تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

مالزی از ترس رهبر کره شمالی دست به دامن فیفا شد

  • کد خبر : 191851
  • 07 خرداد 1396 - 11:21

اختلاف بین دو کشور کره شمالی و مالزی پس از قتل مرموز برادر ناتنی رهبر کره شمالی بالا گرفته و این موضوع روز به روز حالت وخیم‌تری به خود می‌گیرد.

 تصاویر آزمایش موشک جدید ارتش کره شمالی

«»کمال مهر» وزارت امور خارجه مالزی از اخراج سفیر کره شمالی از آن کشور خبر داده و اعلام کرده است که این اقدام، در پی اظهارات سفیر کره شمالی درباره روند تحقیقات مربوط به مرگ کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی انجام شده است.

مالزی به طور مستقیم کره شمالی را در ارتباط با قتل، متهم نکرده است، ولی ظن آن می‌رود که دولت کره شمالی در مرگ کیم جونگ نام دست داشته باشد.

در پی این اظهارات، سفیر کره شمالی در مالزی “عنصر نامطلوب” خوانده شد.

عنصر نامطلوب” اصطلاحی است که دولت یک کشور می‌تواند درباره اتباع کشورهای دیگر به کار ببرد که در این صورت، فردی که “عنصر نامطلوب” خوانده شده است، حق ورود یا اقامت در آن کشور را نخواهد داشت و کشور میزبان می‌تواند “عنصر نامطلوب” را اخراج کند.

انیفه امان، وزیر امور خارجه مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد که مالزی خواهان عذرخواهی سفیر کره شمالی شده، ولی این عذرخواهی انجام نشده است. در این بیانیه آمده است: “مالزی به شدت علیه این بی‌احترامی یا هر اقدامی برای لکه‌دار کردن اعتبارش واکنش نشان خواهد داد.”

مالزی یکی از معدود کشورهایی بود که با کره شمالی رابطه‌ای نسبتا دوستانه داشت، ولی از زمان قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی، این روابط رو به تیرگی گذاشته است.

در واقع، نزاع و کشمکش بین مالزی و کره شمالی بر سر قتل کیم جونگ نام، برادر ناتنی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ۱۳ فوریه امسال در کوالامپور ، با وضع قانون منع خروج تبعه‌های یکدیگر توسط هردوکشور باعث بن‌بست دیپلماتیک میان دو کشور شده است.

کشور مالزی به عنوان همسایه کره شمالی و البته به عنوان یک کشور اسلامی همواره تلاش کرده رابطه خود را با همسایگان حفظ کرده و درگیر اختلافات بین دو کره که توسط آمریکا به آن دامن زده شده،‌ نشود.

کره شمالی پس از رؤیت تعلل مالزی در تحویل فرد بازداشت شده در اقدامی عجیب کلیه شهروندان مالایی را از خاک خود ممنوع‌الخروج کرد. این در واقع شبیه گروگانگیری چند ده هزار نفری بود و البته مالزی در اقدامی مشابه پیغام مناسبی به کره شمالی داد. البته اخیرا هر دو کشور در تلاشند تا رابطه خوب گذشته را بار دیگر برقرار کنند.

این تصمیم همزمان با تلاش پلیس مالزی برای بازجویی از سه فردی که در سفارت کره شمالی در کوالالامپور پنهان شده اند، اتخاذ شده است و با واکنش متقابل دولت مالزی روبرو شد.

خالد ابوبکر، بازپرس کل پلیس مالزی در مورد تلاش برای بازجویی از افراد پنهان شده در سفارت کره شمالی می گوید: «بنا به ماده ۱۱۱ قانون رسیدگی به جرایم جنایی ما ابلاغیه را به سفارتخانه تحویل داده ایم و منتظر هستیم. در انتظار باقی خواهیم ماند و و اگر پنج سال به طول بینجامد ما بیرون منتظر خواهیم ماند. در نهایت قطعا یک نفر از ساختمان خارج خواهد شد.»

شرایط سیاسی بین دو کشور کره شمالی و مالزی در حالی پیش می‌رود که در جهان فوتبال اتفاقی که نباید رخ می‌داد، شکل گرفت و طی آن به تیم ملی فوتبال مالزی و کره شمالی به پست هم خوردند.

روز گذشته تونکو اسماعیل ابراهیم ریاست فدراسیون فوتبال مالزی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت از یک سفر بدون بازگشت می‌ترسیم نکند به کره شمالی برویم و در آن کشور محبوس شویم و دیگر برنگردیم. فیفا باید ما را درک کند و برای بازی با کره شمالی یک کشور ثالث در نظر بگیرد.

رئیس فدراسیون فوتبال مالزی البته برای بیان این جملات محق است. او به خوبی می‌داند که رهبر کره شمالی به راحتی می‌تواند بدون توجه به قوانین بین المللی کاروان فوتبال مالزی را ممنوع الخروج کند.

ایشان در ادامه یادداشت فیس بوکی خود آورده است:‌ما حتی در کره شمالی غذای بسته بندی خودمان را می‌خوریم و از پذیرایی میزبان کره‌ای هراس داریم. در چنین شرایطی چرا باید با آنها در خاک کره شمالی دیدار کنیم. از فیفا استدعا دارم بازی دو کشور را در یک زمین بی‌طرف برگزار کند.

مقامات فیفا البته در این خصوص هنوز واکنش رسمی نشان نداده‌اند و تنها اقدام صورت گرفته تعلیق و تعویق مسابقه بوده است.

در ابتدا قرار بود این بازی به تاریخ ۲۸ مارس برگزار شود سپس این بازی به ۸ ژوئن موکول شد و اکنون فیفا تاریخ این بازی را به ۵ اکتبر منتقل کرده است. به نظر می‌رسد تنها راه برگزاری مسابقه فوتبال بین دو تیم فوتبال کره شمالی و مالزی انتخاب یک زمین بی‌طرف در یک استادیوم مناسب و استاندارد باشد و فیفا در این خصوص می‌تواند به ژاپن، اندونزی و یا چین فکر کند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=191851

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x