تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
0

رحم مصنوعی هم ساخته شد +عکس

  • کد خبر : 188842
  • 07 اردیبهشت 1396 - 8:38

محققان آمریکایی موفق به ساخت رحمی مصنوعی شدند که نوازادان نارس در آن می توانند مراحم رشد و تکامل اعضای بدن را طی کنند.

به گزارش«کمال مهر»به نقل از نیواطلس، سالانه حدود ۱۵ میلیون نوزاد قبل از موعد متولد می شوند و به همین دلیل با مشکلات مختلفی روبرو می شوند. درهمین راستا محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا رحمی مصنوعی ساخته اند که شرایط مورد نیاز برای رشد اعضای بدن جنین را فراهم می کند.
تاکنون آزمایش رحم مصنوعی روی حیوانات موفقیت آمیز بوده است. به طوریکه بره های زودرس پس از گذراندن چهار هفته در این رحم مصنوعی به طول کامل و معمولی رشد کردند.
به طور معمول نوزاد سالم انسان پس از گذراندن ۴۰ هفته در شکم مادر متولد می شود. اما هر نوزادی که قبل از هفته ۳۷ به دنیا آید، زودرس تلقی می شود و احتمال زنده ماندن او کاهش می یابد.
رحم مصنوعی هم ساخته شد +عکس
آلان فلیک رهبر این تحقیق می گوید: این نوزادان به شدت نیاز به پلی میان رحم مادر و دنیای خارج دارند. اگر بتوانیم یک سیستم خارج رحمی برای رشد و بلوغ اعضای بدن نوزاد بیابیم، می توان  وضعیت نوزدان زودرس را به شدت بهبود داد.
درهرحال این رحم مصنوعی طوری طراحی شده که جنین را از ۲۳ تا ۲۸ هفتگی نگهداری می کند. هرچند تولد پس از ۲۸ هفتگی نیز هنوز زود است اما تا این نقطه جنین آستانه امنیت را پشت گذاشته و از بسیاری پیامدهای تولد زودهنگام رهایی می یابد.
دستگاه مذکور دما، فشار و نور را دریک سطح حفظ می کند و همچنین نوزاد را از عفونت های مختلف در امان می دارد.
دستگاه جنین را درون کیسه ای با مایع آمنیوتیک مصنوعی نگهداری می کند. در مراحل  اولیه ریه های نوزاد به اندازه ای رشد نکرده اند که بتوانند تنفس کنند بنابراین هیچ گونه پمپ خارجی برای گردش خون او وجود ندارد. در عوض قلب نوزاد این مسئولیت را برعهده می گیرد و خون را از طریق  بند ناف به یک اکسیژناتور خارجی می رساند و دی اکسید کربن را نیز خارج می کند. درحالت معمولی جفت  مادر این کار را انجام می دهد. علائم حیاتی و جریان خون نیز به طور الکترونیکی کنترل می شوند.
 محققان این سیستم را برای ۸ بره زودرس آزمایش کردند. این بره ها ۲۸ روز را در رحم مصنوعی گذراندند و پس از آن رشد طبیعی داشتند. همچنین عملکرد مغز و بلوغ اعضای بدن و چشم هایشان نیز مسیری معمول را طی کرد.
به گفته محققان یک دهه طول خواهد کشید تا این نوع از سیستم در بیمارستان ها به کار گرفته شود. محققان تصمیم دارند  قبل از آزمایش این رحم برای انسان آن را ارتقا دهند.
انتهای پیام/
۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
لینک کوتاه : https://kamalemehr.ir/?p=188842

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x