراکز عرضه بوده و هم زمان کافی برای توزیع در نظر گرفته شده است، بدون عجله و با آرامش در روزهای آینده برای دریافت سبد کالای خود برنامه ریزی کنند.

مدیر اجرایی طرح توزیع سبد کالا ادامه داد با توجه به اینکه به صورت الکترونیکی تمام مراحل توزیع رصد می شود، تا زمانی که آخرین نفر سبد کالایی را دریافت کند عرضه کالا ادامه خواهد یافت.

حاجعلی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد جامعه هدف در طرح توزیع سبد کالا جزء اقشار ضعیف و تحت حمایت کمیته امام  (ره) و بهزیستی هستند، گفت: ملاک عمل ما در تعیین گروه هدف سطح درآمدی نبوده، چون مشخص است حقوق یک کارمند بیشتر از یک فرد زیرپوشش کمیته امام است.

وی گفت: در صورت هر گونه شکایت می توان با شماره ۱۲۴ تماس گرفت تا رسیدگی شود.

مدیر اجرایی طرح توزیع سبد کالا گفت: ممکن است در روزهای اول به خاطر اینکه برای اولین بار است که بجای کوپن از سیستم الکترونیکی استفاده می شود، مشکلاتی بروز کند که به طور حتم از روزهای آینده برطرف خواهد شد.

حاجعلی یک بار دیگر هرگونه ارتباط میان سبد کالا و یارانه نقدی را رد کرد.

واحد مرکزی خبر