تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

موشک بازی در دیرالزور، خط و نشان در ریاض و تل‌آویو/ چرا سپاه از جنگنده به جای موشک استفاده نکرد؟

  • کد خبر : 192948
  • 29 خرداد 1396 - 17:02
موشک بازی در دیرالزور، خط و نشان در ریاض و تل‌آویو/ چرا سپاه از جنگنده به جای موشک استفاده نکرد؟

انتخاب زمان و روش انجام این عملیات به گونه‌ای بود که هم پاسخ تهدیدات اخیر ترامپ علیه ایران و هم تحریم های جدید کنگره و هم تهدید های هم پیمانان منطقه‌ای آمریکا داده شود.

موشک

«کمال مهر» حمله موشکی دیشب انجام شده توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر ضد مواضع داعش از استان‌های غربی کشور و شلیک شش موشک به شهرک المیادین در استان دیرالزور سوریه و مرکز تجمع تروریست های داعش در این منطقه با توجه به مجموعه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پیام ها و پیامدهایی را به دنبال داشت.

این پیام ها علاوه بر میزان تلفات و خسارت های به بار آمده از تروریست ها است که طبعا رسانه های وابسته به گروه‌های تروریستی تلاش خواهد کرد آن را در بایکوت خبری قرار دهند. البته با وجود بایکوت خبری احتمالی در مورد این تلفات ، می توان گفت که اشراف اطلاعاتی ایران در سوریه و دقت اصابت این موشک ها بعلاوه اهمیت راهبردی و مرکزیت استان دیرالزور برای داعش نشان از تلفات و خسارت های بالای این حمله برای تروریست ها دارد. دیرالزور پایگاه اصلی داعش درسوریه است. این گروه تروریستی در۲ماه گذشته پس ازشکست‌ها در رقه، حمص و حماه، تمام نیروها و تجهیزاتش را به این استان منتقل کرد. در همین رابطه روزنامه النهار چاپ لبنان پیرامون این حمله موشکی نوشت که حمله موشکی مستقیم سپاه پاسداران با وجود حمایت‌های گسترده مستشاری و شبه ‌نظامی ایران از سوریه، حمله‌ای نادر و غیرمنتظره بود.

از ترقه بازی تا موشک بازی

همزمانی این حمله موشکی با دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با خانواده شهدای مدافع حرم و شهدای مرزبانی و بیانات ایشان مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مستحکم ایستاده و به دشمنان سیلی سختی خواهد زد، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران هر زمان که اراده کند، قدرت پاسخ گویی فوری به تجاوزات احتمالی را خواهد داشت و تلاش وابستگان منطقه ای آمریکا برای بازی با امنیتی ایران، بازی با آتش است. به این ترتیب این حملات را می توان در راستای دلجویی از خانواده های شهدای مدافع حرم و حملات تروریستی اخیر ارزیابی کرد.

از سوی دیگر حملات گسترده موشکی ایران به مواضع تروریست ها با موشک های حجیم میان برد ، دقت استفاده رهبر معظم انقلاب از تعبیر “ترقه بازی” در توصیف حملات تروریستی ایران را نشان داد و ثابت کرد که ایران آمادگی دارد پاسخ این حملات بچه گانه و فاقد تجربه حرفه ای را با موشک های خود بدهد.

زوزه موشک های دیرالزور در گوش واشنگتن

ایران‌ گرچه گزینه‌های متعددی برای پاسخ به حملات تروریستی داعش در داخل خاک خود داشت، اما گزینه حمله موشکی از خاک خود را انتخاب کرد تا عملیات بی‌سابقه ایران در استفاده از ناوگان موشکی خود پس از سی سال و حمله به مواضع تروریست‌ها در سوریه پیام‌هایی برای واشنگتن داشته باشد. ایران حتی می توانست برای این حمله از هواپیما استفاده کند و یا از همپیمانان خود در سوریه یا عراق و یا لبنان بخواهد چنین کاری را انجام دهند، اما اصرار بر اینکه این حمله از داخل خاک ایران انجام شود برای این بود که عملیاتی بی سابقه انجام شود که چندین پیام در پی داشته باشد.

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای معتقدند که این حملات گرچه پاسخی به اقدامات تروریستی گروهک تروریستی تکفیری داعش در حمله تروریستی به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی و سایر تلاش های آنها برای اقدامات تروریستی در داخل ایران است، اما پیام دیگری برای آمریکا دارد که با افزایش فشارها و تحریم ها بویژه اعمال تحریم های اخیر سعی در متوقف کردن فعالیت‌های موشکی ایران دارند.

این حمله همچنین واکنشی به فعالیت های مخرب آمریکا در منطقه بود که ضمن اتحاد با برخی رژیم های عربی منطقه به دنبال از بین بردن نقش ایران در عرصه منطقه و تلاش برای حذف محور مقاومت است. امیر دفتری خبرنگار سی ان ان در تهران در واکنش به این حمله موشکی گفت که حمله موشکی ایران به سوریه نشان دهنده افزایش نقش ایران در تحولات سوریه است. این در حالی است که عمده فعالیت‌های ائتلاف بین المللی ضد داعش در سوریه برای کاستن از نقش ایران در منطقه است. به صورت خلاصه می توان گفت که انتخاب زمان و روش انجام این عملیات به گونه‌ای بود که هم پاسخ تهدیدات اخیر دونالد ترامپ بر علیه ایران و هم تحریم های جدید کنگره این کشور و هم تهدید های هم پیمانان منطقه ای آمریکا داده شود.

حمله موشکی و پاسخ به تهدیدات منطقه ای

حملات موشکی صورت گرفته اخیر همچنین واکنشی قاطع از سوی ایران به تهدید کنندگان منطقه ای این کشور از جمله عربستان و رژیم صهیونیستی بود که چند سالی است مواضع منطقه‌ای آن ها در در تطابق کامل با یکدیگر قرار گرفته است. در همین رابطه شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به حمله موشکی ایران ، آن را تهدیدی تلویحی علیه دشمنان این کشور از جمله عربستان، اسرائیل و آمریکا خواند. در همین رابطه خبرگزاری اسپوتنیک نیز در تیتری معنادار نوشت که سیلی را داعش خورد تا صدایش را دیگران بشنوند. این خبرگزاری در تحلیل خود آورده است که این حمله هشدار جدی از سوی ایران به اسرائیل و عربستان است.

فاصله تل‌آویو، پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای صهیونیست‌ها تا نزدیک‌ترین سایت موشکی سپاه که محل آن رسانه‌ای شده، کمتر از ۱۱۰۰ کیلومتر است. به این ترتیب این حمله بار دیگر کابوس صهیونیست ها در مورد هدف قرار گرفتن احتمالی از طریق سه نوع از موشک های ایرانی با نام های “شهاب ۳”، “سجیل” و “قدر” را زنده کرد. دقت نقطه زنی موشک های ایرانی که قطعاً در ارزیابی‌های اطلاعاتی دشمن از این عملیاتِ موفق، به اثبات خواهد رسید، نشان خواهد داد که مواضع استراتژیک رژیم صهیونیستی و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه و هر تهدید احتمالی دیگری که به دنبال تجاوز به خاک ایران باشد، از این حملات دقیق در امان نخواهد بود.

لحظه اصابت موشک‌های سپاه به هدف

زمان تهدید به حذف محور مقاومت به سر رسیده است

اگر بخواهیم عملیات موفق نیروهای سپاه در هدف گیری مواضع تروریست ها در دیرالزور را با پیشروی‌ها و عملیات موفقیت آمیز گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه و اتصال مرز زمینی ایران به لبنان در پی اتصال مرزهای عراق و سوریه به یکدیگر را در کنار هم قرار دهیم، این نتیجه استراتژیک  به دست خواهد آمد که دیگر زمان تهدید محور مقاومت به حذف از معادلات منطقه‌ای به سر آمده و شاید دقیق تر این باشد که بگوییم تلاش های محور متخاصم با این محور در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای از سوریه گرفته تا عراق و یمن و بحرین و حتی تهران در راستای خروج آبرومندانه از باتلاق رسوایی است که در پی تجاوز بر ضد همین محور گرفتار آن شده اند.  محور آمریکایی منطقه در حال حاضر تلاش دارد از تمامی پتانسیل‌های خود برای ضربه زدن به محور مقاومت استفاده کند تا شاید بتواند اندکی از شدت موازنه های تلخ برد و باخت عرصه های میدانی منطقه بکاهد.

ایران به نمایندگی از محور مقاومت با این حمله ثابت کرد که حضور در محافل دیپلماتیک برای حل و فصل سیاسی بحران‌های منطقه‌ای در نتیجه موضع ضعف و تردید این محور نیست و هنوز برگه های زیادی وجود دارد که برای حل و فصل نهایی و نظامی بحران سوریه یا عراق و یمن مورد استفاده قرار نگرفته است. ایران نشان داد که فعالیت‌های دیپلماتیک این کشور برای کاهش مدت جنگ و تلفات مردم بی گناه مردم سوریه و عراق و یمن و دادن شانس بازگشت، به جریان های مختلف حاضر در عرصه میدانی سوریه است و در صورتی که طرف های مقابل نخواهند این گزینه را دنبال کنند، ضربات بیشتری را متحمل خواهند شد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=192948

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x