گروه : بین الملل » تیتر روان » سیاسی
ساعت : 17:27
شناسه : 190798
تاریخ : 28 اردیبهشت 1396
رسوایی و جنجال آفرینی دیگر در واشنگتن/ فضای بسیار ملتهب کاخ‌سفید در پی برکناری رئیس اف‌بی‌آی

رئیس نمایندگان اکثریت جمهوریخواه در سنا گفت دیگر از زخم‌هایی که کاخ سفید دارد بر پیکره حزب وارد می‌سازد، خسته شده است.

بحرانی دیگر در واشنگتن دی سی/ فضای بسیار ملتهب کاخ‌سفید در پی برکناری رئیس اف‌بی‌آی

به گزارش گروه بین الملل«کمال مهر» به نقل از سی‌ان‌ان،  تازه ترین افشاگری مدیر برکنار شده اف بی آی (اداره بازرسی فدرال) آمریکا درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و داستان دنباله دار دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری آمریکا، بحث بی کفایتی ترامپ و استیضاح وی را حتی در میان نمایندگان جمهوریخواه بر سر زبان ها انداخت.

جیمز کومی در یادداشت هایی که از گفتگوهایش با ترامپ  منتشر کرد از درخواستی سخن به میان می آورد که در آن رئیس جمهور به او تاکید می کند امیدوار است بتواند به تحقیق و تفحص در پرونده ارتباط مایکل فلین، مشاور برکنار شده امنیت ملی دولت ترامپ با روسیه پایان بدهد.
تلویزیون سی ان ان به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد جیمز کومی در یادداشت هایش گفته در گفتگویی که روز چهاردهم فوریه با دونالد ترامپ داشته وی تاکید کرده است «امیدوارم به این ماجرا خاتمه بدهی». اما کاخ سفید مدعی است این یادداشت، انعکاس دقیق مضمون گفتگوها نیست.
آدام شیف، نماینده ی ارشد حزب دموکرات در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان از جیمز کومی خواسته است در زمینه ادعایی که در یادداشت هایش بیان شده در برابر نمایندگان کنگره شهادت بدهد.
شیف به سی ان ان گفت پیش از طرح موضوع استیضاح ترامپ، بررسی بسیار گسترده ای باید انجام شود.
آدام شیف افزود: «یکی از پرسش هایی که باید از جیمز کومی پرسیده شود نه تنها گفتگوهای وی را با رئیس جمهور در بر می گیرد بلکه باید دید آیا اگر او احساس می کرده چنین بحثی می تواند از نگاه قانونی یا اخلاقی جرم به شمار بیاید چرا به وزارت دادگستری منتقل نشده است. این پرسشی است که باید کومی به آن پاسخ بدهد. تا جایی که به پیامدها مربوط می شود حتی اگر شواهدی آشکار و محکمه پسند مبنی بر ایجاد اخلال یا مانع وجود داشته باشد کنگره باید تصمیم بگیرد و در نهایت این اعضای کنگره و در حقیقت مردم هستند که باید به این باور برسند که عملکرد رئیس جمهور به اندازه کافی نابهنجار و فساد انگیز بوده که استیضاح و برکناری وی تنها به باطل کردن نتیجه انتخابات ختم نشود. با توجه به تجربه ای که چند سال پیش از استیضاح یک قاضی فدرال در مجلس سنا بدست آمده، چنین اقدامی بسیار پراهمیت است و پیامدهای بسیاری به همراه دارد. اکنون که داریم از رئیس جمهور آمریکا سخن می گوییم موضوع استیضاح می تواند در کل کشور اخلال ایجاد کند و نمی توان آن را سَرسَری گرفت.»
سی ان ان گزارش داد: «افشاگری جیمز کومی فضای کاخ سفید را به شدت ملتهب کرده و نوعی بلاتکلیفی و هرج و مرج را در میان کارکنان به همراه داشته است که می توان از آن با نام بحرانی دیگر در واشنگتن دی سی یاد کرد. هم اکنون نمایندگان جمهوریخواه کنگره هم دارند از گسترش دامنه ی جنجال بر سر موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با نام بحران سخن می گویند. دامنه جنجال تا جایی پیش رفته که میچ مک کانل، رئیس نمایندگان اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا آن را درام (drama) نامیده و گفته دیگر از زخم های که کاخ سفید دارد بر پیکره حزب وارد می سازد خسته شده است. به همین میزان هم بحث استیضاح ترامپ در میان جمهوریخواهان داغ و داغ تر می شود و تا جایی پیش رفته که نمایندگان جمهوریخواه کنگره از هم قطاران خود می خواهد در زمینه مسائل سیاسی از ترامپ فاصله بگیرند. البته این موضع گیری ها لزوما به معنی قریب الوقوع بودن استیضاح نیست اما این روزها قصه بی کفایتی ترامپ هر روز بیشتر از دیروز نقل می شود. اما در کاخ سفید گزینه ی سکوت در دستور کار است و دولت هنوز کسی را برای پاسخ گفتن به جنجال های اخیر مامور نکرده است.»
از جمله نمایندگان حزب جمهوریخواه که صبرشان سر آمده و دارند ناخرسندی خود را آشکار می کنند می توان به کارلوس کربلو (Carlos Curbelo) نماینده میامی در مجلس نمایندگان اشاره کرد.
وی گفت: «این رسوایی و جنجال آفرینی هفتگی برای کشور زیان آور است … جنجال (در کاخ سفید) موجب سردرگمی در کنگره می شود و روح و جسم شهروندان آمریکا را به بازی می گیرد.»
میچ مک کانل، رئیس اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا هم گفت: «فکر می کنم اگر نمایش (یا درام) کمتری از کاخ سفید بیرون بیاید مفیدتر خواهد بود.»
آدام کینزینگر دیگر نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان گفت: «وقت آن رسیده است که در پایان ماجرا، بتوانیم این اطمینان را به مردم بدهیم که عدالت به اجرا درآمده است. هم اکنون به نظر می رسد با فضایی بسیار سیاسی شده روبرو هستیم که مردم دارند به این نتیجه می رسند همه رویدادها سیاسی است و حاکمیت قانون وجود خارجی ندارد. لذا باید بررسی پرونده را به کمیته ای مستقل یا دادستان  ویژه بسپاریم.»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اعتماد شما به کمیته هایی که هم اکنون دارند پرونده دخالت روسیه را بررسی می کنند از دست رفته است نیز گفت: «خیر، بحث از دست رفتن اعتماد مطرح نیست. آنان هم باید بررسی های خود را ادامه بدهند. اما افشای این موضوع که ترامپ از مدیر اف بی آی خواسته است به تحقیق و تفحص در پرونده  یاد شده پایان بدهد اینجا دیگر بحث عبور از خط قرمزها پیش می آید لذا باید پاسخی غیرسیاسی و صادقانه برای این پرسش داشته باشیم.»
انتهای پیام/