تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
0

روایت باسابقه‌ترین رئیس دانشگاهی کشور از پشت پرده فساد در دانشگاه آزاد/میرزاده مراکز ‌درآمدزا ‌را برای خودش تصاحب می‌کرد

  • کد خبر : 192258
  • 10 خرداد 1396 - 11:58
روایت باسابقه‌ترین رئیس دانشگاهی کشور از پشت پرده فساد در دانشگاه آزاد/میرزاده مراکز ‌درآمدزا ‌را برای خودش تصاحب می‌کرد

رئیس سابق دانشگاه آزاد اصفهان و باسابقه‌ترین رئیس دانشگاهی کشور گفت: خلاقیت و هوش بالای رهبر معظم انقلاب که همیشه در همه زمینه‌ها کمک کرده‌اند سبب نجات دانشگاه آزاد شد.

 

به گزار«کمال مهر»؛ دکتر احمدعلی فروغی اَبَری از باسابقه‌ترین مسئولان دانشگاه آزاد کشور در آخرین روزهای خرداد ۹۵ از ریاست دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) استعفا داد. استعفای فروغی که بعد از نزدیک به ۳ دهه فعالیت در این دانشگاه صورت گرفت به یکی از مهمترین اخبار جامعه دانشگاهی کشور در خرداد ماه سال گذشته تبدیل شد.

او که با ایجاد ۱۵ مرکز تحقیقات بنیادی در رشته‌های کشاورزی، دندانپزشکی، علوم دارویی، تاسیس ۷۰ شرکت و گروه دانش بنیان و همکاری آموزشی و تحقیقاتی با ۱۵ دانشگاه جهان کارنامه‌ای پربار از خود به جا گذاشته بود بعد از استعفا از ریاست دانشگاه آزاد اصفهان اینگونه گفت: «تصور کردم که باید بیشتر از قبل به فکر سلامتی خود باشم بنابراین شرایط کنونی را بهترین فرصت برای استعفا دیدم.»

اما اکنون و با گذشت نزدیک به یک سال از این ماجرا و همزمان با باز شدن پرونده تخلفات رئیس عزل شده دانشگاه آزاد و اتفاقات این دانشگاه شنیدن ناگفته‌هایی از دوران مدیریت میرزاده بر دانشگاه آزاد از زبان یکی از قدیمی‌ترین مسئولان این دانشگاه جالب خواهد بود.

فروغی ابری در گفت‌وگو با تسنیم در اصفهان درباره باز شدن پرونده تخلفات صورت گرفته در دانشگاه آزاد اظهار داشت: زمانی که میرزاده ریاست دانشگاه آزاد را برعهده گرفت کسی نمی‌دانست با حضور او چه شرایطی پیش خواهد آمد، به تدریج که جلوتر رفتیم مشکلاتی ایجاد شد و موانعی بر سر راه ما قرار دادند.

میرزاده هرجایی که درآمدزا بود را برای خود تصاحب می‌کرد

وی ادامه داد: از جمله موانعی که بر سر راه فعالیت‌های مثبت دانشگاه آزاد به دست میرزاده ایجاد شد عملکرد وی پیرامون فعالیت شرکت‌های دانش بنیان بود. ما شرکت‌های دانش بنیانی را طراحی می‌کردیم که با توجه به وضعیت دانشگاه می‌توانست سبب ایجاد درآمد، اشتغالزایی و کارآفرینی شود، مهمترین اهداف ما از ایجاد این شرکت‌ها همین موضوع درآمدزایی و اشتغال آفرینی بود.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اصفهان با بیان اینکه بعد از تاسیس تعدادی از این شرکت‌های دانش بنیان موانعی از تهران بر سر راه ما قرار دادند، گفت: میرزاده هر شرکت دانش بنیانی که احتمال درآمدزایی در آنجا وجود داشت را برای خود تصاحب می‌کرد، ما پیگیری کردیم و متوجه شدیم پشت این قضایا پسر میرزاده قرار دارد، او البته با اطلاع از پدر دست به این اقدامات می‌زد.

وی با اشاره به برخی از شرکت‌هایی که توسط میرزاده و پسر او تصاحب شد، گفت: به عنوان مثال شرکتی را ایجاد کردیم، این شرکت دانش بنیان با هدف خرید اینترنتی فعالیت می‌کرد که درآمدزا بود و سودش نیز به دانشگاه آزاد می‌رسید.

فروغی ابری افزود: شرکت دیگر مربوط به همکاری دانشگاه آزاد با اوگاندا بود، دلیل ایجاد این شرکت توسعه روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد و بردن فعالیت‌های مثبت ایران به سایر نقاط جهان بود، این شرکت نیز بعد از بازدید مسئولان اوگاندا از دانشگاه آزاد و پسندیدن فعالیت‌های این دانشگاه قرار بود ایجاد شود، قرار بر این بود که ما طرح‌های مثبت خود را به این کشور برده و در آنجا پیاده‌سازی کنیم.

مخالفت میرزاده با طرح‌های اقتصادی- آموزشی دانشگاه آزاد اصفهان در اوگاندا

وی با بیان اینکه این تفاهم در شرایطی ایجاد شد که هیچ کسی به اوگاندا نمی‌رفت، افزود: بنده به معاون بین الملل دانشگاه آزاد گفتم که به خاطر علاقه‌ای که به پیشرفت کشورم دارم این طرح را در اوگاندا اجرا می‌کنیم، این طرح برای دانشگاه آزاد کاملا توجیه اقتصادی داشت.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اصفهان گفت: در قالب این پروژه‌، طرح‌های توزیع دارو، کلاس‌های آموزشی آزاد، کلینیک دندانپزشکی و پزشکی با درآمد ۴۰۰- ۵۰۰ هزار دلاری در هر ماه برای دانشگاه آزاد اجرا می‌شد و در این صورت می‌توانستیم به دانشجویان کمک بسیاری داشته باشیم، اما در جلسه‌ای میرزاده این طرح را از ما گرفت و اجازه پیگیری آن را ندادند، در واقع آنها کار را به دست گرفته و ما را از کار درآمد بزرگی محروم کردند.

چون به عملکرد میرزاده اعتراض داشتم به دنبال برکناری‌ام بودند

وی با بیان اینکه بنده نسبت به این مسائل اعتراض زیادی داشتم، تصریح کرد: به همین دلیل بهانه‌گیری‌های زیادی از من صورت می‌گرفت، حتی زمانی به دنبال این بودند که به صورت علنی من را برکنار کردند و حکم نیز برای امیری ( رئیس فعلی دانشگاه آزاد اصفهان) صادر کردند.

با ایده رهبر معظم انقلاب راه نجاتی برای دانشگاه آزاد ایجاد شد

فروغی ابری افزود: یکی از اشتباهات استراتژیک میرزاده حمایت بی چون و چرا از امیری بود، او بدون هیچ کار و خلاقیتی جایگزین بنده شد و علت این تصمیم را خدا می‌داند. البته در این زمینه شواهدی هست اما ما آن را به خدا واگذار کردیم، ولی تصور بنده بر این است که با ایده رهبر معظم انقلاب راه نجاتی برای دانشگاه آزاد ایجاد شد.

وی با بیان اینکه حضور دکتر ولایتی سبب پیشرفت این دانشگاه می‌شود، گفت: هیچ مدیری نباید دانشگاه خود را به دست خود تضعیف کند، این بسیار بد است که یک رئیس برای اینکه حرف خود را به کرسی بنشاند دست به اقداماتی بزند که سبب شکست آن دانشگاه شود، متاسفانه به خاطر همین اقدامات دانشگاهی که مقام دوم کشور را در اختیار شد بعد از ۸ ماه به مقام یازدهم تنزل پیدا کرد.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اصفهان بیان کرد: این افراد خسارت‌های بزرگی به دانشگاه زدند، تا جایی که امروز خیلی‌ها اعتمادی به این دانشگاه ندارند، و دود این مسائل به چشم تحصیل و اشتغال دانشجویان می‌رود.

وی ادامه داد: خوشبختانه خلاقیت و هوش بالای رهبر معظم انقلاب که همیشه در همه زمینه‌ها کمک کرده‌اند سبب حضور دکتر ولایتی در دانشگاه شد و باید گفت او شایسته این دانشگاه است و امیدواریم با حضور وی دانشگاه در مسیر درست خود قرار گیرد.

دانشگاه آزاد خوراسگان را در ۳۰ سال به دانشگاه پرقدرت و نمونه ایران تبدیل کردیم

فروغی ابری با بیان اینکه آیا ما گناه کرده‌ بودیم که در ۳۰ سال گذشته این دانشگاه را به دانشگاه پرقدرت و نمونه ایران تبدیل کردیم، گفت: همه در این باره عنوان معجزه را به کار می‌برند، ۷۰ هزار فارغ التحصیل حاصل فعالیت‌های این دانشگاه است، شرایط ما بسیار بهتر از دانشگاه آزاد نجف آباد بود، به عنوان مثال در بحث دندانپزشکی به خاطر کیفیت کار ما وزارت بهداشت ۱۰ رشته تخصصی به ما داد ما در حالی که نجف آباد ۴ سال زودتر از ما تاسیس شد نتوانست یک رشته تخصصی نیز کسب کند و این نشان دهنده کیفیت کار آموزشی ما بوده است.

وی درباره برکناری یاسر هاشمی از ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد نیز بیان کرد: شاید به خاطر اعتراضی بوده که به عوض کردن میرزاده داشته است، البته هیئت امنا در این باره تصمیم می‌گیرد، هیئت امنا نیز شامل تصمیم یک نفر نیست بلکه هیئت امنایی که او را به جای دکتر دانشجو آورد اکنون نیز تصمیم گرفت که برکنارش کند.

انتهای پیام/

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=192258

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x